بزرگ ترین ذخایر اورانیوم جهان در کدام کشورها هستند؟

به گزارش وبلاگ پیشرو، اورانیوم فلزی است که بسیار بیشتر و راحت تر از سایر فلزات گرانبها در دسترس بشر است. در این رابطه، برخی از کشورها بیشترین میزان ذخایر اورانیوم را در اختیار دارند.

بزرگ ترین ذخایر اورانیوم جهان در کدام کشورها هستند؟

اورانیوم که در فرآیندهای فراوری انرژی بسیار واکنش پذیر است، بیشتر و راحت تر از طلا و نقره در دسترس است. این فلز در زمینه احتیاجهای بشر بسیار کاربردی تر از هر ماده معدنی دیگر است. در این مقاله، منظور ما از ذخایر اورانیوم، ذخایر قابل بازیافت اورانیوم بدون در نظر دریافت ایزوتوپ و قیمت ثابت آن در بازار است. گفته می گردد در سال 2012، ظرفیت انرژی هسته ای با 437 راکتور فعال انرژی در 31 کشور دنیا تا 372.5 گیگاوات افزایش داشته است. اگرچه کشورهایی مانند ژاپن و آلمان در پی اعتراضات دنیای، درصدد تعطیلیِ کامل راکتورهای خود برای حفظ محیط زیست برآمده اند، کشورهای دیگری مانند هند، چین، روسیه و عربستان سعودی راکتورهای هسته ای جدیدی برای تامین انرژی مورد احتیاج خود ساخته اند.

با علم به این موضوع که نیروگاه های انرژی هسته ای، معمولا با اورانیوم سوخت گیری می نمایند، کشورهایی که ذخایر اورانیوم زیادی دارند می توانند از انرژی هسته ای در بازار دنیای انرژی بهره بسیاری ببرند. بنابراین ممکن است این سوال برایمان ایجاد گردد: کدام کشورها بیشترین ذخایر اورانیوم دنیا را دارند؟ برای پاسخ به این سوال، سازمان زمین شناسی و منابع طبیعی آلمان آماری منتشر نموده که نشان دهنده کشورهایی است که بیشترین میزان ذخایر اورانیوم تا سال 2013 را داشته اند.

بر اساس این اطلاعات، فهرستی از 10 کشور دنیا با بیشترین ذخایر اورانیومِ قابل دستیابی تهیه نموده ایم. این فهرست تنها شامل ذخایر اورانیومی می گردد که با هزینه ای کمتر از 80 دلار برای هر یک کیلوگرم قابل بازیافت هستند. در ادامه، مقادیر اورانیوم قابل بازیافت را با واحد تن نشان خواهیم داد.

ذخایر عظیم اورانیوم در استرالیا

در سال 2015، استرالیا 6689 تن اورانیوم فراوری کرد. این کشور پس از قزاقستان و کانادا، سومین فراورینماینده بزرگ اورانیوم در دنیا است. استرالیا از سال 1954 تا کنون اورانیوم استخراج می نماید. سه مورد از معادنی که هم اکنون نیز در حال فعالیت هستند، عبارتند از: معدن Ranger، معدن Olympic Dam و معدن Four Mile. از آنجا که استرالیا یکی از بزرگ ترین ذخایر اورانیوم دنیا را در اختیار دارد، همواره مخالفت هایی با استخراج این ماده باارزش داشته است. از طرفی، به دلیل سیاست های غالب استرالیا در راستای حفظ محیط زیست از صادرات اورانیوم به کشورهای دیگر جلوگیری شده است.

ذخایر اورانیوم کانادا

کانادا، سال ها بزرگ ترین فراورینماینده اورانیوم دنیا بود و فراوری 22 درصد از اورانیوم خروجی کل دنیا را در دست داشت. اما در سال 2009، قزاقستان این صندلی را از آن خود کرد. جهت یادآوری باید گفت معدن اورانیوم مک آرتور در کانادا، پُر بازده ترین معدن اورانیوم دنیا است. طبق آمار منتشر شده، در سال 2013، کانادا حدود 9331 تن اورانیوم فراوری نموده است. بیشتر ذخایر اورانیوم این کشور در حوزه آتاباسکا در شمال ساسکاچوان قرار گرفته است. ذخایر اورانیوم کانادا 10 تا 100 برابر بیشتر از میزان متوسط استخراج شده در دیگر نقاط دنیا برآورد شده است.

شرکت بهره برداری ملی قزاقستان

قزاقستان با 200 هزار تن ذخایر اورانیوم در سال 2013، دومین کشور غنی دنیا به لحاظ اورانیوم است. شایان ذکر است که قزاقستان سالیان متمادی در میان بزرگ ترین کشورهای فراورینماینده اورانیوم بوده است. به عنوان مثال، این کشور در سال 2009، تقریبا 28درصد از مجموع اورانیوم دنیا را فراوری کرد. آمار و ارقام نشان می دهند این کشور در سال 2013، حدود 22.451 تن اورانیوم فراوری کرد که 38درصد از کل اورانیوم فراوری شده دنیا در همان سال بود.

با این حال، بیشتر اورانیوم قزاقستان توسط شرکت دولتی کازاتومپروم به کشورهای دیگر صادر شد. این شرکت، تمامی امور مربوط به اورانیومِ کشور از جمله استخراج، کاوش، واردات و صادرات را مدیریت می نماید. شرکت کازاتومپروم، با کشورهای مصرف نماینده انرژی مانند چین، ژاپن و روسیه اتحادی استراتژیک داشته و سهام قابل توجهی در غول بین المللی عرصه نیروی هسته ای، یعنی شرکت وستینگ هاوس الکتریک دارد.

راکتورهای هسته ای برزیل

کشور بعدی در فهرست، برزیل با 155 هزار تن ذخایر اورانیوم است. برزیل دو راکتور هسته ای دارد که در کنار هم، به تامین 3درصد از برق کشور یاری می نماید. راکتور سوم این کشور در حال ساخت بوده و انتظار می رود تا دهه 20 قرن بیست و یکم، چهار راکتور دیگر نیز ساخته گردد. این افزایش قابل توجه در به کارگیری ذخایر اورانیوم کشور، نوید چشم اندازی فوق العاده از توسعه مالی برزیل در آمریکای جنوبی می دهد.

کشورهای دیگر با ذخایر رادیواکتیو

پنجمین کشور حاضر در فهرست ما، آفریقای جنوبی با 113 هزار تن اورانیوم قابل بازیافت در سال 2013 است. آفریقای جنوبی که فراوری انرژی خود را به حداکثر رسانده، با دو راکتور هسته ای، 5درصد از نیروی برق کشور را تامین می نماید. شرکت دولتی اسکوم که در زمینه فراوری انرژی فعالیت می نماید، مالک نیروگاه هسته ای کوبرگ در آفریقای جنوبی نیز هست. مهم ترین مناطق استخراج اورانیومِ آفریقای جنوبی در هارتبسفونتینِ دومینیون ریفس، ازولوینی و حوزه مرکزی کارو متعلق به شرکت UraMin است. UraMin در اغلب مناطق قاره آفریقا مشغول به فعالیت است که خود متعلق به یک شرکت فراوری انرژی هسته ای فرانسوی به نام آریوا است.

مغولستان و چین نیز هر یک به ترتیب با فراوری 108 هزار و 94 هزار تن اورانیوم قابل بازیافت، در میان کشورهای فراورینماینده اورانیوم قرار دارند. اوکراین با فراوری 43 هزار تن و تانزانیا با 38 هزار تن در رده های بعدی فراورینمایندگان اورانیوم دنیا هستند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که معدن استخراج اورانیومِ رودخانه موجو در تانزانیا، بیشترین مقدار اورانیوم این کشور را دارد. کارشناسان دیگری هم معتقدند اورانیوم بسیار بیشتری از میزان فعلی این معدن، می توان از آن استخراج کرد. حدس و گمان هایی وجود دارند که نشان می دهند تانزانیا می تواند مقدار زیادی مواد رادیواکتیویته برای توسعه مالی خود فراوری کند. در رده های بعد، آمریکا با 39 هزار و ازبکستان با 42 هزار تن، از دیگر فراورینمایندگان بزرگ اورانیوم دنیا به شمار می روند.

آیا اورانیوم می تواند نیروی لازم برای آیندگان را تامین کند؟

همان طور که از آمار پیداست، اورانیوم مانند بیشتر منابع طبیعی، همواره در دسترس نخواهد بود. اورانیوم به جای پراکندگی برابر در سراسر دنیا مانند سوخت های فسیلی، بسیار نامتوازن و نامنظم در اقصی نقاط دنیا پخش شده است. خوشبختانه، وقتی صحبت از توسعه انرژی هسته ای می گردد، کشورهای در حال توسعه با ذخایر بالایی از اورانیوم، می توانند بهره کافی از معادن خود ببرند. به جز کشورهای موجود در این فهرست، ممکن است هنوز هم مکان هایی در این دنیا باشند که اورانیوم قابل بازیافت برای بشر داشته باشند. با استفاده صحیح از اورانیوم به دست آمده و معادن جدیدی که از آن ها اورانیوم استخراج می گردد، می توان با راکتورهای هسته ای موجود، یاری بزرگی به تامین انرژی دنیا کرد.

از آنجا که استفاده طولانی مدت از سوخت های فسیلی، تاثیرات طولانی مدتی نیز بر محیط و تغییرات جوی خواهند داشت، شاید بهتر باشد از استفاده آن ها و دیگر انرژی های کربنی دست برداشته و از اورانیوم برای تامین انرژی خود استفاده کنیم. با این حال، استفاده از انرژی هسته ای بدون پذیرفتن خطرات احتمالی اش مانند تمام شدن ذخایر استفاده شده و خطر قریب الوقوع انفجار راکتور ها میسر نخواهد بود. به دست آوردن اورانیومِ بی خطر یعنی استخراج، پردازش و تبدیل آن به نیروی برق برای بشری که روزبه روز در حال استفاده از منابع زمین است.

منبع: کجارو / worldatlas.com

به "بزرگ ترین ذخایر اورانیوم جهان در کدام کشورها هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین ذخایر اورانیوم جهان در کدام کشورها هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید