چالش گردوغبار اصفهان مدیریت نشود، همانند خوزستان می شویم

به گزارش وبلاگ پیشرو، مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر مجموع طرح های آبخیزداری استان از حوضه زاینده رود خارج شده است، گفت: اگر چالش گرد و غبار در استان اصفهان مدیریت نشود با شرایطی همچون خوزستان روبرو خواهیم شد.

چالش گردوغبار اصفهان مدیریت نشود، همانند خوزستان می شویم

به گزارش وبلاگ پیشرو- محمدحسین شاملی ظهر امروز (دوشنبه) به مناسبت بزرگداشت هفته منابع طبیعی در جمع وبلاگ پیشرو، در مورد نقدها و اعتراضات کشاورزان از طرح های آبخیزداری در حوضه زاینده رود به خصوص در استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: وسعت حوضه زاینده رود 435 هزار هکتار است که 290 هزار هکتار آن در استان اصفهان و 145 هکتار آن در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، با این وجود در محدوده استان اصفهان هیچ طرح بزرگ آبخیزداری اجرا نشده و طرح های موجود تنها برای کنترل رسوبات و سیلاب است و تاکنون توسعه باغی در استان اصفهان نداشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ بند ذخیره ای بزرگ در حوضه زاینده رود در محدوده استان اصفهان وجود ندارد، توضیح داد: طرح آبخیزداری در ابعاد بزرگ در حوضه زاینده رود در محدوده استان اصفهان تعریف نشده است.

نباید با طرح های آبخیزداری، حوضه زاینده رود را محدود کرد

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه نباید با طرح های آبخیزداری، حوضه زاینده رود را محدود کرد، توضیح داد: در حال حاضر مجموع طرح های استان اصفهان از حوضه زاینده رود خارج شده است، چرا که هدف از طرح های آبخیزداری ذخیره و استحصال آب نیست، اگر این گونه باشد با حکم قضایی با آن برخورد می گردد، البته هیچ گونه بند ذخیره ای در استان اصفهان وجود ندارد.

وی در مورد ادعای کشاورزان اصفهانی مبنی بر وجود 600 بند در استان چهارمحال و بختیاری در حوضه زاینده رود، اظهار کرد: بنابر اعلام مدیران چهارمحال و بختیاری تنها 10 طرح آبخیزداری در این استان است، البته ما این آمار را نه رد و نه قبول می کنیم و قرار است بعد از عید در بازدید کشاورزان اصفهان از چهارمحال و بختیاری این موضوع آنالیز گردد.

شاملی با تاکید بر اینکه یکی از کانون های بحران، منطقه شرق اصفهان است که انسان ها خود بیشترین تهدید را انجام دادند، اظهار کرد: این تهدید به واسطه معادن گچ بود که از 9 معدن موجود، هفت معدن تعطیل و 2 معدن دیگر نیز در سال 98 تعطیل خواهد شد، همچنین در مورد معادن خاک نیز آن تعدادی که آلودگی نداشتند برداشت آنها به صورت محدود شد.

وی تاکید نمود: اگر چالش گرد و غبار در استان اصفهان مدیریت نگردد با شرایطی همچون خوزستان روبرو خواهیم شد، البته در 40 سال گذشته با جنگل کاری این مشکل را تا حدودی حل نموده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه زاینده رود تنها برای زیبایی نیست بلکه حیات اصفهان وابسته به آن است، توضیح داد: اگر کشاورزی شرق اصفهان تعطیل گردد و یا آب دیگر به تالاب گاوخونی نرسد، دوباره کانون های جدید بحران و گرد و غبار در اصفهان شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 900 هزار واحد دامی سالانه از مراتع استان اصفهان استفاده می نمایند، اضافه نمود: یک میلیون واحد دامی درون استان اصفهان و 900 هزار واحد دامی بین اصفهان و استان های قشلاقی در حرکت هستند و برای کنترل دام ها، پرونده چرای دام وجود دارد، بنابراین با پلاک دار شدن دام ها رهیابی آنها به راحتی انجام می گردد.

اعتبارات بیابان زدایی به اصفهان اختصاص یابد

شاملی با بیان اینکه 30 درصد از عرصه های استان اصفهان، بیابان است، گفت: در امسال اعتبارات عمده بیابان زدایی به خوزستان داده شد، اما امیدواریم در سال آینده و در بودجه 98 اعتبار لازم نیز به استان اصفهان تخصیص یابد.

وی با اشاره به بارش های سال آبی جاری، اظهار کرد: این اتفاق موجب خوب شدن پوشش گیاهی به خصوص در مناطق قشلاقی شده که در صورت تداوم بارش های استان طی سال آینده در بخش مراتع دیگر مسئله ای نخواهیم داشت.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه برای نخستین بار در بودجه سال 97 از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار در اختیار منابع طبیعی نهاده شد، گفت: این اعتبار تحولی در بخش منابع طبیعی کشور بود، در حالی که طی سال های گذشته منابع طبیعی از محل اوراق مشارکت طرح های خود را پیش می برد که با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی جهش کاری در حوزه منابع طبیعی ایجاد شد و در امسال 321 پروژه در استان با اعتبار 50 میلیارد تومان در استان اجرا شده است و امیدواریم این اعتبارات در سال 98 نیز استمرار یابد.

وی در مورد اراضی منابع طبیعی و اختلاف مالکیتی در پلاک های مختلف و چالش های آن، اظهار کرد: مطابق برنامه ششم توسعه قرار شد برنامه کاداستر عرصه های منابع طبیعی انجام گردد و به همین منظور یک میلیون و 300 هزار هکتار کاداستر منابع طبیعی و اسناد آن تهیه شده است.

شاملی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص های این اداره در بحث حفاظت از عرضه های طبیعی است، گفت: در سال 95 در سطح 2133 هکتار اراضی منابع طبیعی 289 مورد آتش سوزی در استان رخ داد که با اقدامات انجام شده این آمار در امسال در سطح 172 هکتار اراضی منابع طبیعی به 36 مورد آتش سوزی کاهش یافته است.

کاهش 10 درصدی قطع درخت در مناطق بیابانی

وی همچنین در مورد قطع درختان در مناطق کویری که از سوی بعضی افراد سودجو انجام می گردد، گفت: با اقدامات پیشگیری در این خصوص می توان از 300 هکتار بیابان زایی در استان جلوگیری کنیم که قطع درخت در مناطق بیابانی 10 درصد نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان همچنین درباره قطع درختان در مناطق زاگرسی برای تامین سوخت، تاکید نمود: در امسال با تامین سوخت و همچنین تنور گازی، کپسول گاز و ... احتیاج مردم این مناطق به سوخت مرتفع شده و مردم آن اقدام به قطع درختان نمی نمایند.

وی همچنین با اشاره به ورود زودهنگام دام از استان های همجوار در مناطق عشایری استان، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده قرار است تا قبل از خرداد 98، دام وارد عرصه های استان اصفهان نگردد و با توجه به بارش های خوب فراوری علوفه در مراتع استان افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چالش گردوغبار اصفهان مدیریت نشود، همانند خوزستان می شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش گردوغبار اصفهان مدیریت نشود، همانند خوزستان می شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید