بیماریهای نوزادان

به گزارش وبلاگ پیشرو، بسیاری از والدین از داروهای گیاهی برای درمان مسائل مختلف خود استفاده می نمایند و می خواهند بدانند که آیا می توان این داروها را به کودک داد. قبل از این که در خصوص دادن مواد گیاهی به کودک خود بیندیشید، از خود این سوالات را بپرسید:

بیماریهای نوزادان

بیماریهای نوزادان

آیا می توانم برای فرزندم از داروهای گیاهی استفاده کنم؟

بسیاری از والدین از داروهای گیاهی برای درمان مسائل مختلف خود استفاده می نمایند و می خواهند بدانند که آیا می توان این داروها را به کودک داد. قبل از این که در خصوص دادن مواد گیاهی به کودک خود بیندیشید، از خود این سوالات را بپرسید:

* آیا بیماری یا شرایط کودک تشخیص داده شده است؟

شما ممکن است وسوسه شوید که خودتان مشکل را حل کنید زیرا عقیده دارید که می دانید مشکل چیست و داروی گیاهی در دسترس است. هرگز خودتان تشخیص ندهید. ممکن است به صورت ناخواسته یک شرایط بالقوه خطرناک را نادیده بگیرید.

* آیا در خصوص دادن داروهای گیاهی به کودک با پزشک اطفال مشورت نموده اید؟

قبل از دادن چیزی که پزشک توصیه ننموده است، با او مشورت کنید. هرگز بدون مشورت با پزشک خود کودک را درمان نکنید.

* آیا گیاهان برای درمان مشکل شما موثر هستند؟

داروی گیاهی را تنها به این دلیل که ممکن است به کودک یاری کند به او تجویز نکنید چون ممکن است باعث مسائل بیشتری گردد. عوارض داروهای گیاهی را بدانید. بسیاری از افراد گیاهان دارویی را مواد طبیعی می دانند و عقیده دارند که گیاهان بی ضرر هستند. به هر حال، حتی یک درمان ضعیف گیاهی می تواند در کودک عوارض جانبی ایجاد کند.

* آیا کودک داروهای دیگری مصرف می نماید؟

اگر کودک شما داروهای دیگری که به وسیله پزشک تجویز شده یا داروهای بدون نسخه پزشک مصرف می نماید، بیشتر در خصوص افزودن داروهای گیاهی بیندیشید. برخی از داروهای گیاهی زمانی که با داروهای دیگر مصرف می شوند عوارض جانبی دارند. قبل از این که هر نوع داروی گیاهی به کودک بدهید با پزشک اطفال یا متخصص داروساز مشورت کنید.

* آیا گیاهان دارویی حاوی ترکیبات دیگری هم هستند؟

برخی از گیاهان علفی حاوی غلظت زیادی از الکل هستند. چنین گیاهی اغلب به اشکال گوناگون وجود دارد. برخی از آنها قوی تر از سایرین هستند.

* داروهای گیاهی کجا فراوری می شوند؟

برخی از این داروها در مکانهایی فراوری می شوند که می توانند با مواد خطرناک آلوده شوند.

* دوز صحیح دارو برای کودکی به وزن و میزان شیرخوار شما چقدر است؟

درمورد کاربرد داروهای گیاهی در بچه ها مطالعات چندانی انجام نشده است. تجویز میزان کمی دارو نسبت به دوز بالغین دلالت بر سالم و بی خطر بودن آن ندارد.

*******

انسداد مجرای اشکی چیست و چه باید کرد؟

عفونت خفیف پلکها که در ماه های اول تولد در بسیاری از بچه ها دیده می گردد و معمولا در یک چشم به وجود می آید می تواند نشاندهنده انسداد مجرای اشکی باشد. چشمها به خصوص در هوای سرد و توفانی، خیس و اشک آلود می شوند. ماده سفید رنگی در گوشه چشم و لبه پلکها جمع می گردد. این ترشحات ممکن است موقعی که کودک می خواهد از خواب بیدار گردد، پلکها را به هم بچسبانند. مجرای مسدود اشک باعث نمی گردد که سفیدی چشم ورم کند.

مجرای اشک در گوشه داخلی پلک واقع شده است و ترشحات را به حدقه چشم و داخل بینی راهنمایی می نماید. موقعی که این مجرا بسته است، اشک جمع می گردد و روی گونه راه می افتد. از آنجا که هنگام انسداد مجاری اشکی، چشم به وسیله اشک شسته نمی گردد، دچار عفونت خفیف می گردد. در این صورت پزشک باید چشم را معاینه و درمان کند. معمولا با ترکیبی از پماد و قطره چشمی و ماساژ ملایم مجرای اشکی، این عارضه درمان می گردد. پزشک به شما نشان خواهد داد که چگونه این کار را انجام دهید.

عارضه انسداد مجرای اشکی شایع است، اما جدی نیست و به چشم آسیب نمی رساند. ممکن است این وضع تا ماهها ادامه پیدا کند و در اغلب موارد اگر کاری هم نکنید، درمان می گردد. اگر بعد از یک سال باز هم این وضع ادامه داشت، چشم پزشک با عمل ساده ای عارضه را درمان می نماید. هنگامی که مژه ها به هم می چسبند، می توانید با کمی آب گرم و پنبه و یا با دست تمیزی که خیس می کنید مژه های کودک را از هم باز کنید. مراقب باشید که آب خیلی داغ نباشد، چون پوست پلکها به حرارت بسیار حساس هستند.

*******

روی سر کودک شیرخوار من لایه ای از پوسته های چرب و قهواه ای وجود دارد. دلیل آن چیست؟

این پوشش شامل مواد مومی قهوه ای رنگ یا زرد رنگ بر روی سر کودک است که درماتیت سبورئیک نامیده می گردد و در بین نوزادان و شیر خواران شایع است. این حالت معمولا از 1 تا 12 هفتگی در پی تولد رخ می دهد و نیمی از شیرخواران به این حالت گرفتار می شوند. اگر کودک شما مبتلا به این شرایط است، تکه های پوست ورقه ورقه شده را بر روی سر کودک مشاهده خواهید کرد. این حالت در منطقه ها دیگری از صورت یا در خط رویش مو هم ممکن است دیده گردد. این شرایط دردناک نیست و خارش هم ندارد اما ظاهر بدی دارد. این شکل از درماتیت می تواند با تجویز لوسیون های مخصوص به وسیله پزشک درمان گردد. کاربرد یک برس نرم برای برداشتن تکه های پوست به صورت ملایم، پس از مالیدن لوسیون به سر کودک مفید است.

*******

برای درمان درماتیت سبورئیک سر نوزاد چه می توانم بکنم؟

برای مراقبت و تمیز نگداشتن سر نوزادی که به این شرایط مبتلا شده می توانید از روغنهای گیاهی مانند روغن زیتون بهره ببرید و اگر کودک شما مبتلا به عفونت یا بیماری دیگری در این ناحیه نشده باشد، می توانید امیدوار باشید که درمنزل و با مراقبت های لازم شرایط او بهبود یابد:

* سر کودک را با آب مرطوب کنید.

* از روغن برای نرم کردن ورقه های پوست سر کودک بهره ببرید تا هنگام شستشو با شامپو به آسانی از روی پوست سر کودک جدا شوند. .

* با شامپو سر کودک را بشویید.

* به طور ملایم سر کودک را خشک کنید.

* ناحیه مبتلا را خشک و تمیز نگهدارید.

* تکه های پوستی را بدون چرب و مرطوب کردن بصورت بالا نکنید، زیرا ممکن است ملتهب یا عفونی شوند.

ممکن است هیچ علامتی از عفونت در سر کودک وجود نداشته باشد. اگر پوست سر کودک علایمی از ترشح یا چرک نشان دهد، اگر پوسته های چرب به درمان ذکر شده در بالا پاسخ ندهد اگر پوست قرمز یا ورقه ورقه گردد یا ناحیه ای از سر ملتهب گردد، با پزشک تماس بگیرید. اگر علایمی از التهاب یا قرمزی در نقاط دیگر بدن وجود دارد، این حالت می تواند بر مشکل دیگری دلالت کند، بنابراین حتما با پزشک اطفال تماس بگیرید.

منبع:www.ninisite.com

منبع: راسخون

به "بیماریهای نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماریهای نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید