آشنایی با هفت زن قدرتمند اکوسیستم استارتاپی

به گزارش وبلاگ پیشرو، دنیای استارتاپ های ایرانی در 15 سال گذشته چهره ها و برند های مختلفی را به چشم دیده است. برند هایی که بیشتر با نام مردان جوان تی شرت پوش گره خورده اند. اما این بیشتر بودن وقتی به جست وجوی نام های دخترانه بنیان گذاران استارتاپ ها برمی آییم؛ خیلی زود رنگ می بازد. اکوسیستم استارتاپی ایران از قضا از معدود فضا های کسب وکاری است که دختران و زنان ایرانی به نسبت سایر بخش ها و حوزه های دیگر مالی کشور حضور پیروز و چشمگیری در آن داشته اند.

آشنایی با هفت زن قدرتمند اکوسیستم استارتاپی

به گزارش روزنامه هفت صبح، فضای کار منعطف استارتاپ ها، کمرنگ بودن چارچوب ها و محدودیت های جنسیتی در محیط های کار استارتاپی، احتیاج به مهارت جدید و از همه مهم تر الگو دریافت از نمونه های پیروز جهان که زنان در آن ها نقش پررنگی داشته اند باعث شده تا در دهه 90 شاهد پیروزیت های دختران استارتاپی در بعضی از معروف ترین کسب وکار های آنلاین باشیم. شاید اگر بخواهیم لیست دختران پیروز استارتاپی را تهیه کنیم باید سراغ یک فهرست حداقل 100 نفره برویم که در آن نام های دیگری چون:

نغمه مصطفوی (کاربانک)، اسما کروبی (وبسیما)، فاطمه جعفری (سهام یاب)، فرناز ولوی، نرگس شایق (آرانیک)، سوگل ثابتی (شفاجو)، فائزه درخشانی (دستاست)، امینه ملک حسینی (کیک خونه)، مینا کامران (روستاتیش)، سحر بختیاری (آوایار)، نیکو نیکنام (نیک پرینت) و… هم بیاید. اما در این گزارش می خواهیم تنها هفت زن قدرتمند اکوسیستم استارتاپی که توانسته اند استارتاپ های پیروز و بالغی را در این فضای پرتلاطم بسازند معرفی کنیم.

یک: نازنین دانشور (متولد 1362، تهران) / تخفیفان: مبارز و همواره پرخبر

نازنین دانشور اولین سایت تخفیف گروهی ایران را با نام تخفیفان راه انداخته، سایتی که ابتدای دهه 90 راه افتاد و هنوز شیرینی راه اندازی اش تمام نشده بود که با رقیب سرسختی به نام نت برگ روبه رو شد و رقابتی سخت بین دو بنیان گذار این دو کسب وکار یعنی نازنین دانشور و علیرضا صادقیان در گرفت. کسی فکرش را نمی کرد دانشور از مبارزه با یکی از اعضای خاندان صادقیان که صاحب برندهایی، چون تک ماکارون هستند جان سالم به در ببرد. اما در نهایت با ادغام نت برگ در تخفیفان، دانشور پیروز این نبرد شد.

نازنین دانشور که به خاطر حضورش در کنفرانس استارتاپی آی بریج برلین، مدت زیادی تحت فشار رسانه های اصولگرا بود، یکی از سرسخت ترین و پیروز ترین دختران استارتاپی است و چندبار به عنوان کارآفرین برتر آسیا و خاورمیانه هم انتخاب شده است. می توان با به جان خریدن حمله رقبا و منتقدانش از جمله در میان دختران استارتاپی، او را قدرتمندترین زن استارتاپی ایران نامید. زنی که در آخرین چالشش، کاندیدای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای شد و با رای بالایی انتخاب شد.

دو: تبسم لطیفی (متولد 1364، خرم آباد) / مامان پز: جان سخت در بازار غذای آنلاین

تبسم لطیفی را شاید خیلی ها به اسم نشناسند، اما استارتاپ غذایی او یعنی مامان پز از اولین کسب وکار های استارتاپی بود که بین جوان ها شناخته شد. کسب وکاری آنلاین که غذای خانگی را با یاری شبکه ای از زنان خانه دار فراوری و توزیع می نماید. تبسم کم هیاهوتر و رسانه گریزتر از دیگر دختران استارتاپی است اما مامان پز را بدل به یک استارتاپ بالغ نموده که حالا با بیزنس مدل شرکتی پیش می رود.

مامان پز در بازاری که اسنپ فود با کنار رفتن رقبایی، چون چیلیوری و ریحون بیشتر از همواره آن را در انحصار دارد؛ یکی از معدود نام هایی است که رشد مشخصی را در همه این سال ها دنبال نموده و به پیش آمده. شاید هیچ کس به اندازه لطیفی این ظرفیت را نداشته باشد که به عنوان دومین زن قدرتمند استارتاپی ایران معرفی گردد. اگرچه که ممکن است خیلی ها او را کاندیدای شماره یک این فهرست هم بدانند.

سه: آسیه حاتمی (متولد 1358، تهران) / ایران تلنت: مهر تایید از همه سو!

ایران تلنت به زبان ساده یک سایت کاریابی است. سایتی که می گوید شکل تازه ای از پیدا کردن نیرو های ماهر را برای شرکت های مختلف رقم زده و این امکان را فراهم نموده که نیرو های مستعد جای درست و مناسب خود را در شرکت ها پیدا نمایند.

مغز متفکر ایران تلنت، آسیه حاتمی است. زنی که اگرچه چراغ خاموش جلو آمد، اما به یکباره در میان دختران استارتاپی چهره شد و با استقبال خوبی که رویداد های مختلف از جمله برنامه های مختلف دولتی از سخنرانی های او کردند به چهره ای شناخته شده در بین استارتاپ ها بدل شد. ایران تلنت اگرچه رقبای ریز و درشت بسیار زیادی دارد و در یک حوزه تقریبا اشباع شده فعالیت می نماید، اما توانسته با تفکر حاتمی به یک استارتاپ بالغ تبدیل گردد.

چهار: آرزو خسروی (1359، تهران) / مادری در یک بازار مردانه

آرزو خسروی بنیان گذار فرش آنلاین است. شاید اگر 10 سال پیش از فروش آنلاین فرش می گفتید، یک ایده غیرممکن به نظر می رسید، اما راهی که خسروی باز کرد حالا با چندده کسب وکار آنلاین در این حوزه ادامه پیدا نموده. آرزو خسروی، خیلی روش و منش تیپیکال استارتاپی ندارد. در رویداد های مختلف استارتاپی با بچه هایش دیده می گردد.

اما شخصیت صمیمی و کسب وکار پیروز او در یک حوزه سخت مردانه؛ از او چهره ای شناخته شده در استارتاپ های ایرانی ساخته است. استارتاپ او از معدود استارتاپ هایی است که صادرات و درآمد دلاری هم داشته. اگرچه رشد کسب وکارش به نسبت مقیاس های استارتاپی خیلی چشمگیر نبوده، اما او را می توان در میانه لیست هفت زن قدرتمند استارتاپی نشاند.

پنج: ثنا خالصی (متولد 1369، شیراز) / کمدا: یک شیرازی در تهران

کمدا یک پلتفرم برای فروش لباس هایی است که دیگر احتیاجی به آن ها ندارید. کسب وکاری آنلاین که از شیراز پا گرفت و با سرمایه گذاری اسمارت آپ سر زبان ها افتاد. استارتاپی که برندش بیشتر روی توانایی های دختری به نام ثنا خالصی راسخ بود و خیلی زود با سرمایه گذاری دیجی کالا به یک کسب وکار پرخبر بدل شد.

ثنا خالصی از بین همه چهره های این گزارش، کوتاه ترین جهت را برای رسیدن به پیروزیت داشته. اگرچه به نسبت دیگر دختران این لیست هنوز کسب وکارش در جامعه شناخته شده نیست، اما بازار جذاب حوزه لباس از یک سو و حمایت های سرمایه گذارانش احتمالا باعث خواهد شد در آینده از خالصی بیشتر بشنویم.

شش: لنا وفایی (متولد 1367، تهران) / پیاده: عاشق شهر و معماری و تجربه

لنا وفایی با یک صفحه اینستاگرامی به نام پیاده که جهت های پیاده روی در تهران را معرفی می کرد شناخته شد، اما خیلی زود ایده شهرگردی اش را تبدیل به یک کسب وکار آنلاین شهری کرد که از تور های شهری گرفته تا مکان های تاریخی و پاتوق های جوان پسند را معرفی می کرد. پیاده با سرمایه گذاری گروه هزاردستان (کافه بازار) به یک بلوغ دیگر رسید و با تغییر در بعضی خدمات خود از جمله رفتن به سمت معرفی بیشتر کافه ها و پاتوق های شهری به عنوان خدمت اصلی اش، هنوز در حال مزه کردن شهر است. لنا وفایی که خیلی تصادفی وارد اکوسیستم استارتاپی شد حالا یک زن شناخته شده و پیروز در این حوزه به حساب می آید.

هفت: نغمه عقیلی (متولد 1359، تهران) / استاد سلام: رقابت با گاج دیگر کنکوری ها

بنیان گذار استادسلام که یک پلتفرم برای تدریس خصوصی است از دخترانی است که با چنگ و دندان کسب وکار آنلاینش را از بین رقبای پولدار سنتی به سلامت عبور داده. رقبای گردن کلفتی، چون گاج که خیلی دیر متوجه شدند که نغمه عقیلی چقدر می تواند با استادسلام سهم بازار آن ها را بگیرد، اما با ورود پرهزینه به حوزه آنلاین سعی کردند جلوی رشد زیاد عقیلی و کسب وکارش را بگیرند. عقیلی را می توان یکی از هفت دختر پیروز استارتاپ های ایران دانست که در حوزه آموزش آنلاین توانسته یک کسب وکار بالغ را تا سرانجام دهه 90 بکشاند.

منبع: فرارو

به "آشنایی با هفت زن قدرتمند اکوسیستم استارتاپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با هفت زن قدرتمند اکوسیستم استارتاپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید