احیای تکیه تاریخی گلبندان

به گزارش وبلاگ پیشرو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، احیای تکیه تاریخی گلبندان صورت می گیرد.

احیای تکیه تاریخی گلبندان

محمدعلی ایزدخواستی، مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: تکیه گلبندان در محله پشت میدان نقش دنیا و در محدوده بازار حسن آباد واقع شده است که قدمت آن به دوران صفویه می رسد. این تکیه همراه با بناهای آن محدوده شامل امامزاده احمد، مسجد ساروتقی، کاروانسرای مقصود بیک و مدارس موجود، اجزای یک مجموعه مذهبی در این بازار را تکمیل میکرد. این تکیه در زمان خود دارای سقف آجری بوده است که تا حدود یک قرن پیش نیز برجا بود، سپس سقف چوبی جایگزین سقف آجری شد که این نوع سقف نیز براساس شواهد محلی تا اوایل دهه 70 پابرجا بود و بعد از آن به طور کامل تخریب شد.

او با اشاره به اینکه عرصۀ تکیه گلبندان 510 مترمربع است، درباره عملیات احیای این تکیه شرح داد: در این عملیات که براساس تصاویر و عکسهای هوایی سال 1335 و شواهد و مستندات موجود تاریخی انجام شد، تعداد 18 دهانه و 21 سقف به شکل چارسو همراه با منبر آجری به طور کامل بازسازی شد، سکوهای چهارطرف نیز بازسازی و سنگفرش شده و کتیبه های پشت منبر و ورودی نیز اجرا شدند. ضمن اینکه سقاخانه ورودی تکیه بازسازی و بازسازی شد که در پشت این سقاخانه و متصل به آن اتاق پشتیبانی واقع است و برای تکیه، نقش انباری و آبدارخانه را دارد.

ایزدخواستی با اشاره به اینکه عملیات احیای تکیه گلبندان در مدت یک سال اخیر اجرا شده، گفت: احیای این تکیه با توجه کارکرد آئینی آن در طول تاریخ، از یک سو می تواند فضایی را برای ارائه میراث ناملموس فراهم کند و به عنوان یکی از جاذبه های خاص گردشگری مطرح گردد؛ ضمن اینکه فضای شهری کارکرد دوم آن است، به این معنا که میدان گاه و به عبارتی یک فضای شهری پویا و فعال در درون یک بافت تاریخی و در کنار میدان امام ایجادشده که بازار چهار سوق مقصود و بازار حسن آباد را به یکدیگر متصل می نماید.

ایزدخواستی در انتها پیرامون احیای تکیه تاریخی گلبندان تأکید کرد: باید سایر قسمتهای گسستی که در جنوب و شرق میدان امام ایجاد شده را نیز براساس شواهد تاریخی احیا کرد؛ از جمله نقاط مورد نظر، احیای کاروانسرای مقصود بیک است که دقیقاً روبروی تکیه گلبندان واقع شده است و قطعاً با ورود سرمایه گذار و براساس مستندات تاریخی احیا خواهد شد.

مرحوم سیروس شفقی در کتاب بازار بزرگ اصفهان آورد که حسینیه گلبندان مکانی روباز است که به شکل حیاط در مقابل ساختمان مسکونی واقع شده و دیواری آن را احاطه نموده است. این حسینیه فاقد درب ورودی بوده، تنها نام حسینیه بر روی کاشی های لاجوردی بیرون دیده می گردد. در داخل محوطه مزبور نیز سکوهایی از سنگ مرم جهت نشستن و منبری از مرمر وجود دارد.

لازم به ذکر است، تکیه گلبندان هم زمان با ایام رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع) و همراه با برگزاری آئین سوگواری و منقبت خوانی اهل بیت (ع) به بهره برداری خواهد رسید. علاقمندان برای حضور در این آئین می توانند چهارشنبه 22 شهریور ساعت 19:30 به محل تکیه گلبندان، واقع در خیابان نشاط، کوچه بیت الحسین (ع)، بازار حسن آباد مراجعه نمایند.

منبع: همگردی

به "احیای تکیه تاریخی گلبندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای تکیه تاریخی گلبندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید