ایران برای جذب هر گردشگر خارجی چقدر خرج می نماید؟

به گزارش وبلاگ پیشرو، ایران برای جذب هر گردشگر خارجی حدود یک سِنت خرج می نماید. درحالی که سرانه این بودجه در کشورهای دیگر از یک تا 46 دلار است.

ایران برای جذب هر گردشگر خارجی چقدر خرج می نماید؟

پس از سال ها مسکوت ماندن رقم بودجه تبلیغات و بازاریابی گردشگری ایران و اشاره های مختصر و کلی مسؤولان به بودجه ای که گاه عدد آن به صفر نزدیک بود، انتها علی اصغر مونسان به مبلغ پایین این بودجه واکنشی اعتراضی نشان داد و گفت که در بسیاری از کشورها به ازای هر گردشگر 1.7 الی 2.2 دلار برای تبلیغات گردشگری هزینه می گردد، اما متأسفانه در ایران هزینه این تبلیغات به چند سِنت هم نمی رسد .

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بودجه دولتی ایران برای بازاریابی، تبلیغات و اطلاع رسانی گردشگری هیچ اشاره مستقیمی نداشت، اما محمدابراهیم لاریجانی مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: بودجه مصوب بازایابی و تبلیغات گردشگری ایران در سال 97 حدود 30 میلیون تومان بوده است که با این حساب، معادل ارزی سرانه بودجه جذب هر گردشگر خارجی حدود 30 سنت می گردد، حالا اگر بودجه تخصیص یافته و یا مبلغ واقعی که با این عنوان به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده شده است را در نظر بگیریم، سرانه این بودجه به یک سنت می رسد .

اگر رقم بودجه کلی که مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام نموده است، با ارز دولتی (که در سال 97 به مبلغ 4,200 تومان اعلا شد) محاسبه گردد، بودجه تبلیغات و بازاریابی ایران در سال 97 حدود 3500 دلار می گردد و اگر نرخ محاسبه آن ارز نیمایی باشد، رقم این بودجه به حدود 7 هزار دلار می رسد. این درحالی است که گزارش مقایسه بودجه دولتی کشورها در زمینه بازاریابی گردشگری که سازمان جهانی جهانگردی در سال 2010 آن را منتشر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آن استناد نموده، بودجه دولتی تبلیغات و بازاریابی کشورها را از 2 میلیون تا 151 میلیون دلار اعلام نموده است.

گزارش سازمان جهانی جهانگردی که پایه مستندات و محاسبات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، 9 سال پیش تهیه شده که با توجه به رشد سریع گردشگری در بعضی قاره ها مثل آسیا و جهش رتبه ای کشورهایی چون مکزیک، ژاپن، ترکیه، مصر، ویتنام و گرجستان این ارقام و سرانه بودجه های تبلیغاتی حتماً با تغییراتی همراه شده است .

مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری به ایسنا گفت: سازمان جهانی جهانگردی در آن گزارش کشورها را براساستعداد گردشگر و بودجه ای که صرف تبلیغات و بازاریابی شده به سه دسته پیشرو، پیروز و نوظهور گردشگری و خواستار پیروزیت تقسیم نموده است؛ گروه نخست کشورهایی مثل فرانسه، اسپانیا، آلمان، انگلیس و اتریش یا همان Top Ten هستند که تعداد گردشگران شان متجاوز از 30 تا 80 میلیون نفر بوده و به ازای جذب هر گردشگر بین یک تا دو دلار هزینه می نمایند. بودجه دولتی تبلیغات این کشورها در سال 2010 از 40 میلیون تا 97 میلیون دلار بوده است .

او به دسته دوم یا کشورهای پیروز و نوظهور گردشگری که در یک دهه اخیر، رشد گردشگری آن ها سریع بوده است، اشاره نمود و درباره وضعیت بودجه تبلیغات و بازاریابی آن ها در سال 2010 ، شرح داد: سرانه بودجه جذب هر گردشگر خارجی در کشورهایی چون استرالیا، آفریقای جنوبی، برزیل، مکزیک، کره جنوبی و مالزی بین 4 تا 10 دلار بوده است. کل بودجه دولتی بخش تبلیغات در این کشورها از 40 میلیون تا 151 میلیون دلار بوده است .

لاریجانی اضافه نمود: کشورهای خواستار پیروزیت مثل قبرس، باهاما، مالت، نیوزیلند و سریلانکا نیز از 10 تا 46 دلار برای جذب هر گردشگر هزینه می نمایند که بودجه کلی آن ها از 5 میلیون تا 112 میلیون دلار بوده است .

مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری به دسته چهارم با عنوان مقصدهای خاورمیانه که شامل کشورهای اردن و یمن می گردد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن را به دسته بندی سازمان جهانی جهانگردی اضافه نموده است، اشاره نمود و گفت: سرانه بودجه این کشورها برای جذب هر گردشگر 4 تا 5 دلار بوده که بودجه کلی آن ها در بخش بازاریابی و تبلیغات از 2 میلیون تا 15 میلیون دلار بوده است .

لاریجانی اظهار کرد: گزارش مقایسه بودجه دولتی تبلیغات و بازاریابی کشورها در اختیار آقای مونسان قرار داده شد که بر همین اساس وضعیت بودجه تبلیغات ایران را نامناسب ارزیابی کردند و نسبت به آن معترض شدند. نسخه ای از این گزارش به خواست رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رئیس جمهور نیز فرستاده شده است .

دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 96 نیز گزارشی را به منظور متقاعد کردن مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش رقم بودجه بازاریابی و تبلیغات تهیه کرد که در بخشی از آن آمده است: نظر به این که پایین ترین هزینه سرانه بازاریابی و تبلیغات بین المللی گردشگری در میان کشورهای خواستار پیروزیت 8 دلار و بالاترین آن 40 دلار برای هر گردشگر ورودی است، با در نظر داشتن شرایط مالی کشور، در گام نخست رقم 13 دلار به عنوان معیار عمل برای هزینه سرانه بازاریابی و تبلیغات بین المللی گردشگری ایران در نظر گرفته شده که با فرض هدف گذاری جذب 6.5 میلیون گردشگر خارجی در سال 1397 لازم است حداقل مبلغی در حدود 84.5 میلیون دلار بودجه به این امر اختصاص داده گردد .

دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آن گزارش اعلام نموده است که طبق بودجه مصوب این سازمان در سال 96 ، سرانه جذب هر گردشگر خارجی رقمی در حدود 40 سنت بود. با این وجود به نظر می رسد دستگاه های تصمیم گیرنده درباره ضرورت افزایش بودجه تبلیغات متقاعد نشده اند، آن چنان که گزارش دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز مؤید این است که با وجود تعداد گردشگران خارجی که علی اصغر مونسان جمعیت آن ها در سال 97 حدود 7 میلیون و 800 هزار نفر اعلام نموده اما کل بودجه تبلیغات در آن سال، 30 میلیون تومان (حدود 3500 دلار)، سرانه بودجه جذب هر گردشگر خارجی طبق بودجه مصوب، 30 سنت و مطابق بودجه تخصیص یافته، یک سنت بوده است .

بودجه تبلیغات و بازاریابی در حالی مورد غفلت واقع شده که رسانه های خارجی با خروج آمریکا از برجام و ایجاد تنش در آب های خلیج فارس، به چهار سال پیش و دوران پیش از توافق هسته ای 1 + 5 عقب گرد داشته و وحشت شروع جنگ در ایران را به راه انداخته اند .

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ایران برای جذب هر گردشگر خارجی چقدر خرج می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران برای جذب هر گردشگر خارجی چقدر خرج می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید