، مروری بر چند خبر جشنواره جهانی فجر ،
به گزارش وبلاگ پیشرو، جشنواره جهانی فیلم فجر فردا 2 اردیبهشت ماه در دومین روز کاری خود میزبان بیش از بیست و پنج فیلم برگزیده در چارسو است.
به گزارش وبلاگ پیشرو طبق گزارش رسیده، در سالن شماره یک چارسو فیلم هایدرود از فوکوشیما به کارگردانی دوریس دوریه محصول کشور آلمان، ساعت 13:30 ، فارغ التحصیلی ساخته کریستین مونجیو ،محصول کشور رومانی ساعت 17:45 ، گناهکاران به کارگردانی ایوان دی گائونا محصول کشور کلمبیا، ساعت 20 ، شب دراز فرانیسکو سانکتیس به کارگردانی آندریا تستا و فرانسیسکو مارکز محصول کشور آرژانتین ، ساعت 22:10 و قطاری به سوی بوسان به کارگردانی یئون سانگ هو محصول کشور کره جنوبی ، ساعت 23:45 برای عموم نمایش داده می شوند.
در سالن شماره دو چارسو فیلمهایپاریس سفید به کارگردانی لیدیا ترکی محصول کشور فرانسه ،ساعت 11:20 ، آپاندیس ساخته حسین نمازی محصول کشور ایران ،ساعت 13 برای هیات داوران و اهالی رسانه به نمایش در می آیند.
فیلم باد سیاه به کارگردانی حسین حسن محصول مشترک کشورهای عراق،آلمان و قطر ساعت 14:30 به طور اختصاصی برای اهالی رسانه نمایش داده می گردد.
فیلم سرگذشت ملانی به کارگردانی ویستور کاپریش محصول مشترک کشورهای لتونی،جمهوری چک و فنلاند،ساعت 16:10 برای عموم نمایش داده می گردد. در این سالن همچنین دو فیلم پادشاه بلژیکی ها به کارگردانی پیتر بروزنس و جسیکا وودورث محصول کشورهای بلژیک ،هلند و بلغارستان،ساعت 18:20 و تور ساخته کیم کی دوک محصول کره جنوبی ساعت 20:10 برای اهالی رسانه نمایش اختصاصی خواهد داشت.
در سالن شماره 3 چارسو فیلم در تبعید ساخته تین وین نایگ محصول کشورهایآلمان و میانمار ساعت 12:450برای عموم ،تبعیدی به کارگردانی دیویس سیمانیس محصول کشور لیتوانی ،ساعت 14:10 برای اهالی رسانه و هیات داوران نمایش داده می شوند.
دو پکیج فیلم کوتاه هم در همین سالن در سانس های 16:15 و 20:45 نمایش عمومی دارند. فیلم های سرانجام رویاها به کارگردانی محمدعلی طالبی محصول ایران در ساعت 18:45 برای اهالی رسانه و هیات داوران و مادر ساخته ریری رضا محصول کشور اندونزی، ساعت 22 برای عموم نمایش داده می شوند.
فیلم های سالن شماره 4 چارسو که برای عموم نمایش داده می گردد و نمایش ویژه و خاص برای اهالی رسانه و هیات داوران ندارد عبارتند از جیب بر ساخته روبر برسون محصول کشور فرانسه در ساعت 13، روشنایی های شهر ساخته چارلی چاپلین محصول ایالت متحده امریکا در ساعت 14:30 ، رازی در جعبه ساخته خاویر اسکیردو محصول کشور اکوادور،ساعت 16:5، کِدی ساخته سیا ترون محصول کشور ترکیه ساعت 17:40 و گرگ و بره ساخته شهربانو سادات محصول مشترک کشورهای افغانستان،دانمارک و فرانسه در ساعت 19:10، تاج و تخت به کارگردانی لی جون کی محصول کره جنوبی ،ساعت 21 و تونل ساخته کیم سئونگ هان محصول کشور کره جنوبی ساعت 23:30 روی پرده می فرایند.
در سالن شماره 5 چهارسو هم فیلم های بخش بازار به نمایش در می آیند.
حضور تهیه نماینده فیلم های هانکه در دارالفنون جشنواره دنیای فیلم فجر
کارگاه تهیه نمایندگی با حضور ویت هایدوشکا، تهیه نماینده آلمانی، علیرضا شجاع نوری، دبیر نشست های تحلیل فیلم، مازیار میری، مدیر بخش دارالفنون، محمدمهدی عسگرپور، کارگردان سینمای ایران، امیر اسفندیاری، معاون امور بین الملل و هنرجویان دارالفنون روز پنجشنبه 31 فروردین در سالن شماره چهار پردیس سینمایی چارسو برگزار گردید.
هایدوشکا ضمن خوشامد گویی به هنرجویان گفت: می خواهم در مورد خانه هنر با شما صحبت کنم و شما بعد از این به نتیجه خواهید رسید که چقدر خانه های هنر در شرایط کنونی نقش بازی می نمایند و موثر هستند. این لغت ابتدا از آمریکای قرن بیستم سرچشمه گرفته که به فیلم های هنری می گفتند.
او ادامه داد: از حدود اوایل دهه شصت در اروپا بحث خانه هنر بیشتر به فیلم هایی با مضمون آزادی جنسی اختصاص داشت و اتفاقا در همان زمان آمریکایی ها فقط با کدهای خاصی می توانستند در فیلم هایشان درباره چنین موضوعاتی صحبت نمایند. در این مسائل اروپا پیشرو تر از آمریکا بود.
هایدوشکا در رابطه با کلمه خانه هنر مطرح نمود: اما امروز خانه هنر، لغتی است که ضد جریان اصلی سینما را نشان می دهد و این شکل فیلمها بسیار غریب افتاده اند. پولی برای ساخت آنها در آمریکا داده نمی گردد. اصلا بازیگران و عوامل فیلم در آمریکا حاضر نیستند در فیلمی که با کمتر از 25 میلیون دلار تهیه گردد، حضور پیدا نمایند.
او اضافه نمود: فیلم خانه هنر مشخصات خاص خودش را دارد. بحث سر کم بودن پول فراوری این نوع فیلم ها نیست. در واقع این صنعتی است که نمی گردد خیلی رویش حساب کرد. دیالوگ ها، بیشترین نقش را در فیلم های خانه هنر بازی مینمایند. این فیلم ها بیشتر در زمینه اخلاق تهیه می شوند بنابراین از این جهت خیلی سرگرم نماینده شاید نباشند. به همین دلیل است که مورد استقبال چندانی هم قرار نمی گیرند.
تهیه نماینده فیلم های هانکه تاکید نمود: شاید این اشتباه باشد که فیلم های خانه هنر را فقط فیلم های جدی بدانید. اصلا اینطور نیست. به سادگی یک فیلم کمدی خوب هم می تواند فیلم خانه هنر باشد.
او درباره اختلاف بزرگ فیلم های آمریکایی، هالیوودی و خانه هنر اروپایی گفت: این اختلاف بزرگ بیشتر در مونتاژ است. در آنجا حرف نهایی را تهیه نماینده می زند اما در خانه هنر نویسنده و کارگردان هم حرفی دارند. به این دلیل که خانه هنر فقط برای فروش نیست و بحث هنری آن هم مطرح است. در هر حال نتیجه این است که ما نتوانستیم با فیلم های خانه هنر، فیلم های سودآور و مردم پسندی فراوری کنیم.
هایدوشکا در ادامه شرح داد: در واقع وسایل و روش ساخت فیلم یکی است اما در آمریکا سرمایه سنگینی در پشت ماجرا وجود دارد که در اروپا این چنین نیست. هانکه فیلم هایش را در اروپا فراوری نموده است و او فقط از ما می خواست که اعضای اصلی ساخت تیمش را به او بدهیم. اما مثلا فیلمبرداری که کارهای هانکه را فیلمبرداری نموده و هم اکنون در کانادا در حال ساخت فیلمی برای آمریکاییهاست می گوید آنها بعد از اتمام زودهنگام صحنه ای که برداشت از آن سه ساعت در نظر گرفته شده بود، به سراغ صحنه بعدی نرفتند. آنها آنقدر آنجا ماندند تا آن سه ساعت تمام گردد. یا مثلا این که در صحنه ای از فیلم که احتیاج به جنگل داشتند، در میان جنگلی طبیعی، جنگل مصنوعی ساختند. فقط 12 نفر روی این جنگل مصنوعی کار میکردند اما وقتی همه چیز تمام شد. با این که جنگل مصنوعی زیبا بود کارگردان گفت که آن را دوست ندارد و نمیخواهد. اما ما در اروپا چنین امکاناتی نداریم که بدین شکل عمل کنیم.
او در مورد سوال یکی از هنرجویان در رابطه با ارتباط تهیه نماینده و کارگردان گفت: باید اعتماد متقابلی بین کارگردان و تهیه نماینده وجود داشته باشد و هر دو طرف به همدیگر کاملا اعتماد داشته باشند. اولین فیلم هانکه را من تهیه نمایندگی کردم. چهار هفته از فیلمبرداری گذشته بود که آقای هانکه به من زنگ زد و گفت این فیلمبردار اصلا آن چیزی را که من می خواهم انجام نمی دهد. او دارد طوری فیلمبرداری می نماید که در فیلم های تبلیغاتی انجام می گردد. به او گفتم آرام باش. من فردا سر لوکیشن خواهم آمد و البته اصلا نمی خواهم تصمیم بگیرم حق با چه کسی است. و بعد از آنها خواستم یک بار آنطور که فیلمبردار می خواهد صحنه ای را فیلمبرداری نمایند و یکبار آنطور که کارگردان می خواهد.
هایدوشکا ادامه داد: بعد همه فیلم های خام را گرفتم و در یک سالن واقعی سینما تماشا کردم. نتیجه این بود که برداشت مورد نظر کارگردان، دقیقا همان چیزی بود که فیلم می طلبید. البته فیلمبردار با من قهر کرد و حتی در زمان اکران حضور پیدا نکرد.
او درباره تجربه تهیه نمایندگی خودش گفت: من اولین کسی هستم که فیلم خودم را می بینم و چون خودم را به عنوان تماشاچی در نظر می گیرم، هیچ وقت به استودیو تدوین نمی روم. من فیلمنامه را می شناسم، در جریان لوکیشن ها و زمان فیلمبرداری هستم. می دانم نتیجه کار چه چیزی باید باشد.
هایدوشکا مطرح نمود: قبل از هر چیز باید قلب قوی و پر از احساس داشته باشید. شما باید عاشق فیلمتان باشید. تهیه نماینده ای مثل من که در طول عمرش تا به امروز، بیش از 70، 80 فیلم فراوری نموده به تجربه و حس ششمی می رسد که قابل انتقال نیست. مهم این است که در ابتدا بسیار فیلم تماشا کنید و از دیگران یاد بگیرید. قبل از هر چیز به عنوان فراوری نماینده باید فیلمنامه را بشناسید و بتوانید آن را بخوانید.
او ادامه داد: اگر به استعداد کارگردانی که فیلمش را می خواهید تهیه کنید اعتماد دارید، بگذارید او کارش را انجام دهد. چرا که یک کارگردان نمی تواند بحث روحی و روانی فیلم را با کسی تقسیم کند یا به کسی شرح دهد. اولین فیلم هانکه را من ساختم. بسیاری از فیلمسازان دیگر مانند او اولین تجربه شان را با من داشتند. به هر حال وقتی می خواهید فیلم فراوری کنید حتما مادربزرگ و همسرتان را از دست می دهید. باور کنید به بسیاری قول دادم تا در جشن تولدشان شرکت کنم و با آنها باشم. اما به خاطر فراوری فیلم نتوانستم. به همین دلیل بیشترین طلاق در صنعت سینما اتفاق می افتد.
هایدوشکا به هنرجویان توصیه کرد: اگر می خواهید وارد صنعت سینما شوید و فیلم فراوری کنید. باید بدانید که تمام زندگی تان را در بر می گیرد و دیگر متعلق به خودتان نخواهید بود. قبل از این که فیلم و سینما آموزش ببینم، بحث اقتصاد و تجارت را یاد گرفتم. من کاملا به بحث های حقوقی و مسائل اقتصادی مطلع بودم. در کنار آن تئاتر آموزش دیدم و فلسفه و روانشناسی خواندم. هنوز که هنوز است فلسفه به من در شغلم بسیار یاری می نماید. و درنهایت اینکه هر جا می خواهید پیروز باشید باید سعی و تلاش کنید.
این کارگاه آموزشی با پرسش های متعدد هنرجویان به سرانجام رسید.
بهمن فرمان آرا برای برگزاری کارگاه کارگردانی به سی و پنجمین جشنواره دنیای فجر آمد.
بهمن فرمان آرا کارگاه کارگردانی سینما برای هنرجویان دارالفنون برگزار کرد. این نخستین بار است که فرمان آرا کارگاهی را برای هنرجویان سینما برگزار می نماید و این اتفاق در جشنواره سی و پنجم دنیای فجر افتاد.
همچنین امروز کارگاه انتخاب بازیگر و بازیگردانی توسط رضا کیانیان و کارگاه فیلمسازی با حضور فردریک تور فردریکسون از ایسلند که همراه با نمایش یکی از فیلم های این کارگردان است، برگزار خواهد شد.
در بخش دارالفنون 110 هنرجو از 33 کشور دنیا از جمله ایران حضور دارند و در کارگاه های مختلف شرکت می نمایند. دارالفنون که اردوی استعدادیابی (Talent Campus) جشنواره محسوب می گردد، با هدف آموزش و کشف استعدادهای جوان فیلمسازی در منطقه و سایر کشورها راه اندازی شده و با توجه به کم سابقه بودن این اتفاق در خاورمیانه و آسیا، استقبال قابل توجهی از آن شده است.
کارگاه های دارالفنون دو روز پیش از شروع جشنواره شروع و دو روز زودتر از سرانجام جشنواره به اتمام می رسند.
فردا اولین روز برنامه های بزرگداشت کیارستمی
صمدیان مدیر بخش بزرگداشت عباس کیارستمی و نمایش ها و رویدادهای ویژه جشنواره دنیای فجر گفت: سال جاری مراسم بزرگداشت سه روزه عباس کیارستمی از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه ساعت 15:30 تا 17:30 در پردیس چارسو برگزار می گردد.
او اظهار کرد: برنامه های روز اول بزرگداشت (2 اردیبهشت) به برررسی ابعاد شخصیتی، هنری و بین المللی عباس کیارستمی اختصاص دارد که با حضور مهمانان شاخص دنیا سینما از کشورهای مختلف از جمله ویکتور اریسه فیلمساز اسپانیایی، فردریک تور فردریکسون کارگردان از ایسلند، سمیت کاپلانوغلی کارگردان از ترکیه، گاتفری چشایر منتقد از آمریکا در سالن شماره 1 چهارسو برگزار می گردد.
صمدیان همچنین ادامه داد: علاوه بر صحبت های مهمانان خارجی جشنواره درباره عباس کیارستمی، پیغام های تصویری چهره های شاخص سینمای دنیا از جمله ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی، مارتین اسکورسیزی فیلمساز امریکایی، ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره فیلم کن، جف اندرو منتقد سینما از انگلستان، لوکا بیگاتزی مدیر فیلمبرداری از ایتالیا، جاناتان روزنبام منتقد امریکایی و خانم مهرناز سعیدوفا پژوهشگر سینما از شیکاگو به همراه پیغام تصویری از اصغر فرهادی که در حال حاضر برای ساخت فیلمش در اسپانیا حضور دارد، پخش خواهد شد.
در ابتدای برنامه روز اول بزرگداشت عباس کیارستمی، آخرین ساخته او با نام مرا به خانه ببر با مدت زمان 16 دقیقه که تدوین آن در زمان بستری بودن او در بیمارستان و منزل به سرانجام رسیده بود، به نمایش در می آید.
کتاب غربی زداییِ مطالعات فیلم در جشنواره دنیای فیلم فجر رونمایی می گردد
کتاب غربی زداییِ مطالعات فیلم روز سه شنبه 5 اردیبهشت با حضور دکتر رضا داوری اردکانی در پردیس چارسو رونمایی خواهد شد.
کتاب غربی زداییِ مطالعات فیلم روز سه شنبه 5 اردیبهشت ساعت 20 با حضور دکتر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم، دکتر نسیم پاک شیراز استاد مطالعات فیلم دانشگاه ادینبرا اسکاتلند و دکتر انیس دویکتور استاد دانشگاه سوربن فرانسه در پردیس چارسو رونمایی خواهد شد.
کتاب غربی زداییِ مطالعات فیلم مشتمل بر ترجمه مقدمه، چهار مقاله، و سه گفت وگوی منتخب از کتاب DE-WESTERNIZING FILM STUDIES است که با دبیریسائر مَتی با و ویل هیگبی و توسط انتشارات راتلِج در سال 2012 وارد بازار کتاب شده است. کتاب حاضر توسط گروهی از مترجمان و به تلاش سیدعماد حسینی منتشر شده است. سید محمد آوینی، مجید اخگر، شهاب اسفندیاری، فرزام امین صالحی، رحیم قاسمیان و احسان لطفی مترجمان دیگر این مجموعه هستند.
کتاب غربی زداییِ مطالعات فیلم با پشتیبانی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری ترجمه و با حمایت جشنواره دنیای فجر در انتشارات خانه هنرمندان ایران منتشر شده است.
در بخشی از شرحات پشت جلد این کتاب آمده است: اگر مطالعات فیلم از جایی شروع شده باشد، آیا فقط از آن جا آمده و فقط به آن جا تعلق دارد؟ درست است که فیلم از جایی ظهور نموده، اما از آن مهم تر این است که به دیگر نقاط انتقال یافته است. در نقاط بسیاری پذیرفته شده، بازآفرینی شده، ساخته شده، تماشا شده، تحلیل شده، و افراد گوناگون برای مقاصد گوناگون با نتایج گوناگون به آن شکل داده اند. فیلم به عنوان یک هنر، دنیای است، دنیای ساخته می گردد، و توسط دنیا دریافت می گردد.
نقد مستند برگزیده کنکور در جشنواره دنیای فیلم فجر
فیلم مستند کنکور ساخته کلر سیمون محصول کشور فرانسه، شنبه دوم اردیبهشت،ساعت 17:45 در سالن شماره 1 چارسو به نمایش در می آید.
در جلسه نقد و آنالیز این فیلم مهرنوش شجاعی (کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی) و امید شهبازی (مدیریت آموزش و ناظر و برنامه ریز کنکور) حضور دارند.
مستند کنکور که در بخش مستند زیرذره بین نمایش داده می گردد به موضوع پذیرش و کار سخت در طول سال و امتحان ها می پردازد و از رابطه ما با افراد مهم در هنر پرتره ای می سازد که نشان می دهد یک حرفه چگونه وارثانش را انتخاب می نماید.
این مستند در جشنواره های فیلم لندن ،ترو،فالس و ونیز نمایش داده شده و جوایز وینز کلاسیک و بهترین مستند درباره سینما را از آن خود نموده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا