محبوب ترین جاهای دیدنی ایران

به گزارش وبلاگ پیشرو، تاریخ و فرهنگ غنی و طبیعت زیبای ایران آن را به کشوری با جاذبه های گردشگری فراوان و ارزشمند تبدیل نموده است. به همین علت شاید هنگام سفر دانستن اینکه بازدید از کدام یک از جاذبه های توریستی ایران را در اولویت قرار دهید کمی سخت باشد. در این مطلب لیستی از مهم ترین و محبوب ترین جاهای دیدنی ایران را آماده نموده ایم تا به شما در انتخاب برترین مکان ها برای سفر در ایران یاری کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

محبوب ترین جاهای دیدنی ایران

مهم ترین و محبوب ترین جاهای دیدنی ایران

از شرق تا غرب، شمال تا جنوب، جاذبه های گردشگری زیادی در ایران وجود دارد. همین موضوع، ایران را در میان سایر کشورهای توریستی، منحصربه فرد نموده است. برای دیدن هر شهر و بازدید از تمام جاذبه های آن، باید چندروز زمان بگذارید. اما با این حال، شاید در سفرهای کوتاه، این امکان برای همه فراهم نباشد. در این صورت، دست کم باید محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایران را بشناسید.

1- تخت جمشید (پرسپولیس) شیراز

بازدید از تخت جمشید به عنوان مرکز نخستین امپراطوری و مهد فرهنگ ایران زمین قطعا اولویت سفر هر گردشگری در ایران است. اگر به دیدنی تخت جمشید نروید و در ویرانه های آن قدم نزنید، بدون شک از ایران دیدن ننموده اید.

بازدید از تخت جمشید درک خوبی از شرایط فرهنگی، روابط بین فردی، معماری، آداب و رسوم و حتی پوشش مردم ایران باستان ایجاد می نماید. پس از بازدید از تخت جمشید، می توانید از مکان های تاریخی دیگری چون نقش رستم، نقش رجب و مجموعه پاسارگاد در نزدیکی تخت جمشید که از مهمترین مکان های دیدنی ایران هستند، دیدن کنید.

2- دره ستارگان قشم

قشم طبیعتی بکر و دنیایی رازآلود دارد، اما اگر یکی از جاذبه های گردشگری قشم را از دست بدهید می توان گفت که از این شهر زیبا دیدن ننموده اید و این مکان جایی نیست جز دره ستارگان قشم. این دره 2 میلیون ساله یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های طبیعی قشم و ایران است.

بومی های قشم معتقد هستند روزگاری ستاره ای با قلب جزیره برخورد نموده و این دره زیبا را پدید آورده. گردش هوا و فراوری صدا در دره ستارگان باعث شده تا بسیاری از بومیان شب های این دره را محل رفت و آمد ارواح بدانند و از رفتن به آن هنگام شب خودداری نمایند.

دیدنی تندیس ها و ستون های بلند در این دره، خرید صنایع دستی در غرفه های کوچکی که در دره هستند، بازدید از موزه سنگ و روستای برکه خلف از جمله فعالیت هایی است که در بازدید از دره ستارگان می توانید انجام دهید.

3- چغازنبیل شوش

چغازنبیل نخستین جاهای دیدنی ایران است که به ثبت میراث دنیای یونسکو رسیده است. زیگورات چغازنبیل که در استان خوزستان واقع شده است مربوط به قرن 13 پیش از میلاد است. یکی از موارد جالب و دیدنی در چغازنبیل جای پای کودکی است که از 3000 سال پیش بر روی خشت خام جا مانده است.

معماری شهر چغازنبیل به گونه ای است که امکان بهره برداری از آب رودخانه را فراهم می نموده است و قرار گرفتن شهر روی برجستگی ها، از طغیان آب و سیل جلوگیری می نموده است.

جالب است بدانید اولین نمونه شیشه گری در ایران، در چغازنبیل یافت شده است.

4- قلعه بابک تبریز

برای رسیدن به قلعه بابک به کمی حس ورزشکاری و شجاعت نیاز دارید. قلعه بابک که در ارتفاع 2600-2300 متری زمین واقع شده است و با دره های عمیق احاطه شده، روزگاری به عنوان قلعه ای حفاظتی برای نبردهای میان یکی از رهبران خرمدینان و عباسیان بنا شد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که از ارتفاع می ترسید، پیشنهاد می کنیم که از دور به دیدن و تحسین این قلعه تاریخی و زیبا بپردازید.

قلعه بابک از مهمترین دیدنی های استان آذربایجان شرقی است و علاوه بر اهمیت تاریخی که دارد، به علت منظره زیبایی که به کوه و طبیعت دارد، از دیدنی ترین جاهای ایران است. از اواخر فروردین تا اوایل خرداد و از شهریور تا مهر زمان خوبی برای بازدید از قلعه بابک است. بهارها در این منطقه بسیار دیدنی است.

5- مسجد نصیر الملک شیراز

قدم زدن در مسجد نصیرالملک مانند قدم زدن در شهر فرنگ است. شیشه های رنگی پنجره های این مسجد همراه با تلالوء آفتاب فضایی مملو از نور و رنگ در این مسجد زیبا پدید می آورند. مسجد نصیرالملک که با نام مسجد صورتی نیز شناخته می گردد با زوایای پنهانی که در هر گوشه خود دارد قطعا مکانی مجذوب کننده برای گردشگران است. مسجد نصیرالملک را می توان زیباترین مسجد ایران دانست.

مسجد نصیرالملک - مسجد رنگ و نور شیراز

6- تالاب انزلی از محبوب ترین جاهای دیدنی ایران

تالاب انزلی در شمالی ترین بخش بندر انزلی واقع شده است. کافی است که در تالاب انزلی قایقی کرایه کنید و به دیدنی خانه چوب خاتمه، گونه های متنوع پرندگان و البته نیلوفرهای آبی که از دل آب های تاریک شکوفه می نمایند بنشینید.

بد نیست بدانید که تالاب انزلی یک تالاب منحصر به فرد در ایران و حتی دنیا است. این تالاب 100 گونه پرنده و 500 گونه آبزی دارد. این تالاب را خواهرخوانده تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو ژاپن می دانند. تالاب انزلی از منطقه ها دیدنی ایران است که متاسفانه با مسائل زیست محیطی بسیاری روبرو است.

7- میدان نقش دنیا اصفهان

میدان نقش دنیا اصفهان که زمانی زمین چوگان خانواده سلطنتی بوده است، کاخ عالی قاپو، مسجد امام (مسجد شاه عباس)، مسجد شیخ لطف الله و بازار سلطنتی را در برگرفته. قطعا برای بازدید از این همه جاذبه تاریخی در کنار هم حداقل به یک روز زمان نیاز خواهید داشت.

میدان نقش دنیا از معروف ترین جاهای گردشگری ایران است. بازدید از این میدان گردشگری ممکن است ساعت ها طول بکشد و این به علت دیدنی های اطراف میدان است؛ در میدان نقش دنیا می توانید از بازار خرید کنید، در کافه ها و رستوران ها غذا و نوشیدنی میل کنید، درشکه سواری کنید و از جاذبه های تاریخی شامل سر در قیصریه، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو و مسجد امام دیدن کنید.

8- سیستم هیدرولیکی آبرسانی شوشتر

سیستم آبرسانی باستانی شوشتر یکی از شاهکارهای مهندسی دوره هخامنشیان است. قطعا از دیدن این سیستم آبیاری باستانی که مربوط به قرن 5 پیش از میلاد است، مبهوت خواهید شد. قبل از اینکه به کشف جزئیات مکانیزم این سیستم آبرسانی و محل زندگی گونه های مختلف پرندگان که در این مکان زندگی می نمایند بپردازید، از تپه پشت این سازه بالا بروید و از دیدنی منظره آن از بالای تپه متحیر شوید.

9- پل های اصفهان

چه سی و سه پل باشد، چه پل خواجو و یا هر یک از نه پل دیگر اصفهان، گردشی رمانتیک در میان شاهکار معماری پل های اصفهان بر روی زاینده رود یکی از بایدهای سفر به اصفهان محسوب می گردد.

اصفهان یکی از شاخص ترین جاهای دیدنی ایران برای مسافرت است، زیرا در هر گوشه شهر می توانید یک جاذبه گردشگری زیبا پیدا کنید. پل های اصفهان همگی قدیمی هستند و البته معماری اعجاب برانگیزی دارند.

سی و سه پل طولانی ترین پل زاینده رود، پل خواجو یکی از پل های پرطرفدار اصفهان، پل شهرستان که در قدیم کارکرد نظامی داشته، پل مارنان که روستاهای زیادی را به هم متصل می نموده است.

سفر 3 روزه به اصفهان

10- خانه های تاریخی کاشان

سقف های زیبا، نقاشی های دیواری باشکوه، و حیاط های مملو از درختان انار همگی دلایل خوبی هستند تا شما را به خانه های تاریخی و باشکوه شهر کویری کاشان بکشانند. می توانید فصل بهار و قبل از گرم شدن هوا به کاشان سفر کنید و در فستیوال گلاب گیری این شهر نیز شرکت کنید.

اگر نگاهی به عکس مکان های دیدنی ایران بیندازید، محال است در آنها نشانی از یکی از خانه های قدیمی کاشان نباشد. خانه طباطبایی ها، خانه بروجردی ها، خانه عامری ها، خانه شریفیان، خانه منوچهری، خانه رئیسیان تنها تعدادی از خانه های تاریخی کاشان است.

11- خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین، عارف و پایه گذار خانقاه صفوی در شهر اردبیل واقع شده است. مقبره شیخ صفی الدین، کتابخانه، مسجد و مدرسه این سازه را تشکیل می دهند و معماری این بنا در تعامل کامل با اصول تصوف است. این مقبره یکی از میراث دنیای یونسکو محسوب می گردد.

این مکان در عصر صفوی به علت ارادت شاهان صفوی به خصوص شاه عباس اول به شیخ صفی الدین، چنان به زیور آراسته شد که پس از گذشت چندین قرن هنوز به عنوان یکی از مفاخر تاریخ و فرهنگ ایران به شمار می آید.

12- برج کبوترخانه میبد

با وجودی که بیشتر مردم به خصوص شهرنشینان، کبوتر را مایه دردسر می دانند، اما این پرنده حدود 5 قرن پیش حیوانی کاملا ارزشمند در ایران بوده است، به خصوص فضولات این حیوان! برج های کبوترخانه به عنوان خانه این کبوتران ساخته می شد و در هر یک از این برج ها بیش از 14000 کبوتر نگهداری می شدند.

فضولات کبوترها را در این برج ها جمع آوری می کردند و از آن به عنوان کود استفاده می کردند. برج کبوتر خانه میبد با چهار هزار لانه کبوتر یک شکل یکی از معروف ترین برج های کبوتر خانه ایران است.

13- چک چک اردکان

چک چک یا چکچکو معبدی زرتشتی در اردکان یزد است. این معبد مهم ترین زیارتگاه زرتشتیان در ایران محسوب می گردد. بسیاری از زرتشتیان هر ساله از 24 خرداد به مدت چهارده روز در این معبد جمع می شوند و به نیایش می پردازند. معابد زرتشتی بسیاری در یزد وجود دارند، اما معبد چک چک در میان زرتشیان معروفیت فراوانی دارد.

به اعتقاد زرتشتیان در زمان حمله اعراب به ایران که با سقوط پادشاهی ساسانی همراه بود، نیک بانو دختر یزدگرد از دست اعراب به این کوه گریخت، اما در این کوه ناپدید شد و این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان بنا شد. از دیدگاه زرتشتیان کسی که وارد این عبادتگاه می گردد باید کاملا پاک باشد ، کفش هایش را از پا درآورد و سر خود را بپوشاند. نام چک چک نیز برگرفته از صدای قطره های آبی است که از صخره های این کوه می چکد.

14- قلعه رودخان رشت

این مجموعه نظامی ابتدا در عصر ساسانی بنا شد و ساخت آن دو ماه طول کشید. اما چندین قرن بعد این قلعه دوباره بازسازی شد. قلعه رودخان به قلعه هزار پله نیز معروفیت دارد چرا که برای رسیدن به بالای این قلعه باید پله های بسیاری را طی کنید، اما دیدن این قلعه زیبا در طبیعتی بی نظیر ارزش این پله نوردی را دارد.

قلعه رودخان از زیباترین مکان های ایران است و زیبایی آن در فصل بهار چندین برابر می گردد و در پاییز هم با رنگارنگ شدن درختان، زیبایی آن مسحورنماینده است.

15- غار کتله خور زنجان

غار کتله خور زنجان کمتر از یک قرن پیش کشف شد اما گفته می گردد که قدمت این غار مربوط به عصر ژوراسیک است. غار کتله خور در خارج از زنجان واقع شده است و گرچه مردم از غار علی صدر بیشتر دیدن می نمایند اما می توان گفت غار کتله خور زیباترین غار ایران و بهشتی پنهان در دل کوه های زنجان است.

16- مقبره حافظ شیراز

اگر قصد دارید به دیدن مقبره یکی از شاعران ایران بروید، بدون شک آن شاعر، حافظ خواهد بود. می توانید هنگام عصر اطراف مقبره و باغ پیرامون آن قدم بزنید و به جمع گردشگرانی که برای ادای احترام به این شاعر بلند آوازه ایرانی شعرهای حافظ را می خوانند بپیوندید و از بودن در این جمع لذت ببرید. حتی این شانس را هم دارید که در کناره مقبره، فال حافظ بگیرید و ببینید که این شاعر بزرگ در فال خود چه اتفاقاتی را برایتان پیش بینی می نماید.

ارزانترین فصل سفر به شیراز

17- جزیره هرمز بندرعباس

جزیره هرمز جزیره ای کوچک در بندرعباس است که با طبیعت رویایی و آرامشی بی نظیر گردشگران را به سمت خود می کشاند. سایه های قرمز، زرد و نارنجی در تضادی زیبا با آب های نیلگون خلیج فارس این جزیره را رنگ آمیزی می نمایند. جزیره هرمز مکانی رویایی برای زمین شناسان و دوستداران طبیعت است چرا که زیستگاه گوزن ها و دیگر گونه های حیوانی است.

جزیره هرمز از برترین جاهای دیدنی ایران است. در بازدید از این جزیره، دیدن دره مجسمه ها، غار الهه نمک، ساحل سرخ، موزه دکتر نادعلیان و قلعه پرتغالی ها را از دست ندهید.

18- کویر لوت از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایران

کویر لوت نخستین جاذبه طبیعی ایران است که به ثبت میراث دنیای یونسکو رسیده و به مدت هفت سال گرم ترین نقطه دنیا شناخته شد. این دشت لم یزرع و خالی از سکنه آرامشی غیرعادی و ژرف به همراه دارد.

پشته های شن و ماسه در این کویر با وزش باد دائما در حال جابجایی هستند، بنابراین اگر برای بار دوم به همان جایی که قبلا سفر نموده بودید بروید ممکن است تغییر شکل داده باشد و شکلی کاملا متفاوت با دفعات پیش داشته باشد. کویر لوت بی شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران است و آرامش آن هر گردشگری را به خود جذب می نماید.

19- بیستون و طاق بستان کرمانشاه

بیستون و طاق بستان دو مکان تاریخی از جاهای دیدنی ایران هستند که در نزدیکی یکدیگر و در استان کرمانشاه قرار دارند. نقوش برجسته بر روی سنگ های بیستون و مجسمه هرکول بقایای دیدنی این بنای ارزشمند هستند. گفته می گردد غار شکارچیان در دامنه کوه بیستون که مربوط به دوران ماقبل تاریخ است، حدود 400.000 سال پیش مسکونی بوده است.

طاق بستان هم دیگر مکان تاریخی و با ارزش این منطقه است. بر روی سنگ های طاق بستان که بازمانده از دوران ساسانیان است، تصاویر دیدنی و قابل توجهی از آخرین پادشاه ساسانی همراه با اهورامزدا (خدای زرتشتیان) و آناهیتا (ایزدبانوی آب های دنیا در دین زرتشت) نقش بسته است.

دیدنی ها کم نیست!

در این مطلب کوشش کردیم تعدادی از مکان های دیدنی ایران با عکس به شما معرفی کنیم. اما دیدنی های ایران به همین فهرست محدود نمی گردد و در شهرهای مختلف کشورمان تعداد زیادی اماکن دیدنی وجود دارد که باید دید و تجربه کرد.

حتما شما هم تعداد بیشتری مکان های دیدنی در ایران می شناسید که دوست دارید بازدید از آن را به دیگران پیشنهاد بدهید. پس لطفا در قسمت نظرات، مکان های پیشنهادی خود را معرفی کنید.

صبا پلاشانی

منبع: فلای تودی

به "محبوب ترین جاهای دیدنی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوب ترین جاهای دیدنی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید