اجازه ماجراجویی روی راه آهن ایران صادر شد

به گزارش وبلاگ پیشرو، بیشتر از یک قرن است که قطارها به جاذبه ای برای گردشگری تبدیل شده اند، اما در تمام این سال ها کمتر پیش آمده که راه آهن خودش به تنهایی محصول گردشگری گردد، اتفاقی که در ایران اتفاق افتاده است.

اجازه ماجراجویی روی راه آهن ایران صادر شد

در جهانگردی راه آهن، مبدا و مقصد و حتی مَرکب سفر، آن قدرها مهم نیست که راستا اهمیت دارد. البته نه این که درجه اهمیت آنها صفر باشد، مساله آن است که در جهانگردیِ راه آهن قرار است دنیایی تجربه گردد که در یک سفر عادی با قطار، کمتر شانس آن نصیب خواهد شد.

محمد محسنیان، مبتکر جهانگردی راه آهن و مجری این تورها در ایران است که پس از چهار سال تحقیق و شناسایی راستاهای ریلی، نظر مسؤولان راه آهن را نسبت به اجرای نوع متفاوتی از جهانگردی روی ریل های آهنی جلب نموده است. او درباره این ایده می گوید:

راه آهن دغدغه شخصی ام بود. از حدود چهار سال پیش این موضوع را پیگیری می کردیم. برنامه کسب و کاری درباره آن نداشتیم، صرفا پای یک علاقه شخصی در میان بود که بعدها با دوستان دیگری به اشتراک گذاشتیم و نظرشان جلب شد و بازخورد خوبی هم گرفتیم. راه را با همین رویکرد ادامه دادیم و از همین دریچه هم به بازکشف راه آهن ایران پرداختیم.

او معتقد است؛ راه آهن ایران وجهی فراتر از حمل بار و مسافر دارد و دارای مشخصه های تاریخی، اجتماعی، فنی، اقلیمی و راستا متنوع است و در ادامه بیان می نماید:

ساختار راه آهنِ ایران دارای شخصیت ویژه ای است که حتی اگر قطاری از روی آن نگذرد، باز هم مجذوب کننده است، شخصیتی که تا سال 1335 با تمام شاخصه هایش به خوبی مشهود بود.

محسنیان برای درک بیشتر این ایده اظهار می نماید: در راه آهن، فقط قطار است که به چشم می آید و معمولا مکانیزم پشت قطار دیده نمی گردد، ولی ما در تور راه آهن آن وجه ناپیدا را نشان می دهیم و جهانگرد را وارد ماجراجویی هایی می کنیم که در سفر عادی ریلی امکانپذیر نیست.

وی می گوید:

در این تور وجه و شخصیت خاصی از راه آهن پیگیری می گردد و دنبال کشف رفتارها و نشانه ها از دید باستان شناسی هستیم. در طول راستا رفتارهایی که باعث ایجاد راه آهن ایران تا سال 1335 خورشیدی شد، شرح داده می گردد. کار ما جهانگردی ریلی مثل سفر با قطار عقاب طلایی نیست. در واقع در آن نوع سفر، قطار بهانه ای است برای تردد بین شهری، درحالی که موضوع ما راه آهن است. در این برنامه لزومی ندارد حتما با قطار روی راه آهن حرکت کنید.

او که تا به حال سه سفر آزمایشی در راه آهن شمال ایران اجرا نموده است، درباره شکل این سفر شرح می دهد:

در توافقی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، قرار شد پس از شناسایی راستاهای ریلی، جهانگردان امکان ماجراجویی روی راه آهن را داشته باشند. تا به امروز در حد فاصل خط راه آهن بندرترکمن ـ اندیمشک، شش راستا در شمال و جنوب برای اجرای تورهای جهانگردی راه آهن شناسایی شده که فعلا این تورها در راستاهای شمالی (گرمسار ـ فیروزکوه، فیروزکوه ـ سوادکوه ـ، سوادکوه ـ شیرگاه)، به صورت آزمایشی اجرا شده تا مسائل و ضعف ها شناسایی گردد که خوشبختانه تا به حال بازتاب ها خوب بوده است.

به گفته او، قرار نیست قطار فقط در ایستگاه ها توقف داشته باشد، هنگام شناسایی راستا، به محیط پیرامون راه آهن، تاریخ و شاخصه های دیگر آن توجه شده است. برای همین قطار این امکان را دارد که خارج از ایستگاه بایستد تا جهانگرد در مواجهه نزدیک با آن جاذبه ها قرار بگیرد.

محسنیان می گوید:

شاید در حالت عادی قطاری که راستا فیروزکوه ـ سوادکوه را طی می نماید، چهار توقف در ایستگاه داشته باشد، اما در تور راه آهن این توقف ها در 14 نقطه خواهد بود. قطار در هر جا که جاذبه ای باشد، مثل پل ورسک، روستاها، ایستگاه های متروک قدیمی، آبشارها و تونل هایی با هویت تاریخی متوقف می گردد و مسافران می توانند پیاده شوند تا به ماجراجویی در محیط بپردازند.

مجری تور جهانگردی راه آهن درباره نوع قطارهای مورد استفاده در این تورها نیز شرح می دهد:

قطار مورد استفاده فعلا از نوع ریل باس است که حالت اتوبوسی دارد در راستا شمالی استفاده می گردد، اما درحال مذاکره با رجا هستیم تا از ظرفیت های دیگر آن برای اجرای این تور در سایر راستاهای ریلی استفاده کنیم.

فروش تورهای جهانگردی راه آهن ایران هنوز گسترده و فراگیر نشده، اما محسنیان از رایزنی با تعدادی آژانس مسافرتی خبر می دهد که این این تور را در دسترس عموم قرار خواهد داد و می گوید:

از مهرماه سال جاری اجرای تورهای جهانگردی راه آهن در راستاهای شناسایی شده، رسما آغاز خواهد شد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "اجازه ماجراجویی روی راه آهن ایران صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجازه ماجراجویی روی راه آهن ایران صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید