راهنمای سفر به قونیه

به گزارش وبلاگ پیشرو، شهر قونیه، شهر عشق و عرفان

قونیه شهر عشق و عرفان؛ شهر قونیه به بدلیل اینکه آرامگاه حضرت مولانا در آن واقع است از محبوبیت خواستی بین عموم مردم دنیا برخوردار می باشد. این شهر توریستی سالانه پذیرای گردشگران بسیاری در سراسر دنیا هست. از این رو، سالانه گردشگران و علاقه مندان ادب برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا از سراسر ترکیه و گوشه و کنار دنیا از جمله ایران راهی قونیه می شوند. خبرنگاران قصد دارد در این پست سفر را برای شما کمی آسان تر بنماید.

راهنمای سفر به قونیه

موقعیت جغرافیایی

قونیه مرکز استان قونیه در کشور ترکیه می باشد. شهری که با مرکز این کشور آنکارا، 225 کیلومتر فاصله دارد و به عنوان مرکز تمدن اسلامی از آن یاد می شود. قونیه با جمعیت 1.2 میلیون نفری هفتمین شهر پرجمعیت ترکیه به شمار می رود. ارتفاع شهر قونیه از سطح دریا 1027 متر بوده و واقع در جنوب منطقه میانی آناتولی است که بیشتر مساحت این شهر را فلات و دشت تشکیل داده است. سرزمین قونیه همیشه با پوشش های گیاهی قوی و خاک مناسب که از نظر کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و بیشتر بخش های جنوبی اش با رشته کوه های طاروس احاطه شده اند.

مختصری از تاریخ

قونیه یکی از شهرهای کشور ترکیه است که در منابع کهن از آن به عنوان ایکونیونIconion آمده که ریشه آن ایکون (Icon) به معنای شمایل است. این نام گذاری به زمان اساطیر یونان باز می شود که بر این باور بودند که در این شهر اژدهایی چیره وجود داشته و گهگاهی زنان و دختران شهر را می بلعیده، اما سر انجام پرسیوس بر علیه این اژدها برمی خیزد و شهر را از بلای او دور نگه می دارد. مردم شهر به پاس این اقدام پرسیوس نمادی از چهره او را بر دروازه شهر آویختند، که همین علت بر نام گذاری شهر به ایکونیون (شمایل) شد. اما در دوره رومیان شهر ایکونیون، به نام ایکونیوم خوانده می شد و در دوره سلجوقیان به اختصار نام قونیه برای این شهر انتخاب شد و امروز همچنان با این نام شهر قونیه در دنیا شناخته شده است.

اطلاعات کلی از شهر قونیه در ترکیه

زبان : ترکی

واحد پول : لیر

فرودگاه ها : فرودگاه نظامی-مسافری با کد KYA

شماره های اضطراری :

  • پیش شماره : 90
  • آمبولانس : 112
  • آتش نشانی : 110
  • پلیس : 155
  • پلیس ترافیک : 154
  • پلیس ساحلی : 158
  • راهنمای فارسی زبان شبانه روزی : 11822

آب و هوا

آب و هوای شهر قونیه، در طبقه سرد و نیمه خشک قرار می گیرد. این شهر در تابستان دارای گرمای نسبتا گرمی است و دمای میانه آن به 30 درجه سانتی گراد و حدبیشتر دمای هوا در تابستان به 40 درجه رسیده است. در فصل زمستان میانگین دمای میانه 4.2 درجه سانتی گراد و کمترین درجه هوا به -26 درجه رسیده است که این گزارش در سال 1972 در رسانه ها ثبت شد.

برترین زمان سفر

با توجه به شرایط جغرافیایی که در شهر قونیه وجود دارد و قرار گرفتنش در ارتفاعات، این شهر تابستان هایی خشک با شب هایی سردی را دارا می باشد. گرچه میانگین بارش در قونیه پایین است اما در طول سال در این شهر بارندگی نیز وجود دارد. از همین اگر از گرما گریزان هستید ترکیه در تابستان می تواند سفر مناسبی باشد.

شکم گردی در مقصد

اغلب غذاهایی که در قونیه سرو می شود از بلغور گندم و گوشت بره تهیه شده است. معروف ترین غذای این شهر اتلی اکمک که یکی از غذاهای بومی ترکیه است و با ظاهری شبیه به پیتزا می باشد. اگر به قونیه سفر کردید خوراک تریت (Tirit) را حتما امتحان کنید. آب مرغ یا (Tavak Suyu) یکی دیگر سوپ های دلچسب قونیه است که از گوجه فرنگی و مرغ تهیه شده است. شیرینی های شهر قونیه در ترکیه بسیار معروف است، از محبوب ترین آنها به حزریه که شامل هویج می باشد اشاره کرد. اگر بخواهیم به طور کلی هزینه های مربوط به خورد و خوراک را در شهر قونیه ترکیه بیان کنیم، به طور میانه برای تهیه یک وعده غذا در یک رستوران مقرون به صرفه قیمت با مقدار 15 لیر را پرداخت نمایید. بعلاوه برای تهیه یک وعده غذای دو نفره در یک رستوران کمی مدرن تر که طبقه میانه قرار می گیرد باید مقدار 60 لیر بپرداید. بعلاوه قیمت یک همبرگر مک دونالد 15 لیر و یک بطری آب معدنی 1 لیر می باشد.

هزینه حمل و نقل

اگر به شهر قونیه سفر کردید و خواستید به مهمترین مرکز گردشگری این شهر بروید می توانید با استفاده تراموا در پایانه های مسافربری در این که در میدان علاالدین تپسی قرار گرفته است بهره ببرید و سوار شوید تا نزدیکی آرامگاه مولانا شما را می برد. قیمت تراموا برای هر یک نفر 1.5 لیر می باشد و تا ساعت 12 شب در دسترس مردم قرار گرفته است. در مسیری که برای حمل و نقل وجود دارد ترمینال قونیه، به نام اتوگار (Otogar) به خیلی از شهرهای ترکیه اتوبوس دارد می توانید از این ترمینال برای مقاصد خود استفاده نمایید. اگر بخواهید از قونیه تا آنکار با اتومبیل سفر کنید 3 ساعت زمان احتیاج است و هزینه بنزین در این شهر 5.15 لیتر می باشد. هزینه تاکسی در هنگام سوار شدن 4 لیر بوده و به ازای هر یک کیلومتر مسافتی که طی می شود 3 لیر باید هزینه نمایید. بعلاوه به ازای هر یک ساعت انتظار حدود 20 لیر باید هزینه کنید.

دیگر جاذبه های گردشگری در قونیه

موزه آنتوگرافی:

در این موزه انواع لباس، کمر و دیگر انواع انتوگراف، سلاح و سکه های با ارزش در معرض نمایش قرار گرفته است. قسمتی از این موزه به صورت نمایشگاهی از قالی، قالیچه و گلیم مرتب شده است. این موزه در جاده لارنده واقع شده است.

تربت و مسجد شمس تبریزی:

در داخل پارک شمس سمت شمالی مسجد شراف الدین این بنای تاریخی قرار گرفته است. تربت و مسجد شمس در سال 1510 از طریق امیر اسحق گسترده تر و بازسازی شد. در داخل مسجد تربتی است که همگان معتقدند این تربت جایگاه خود شمس تبریز است. شمس تبریزی که استاد و پیر حضرت مولانا بود. امروزه تربت ابن شیخ بزرگ شمس تبریزی یکی از مراکز اصلی زیارت کنندگان است.

موزه آتاتورک:

در سال 1912 خانه آتاتورک در این شهر ساخته شد. و به عنوان هدیه از طرف مردم قونیه به آتاتورک اهدا شد. در این موزه لباسها و وسایل استفاده شده از طریق آتاترک مدارک جنگ آزادی ترکیه، عکسها و روزنامه ها در معرض نمایش قرار گرفته است. این بنا یکی از معماریهای با شکوه قرن 19 می باشد.

فستیوال های شهر قونیه

  • مرنام بزرگداشت درگذشت حضرت مولانا
  • جشنواره بین المللی ملانصرالدین
  • گردهمایی عکاسان ملی بی شِهیر
  • جشنواره گیلاس سفید
  • جشنواره هندوانه
  • جشنواره توت فرنگی
منبع: الی گشت

به "راهنمای سفر به قونیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به قونیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید