آیفون 14 پرو شاید در این زمینه کاربران را ناامید کند

به گزارش وبلاگ پیشرو، دوربین 48 مگاپیکسلی، حذف ناچ و استفاده از طراحی حفره ای و پردازنده قدرتمندتر، بخشی از قابلیت های آیفون 14 پرو و پرو مکس خواهند بود که سال جاری قرار است از آن ها رونمایی گردد. اما یک بخش وجود دارد (دوربین تله فوتو) که شاید سری آیفون 14 پرو که در واقع پرچم دارهای قدرتمند شرکت آمریکایی نیز به حساب می آیند، در آن کاربران را ناامید نمایند.

آیفون 14 پرو شاید در این زمینه کاربران را ناامید کند

اپل هر سال از حداقل سه مدل گوشی مختلف رونمایی می نماید. در دو سال قبل، این گوشی ها شامل دو مدل 6.1 اینچی، یک مدل 5.4 اینچی و یک مدل 6.7 اینچی می شدند، اما سال جاری اپل می خواهد دو مدل 6.1 اینچی و دو مدل 6.7 اینچی را راهی بازار کند که به ترتیب آیفون 14، 14 پرو، 14 مکس و 14 پرو مکس نام خواهند داشت.

اینطور که به نظر می رسد، شرکت می خواهد سال جاری دو مدل پرو و پرو مکس را با قابلیت های بسیار زیادی به روزرسانی کند. از جمله این تغییرات که در بالا هم خیلی خلاصه به آن ها اشاره نمودیم می توان به پردازنده قدرتمند A16 اشاره نمود که طبق خبرها و شایعات کنونی، ظاهرا کم مصرف تر از نسل قبل خواهد بود. بعلاوه به نظر می رسد دوربین اصلی این دو گوشی هم بعد از سال ها قرار است از 12 به 48 مگاپیکسل ارتقا پیدا کند تا بدین ترتیب عاشقان عکاسی بتوانند از مزیت یک سنسور بزرگ تر بهره مند شوند. استفاده از سنسور 48 مگاپیکسلی هم به احتمال بسیار زیاد به این علت است که کاربران بتوانند برای نخستین بار در یک آیفون، با وضوح 8K به فیلم برداری بپردازند.

تغییر بزرگ دیگر هم استفاده از طراحی حفره ای مجذوب نماینده و تازهی است که ظاهری مدرن و زیبا به آیفون ها می دهد. اپل میخواهد سال جاری آیفون های مدل پرو را از لحاظ طراحی دگرگون کند. به این صورت که می خواهد ناچ را از روی صفحه نمایشگر بردارد و دو حفره بزرگ و کوچک را جایگزین آن کند تا بدین ترتیب کاربران در قسمت بالایی صفحه، فضای خالی بیشتری را در اختیار داشته باشند.

اما در میان انبوهی از تغییرات مثبت، یک ضعف بزرگ مشاهده می گردد. ضعفی که می شد به نقطه قوت تبدیل گردد، اما اصرار اپل به تجهیز دیر به دیر گوشی هایش به قابلیت های خوب و مجذوب نماینده باعث شده شاهد رخ دادن چنین اتفاقی نباشیم و آیفون 14 پرو هم از این حیث یعنی کیفیت دوربین تله فوتو کاربرانش را ناامید کند. در رابطه با عدم وجود دوربین تله فوتو قدرتمند در آیفون 14 پرو و پرو مکس بارها صحبت شده و نقدها زیادی هم به اپل شده، اما به نظر نمی رسد شرکت آمریکایی گوشش به این حرف ها بدهکار باشد.

اگرچه تا به امروز خبرهای زیادی در رابطه با دوربین اصلی و حتی دوربین سلفی گوشی های مورد انتظار اپل منتشر شده، اما در هیچ خبرگزاری نشنیده ایم که شرکت بخواهد دوربین تله فوتو این گوشی ها یا حتی آیفون 14 پرو و پرو مکس را تغییر دهد. این یعنی باز هم باید شاهد استفاده از همان سنسور 12 مگاپیکسلی تله فوتویی باشیم که توانایی زوم 3 برابری اپتیکال را دارد و اکنون هم نمونه ای از آن را در آیفون 13 پرو شاهد هستیم. این خبر واقعا ناراحت نماینده بود خصوصا اینکه داریم می بینیم رقبای اپل یعنی سامسونگ و شیائومی تا چه مقدار روی این بخش مانور داده اند و در پی پیشرفت هرچه بیشتر هم هستند.

تجربه عکاسی با گوشی های آیفون شما را شگفت زده می نماید و خواهد نمود، اما ناراحتی مان از این است که وقتی می شد از یک سنسور قدرتمندتر استفاده کرد که حداقل زوم 5 برابری اپتیکال را داشته باشد، چرا نباید این اتفاق رخ دهد و کاربر مجبور گردد به حداقل رضایت دهد؟ اگرچه دوربین تله فوتو شاید برای خیلی از کاربران خیلی پرکاربرد نباشد اما به تدریج دارد اهمیت خود را نشان می دهد و این قطعا چیزی نبود که اپل آن را نادیده بگیرد.

اهمیت دوربین تله فوتو با زوم چندین برابری

ما در دنیایی زندگی می کنیم که اهمیت دوربین روز به روز بیشتر می گردد. اگرچه دوربین اصلی همچنان با اختلاف، پر استفاده ترین دوربینی است که درون یک گوشی هوشمند تعبیه شده اما با این حال سوژه های عکاسی آنقدر متنوع هستند که نمی توان مدعی شد دوربین تله فوتو استفاده خاصی نخواهد داشت.

یک پرچم دار قدرت سخت افزاری فراوانی هم دارد که یک کاربر شاید اصلا به نیمی از آن هم در طول استفاده از گوشی احتیاج نداشته باشد. بنابراین آیا منطقی است که بگوییم چون اینطور است، پس نباید یک گوشی را خیلی قدرتمند ساخت؟ بنابراین اینکه بخواهیم بگوییم چون از این دوربین خیلی استفاده نمی گردد، پس بهتر است آن را ضعیف طراحی کرد اصلا منطقی نیست و اپل نباید آن را توجیه کار خود قرار دهد.

تصور کنید زمانی است که می خواهید از یک درخت یا اصلا سوژه ای در بالای آن عکاسی کنید و احتیاج دارید بیشتر از 3 برابر زوم کنید اما همچنان تصاویر شما کیفیت مطلوبی داشته باشند. در اینجا شما آیفون 14 پرو خود را از جیب بیرون می آورید، پرچم داری که بیش از 1000 دلار برایش هزینه نموده اید و اگر قرار باشد انتظار نداشته باشید برایتان خرید کند، قطعا انتظار دارید که بیشتر از 3 برابر زوم کند. اما وقتی می بینید که اسلایدر زوم دیگر عددی بیشتر از 3 را نشان نمی دهد، ناامید خواهید شد.

درست است که در سال 2022 قرار داریم، اما سری آیفون 14 در واقع پرچم داران سال 2023 اپل به حساب می آیند و باید حداقل بتوانند از خیلی جهات، پرچم دارهای سال جاری را شکست دهند. اما سری آیفون 14 قرار است چگونه باشد؟ دو مدل مکس و استاندارد که نه تنها از لحاظ ظاهری هیچ تغییری در مقایسه با قبل نخواهند داشت، بلکه از لحاظ قدرت پردازشی هم اپل تصمیم گرفته از همان A15 در آن ها استفاده کند. تنها مزیتی که خرید این گوشی ها دارد این است که احتمالا دوربین سلفی بهتری از نسل قبل دریافت خواهیم کرد و گوشی هم یک سال بیشتر آپدیت خواهد شد.

از آن طرفی دو مدل پرو و پرو مکس دارند تازه به دوربین 48 مگاپیکسلی مجهز می شوند که از فیلم برداری در حالت 8K پشتیبانی نمایند؛ قابلیتی که سه نسل است در گوشی های سامسونگ دیده می گردد. ناچ از روی صفحه این گوشی ها بعد از 5 سال برداشته شده و حفره جای آن را گرفته تا کاربران بالاخره فضای بیشتری برای تعامل با گوشی داشته باشند، در حالی که در آن طرف اندرویدی ها دارند رویای ساخت گوشی با نمایشگر تمام صفحه را با فناوری های مجذوب نمایندهی چون استفاده از چسب های نامرئی در اطراف نمایشگر یا دوربین سلفی زیر صفحه امتحان می نمایند. سیستم عامل هم که بعد از چندین سال، به قابلیت شخصی سازی آن هم فقط در بخش صفحه قفل مجهز شد تا کاربران بتوانند این بخش را مطابق سلیقه خود در بیاورند و بسیاری موارد دیگر که یا بهتر از رقبا نیستند یا اگر هم باشند، فاصله آنقدر زیاد نیست.

بنابراین به نظر می رسد با سری آیفون 14، قرار نیست معجزه اتفاق بیفتد و بگوییم با اختلاف از رقبا بهتر هستند. اپل تنها پیشرفت انقلابی که داشته در مقایسه با گوشی های خودش هست و نه رقبا. همین هم هست که باید در پاسخ به کسانی گفت که تصور می نمایند با این تعداد قابلیت خوب و تازه، چرا باید انتظار داشته باشیم دوربین تله فوتو هم توانایی زوم 5 برابری یا بیشتر از 3 برابر داشته باشد.

در حال حاضر پیکسل 6 پرو امکان زوم 4 برابری را به کاربر می دهد اما به لطف هوش مصنوعی فوق العاده پیشرفته، حتی تا زوم 10 برابری هم گاهی اوقات بدون افت کیفیت محسوس کاربران را پشتیبانی می نماید. از آن طرف گلکسی S22 اولترا به عنوان اصلی ترین رقیب پرچم داران اپل در سال 2022 امکان زوم 3 و 10 برابری اپتیکال را به کاربران می دهد که از این حیث بی رقیب هم هست. یعنی شما در سال 2023، پرچم داری خواهید داشت که بیش از 1000 دلار برایش پرداخت نموده اید اما از پرچم دار سال گذشته که هیچ، دو سال قبل سامسونگ هم توانایی کمتری در زمینه زوم اپتیکال دارد و این اصلا خوشایند نیست.

اپل شاید بتواند با استفاده از نرم افزار و تکنیک های پردازش تصویر که مهارت فوق العاده بالایی هم در این زمینه دارد، کیفیت تصاویر را بعد از به ثبت رسیدن دگرگون کند، اما وقتی سخت افزار قدرتمندی در کار نباشد که بتواند پذیرای نرم افزارها و تکنیک های خاص باشد، تغییرات خیلی محسوس نخواهند بود.

اپل باید از لنز پریسکوپی استفاده کند

آنچه که دوست داریم از شرکت آمریکایی ببینیم این نیست که همواره در تمام زمینه ها برترین باشد، جا دارد بگوییم با همین دوربین های 12 مگاپیکسلی هم گوشی های سری 13 این شرکت توانستند سال گذشته در تست های انجام شده به وسیله Dxomark، رتبه خوبی را به خود اختصاص دهند. حتی در آنالیز ها آمده بود که اگر این گوشی ها دوربین تله فوتوی خوبی داشتند، می توانستند در صدر قرار بگیرند، و این یعنی اپل در این بخش ضعیف عمل کرد اما ظاهرا اصلا برایش مهم نیست.

کاربران قطعا نمی توانند انتظار داشته باشند اپل در تمام زمینه ها برترین باشد، چنین چیزی مقدور نیست و نمی گردد که اتفاق بیفتد چون همواره یک بخش ضعیف وجود دارد، یک نقطه ضعف آزاردهنده و عجیب، اما در این بخش، اپل واقعا کمکاری کرد و هیچ توجیهی هم قابل قبول نیست. چون کسی از اپل نخواست امکان زوم 10 برابری اپتیکال را به گوشی هایش اضافه کند، همینکه اندکی سخت افزار را ارتقا می داد تا گوشی بتواند تا 5 برابر به صورت اپتیکال زوم کند کفایت می کرد. اما این اتفاق رخ نداد.

طبق اطلاعات منتشر شده، ظاهرا اپل میخواهد در سال 2023، آیفون های سری 15 را به دوربین پریسکوپی قدرتمندی مجهز کند. نمی دانیم این دوربین دقیقا چه توانایی هایی در زمینه زوم اپتیکال یا هیبریدی و دیجیتال دارد اما هرچه که هست، به نظر می رسد باید انتظار داشته باشیم عملکرد آن از نمونه کنونی بسیار بیشتر باشد.

همانطور که گفته شد عملکرد آیفون ها در زمینه عکاسی واقعا خوب است، اپل توانسته نسل به نسل کاربران را با عملکرد حیرت انگیز گوشی هایش در زمینه عکاسی و فیلم برداری راضی نگه دارد، اما دوربین اصلی و فوق عریض دیگر برای همه تکراری شده اند. بعلاوه اگر دقت کنید می بینید تفاوت کیفیت تصاویر بین نسل 12 و 13 از آیفون ها خیلی فاحش و چشمگیر نیست. سال جاری البته شاید به لطف سنسور تازه، بهبود خوبی را در عملکرد ببینیم اما باز هم جای خالی یک تله فوتوی قدرتمند حس می گردد.

به شخصه فکر می کنم سال آینده اپل باید تمرکز ویژه ای فقط روی همین بخش بگذارد چون فعلا به نظر می رسد بدترین ویژگی آیفون هاست. در خور یک پرچم دار بیش از 1000 دلاری نیست که فقط بتواند 3 برابر زوم اپتیکال داشته باشد! البته اگر اپل این موضوع را متوجه گردد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا استفاده از دوربین تله فوتو با زوم 3 برابری اپتیکال در آیفون 14 پرو منطقی است؟

منبع: Toms Guide

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیفون 14 پرو شاید در این زمینه کاربران را ناامید کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 14 پرو شاید در این زمینه کاربران را ناامید کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید