چهار ماه پس از وعده وزیر؛ پراید و تیبا 30 میلیون تومان گران شدند!
به گزارش وبلاگ پیشرو، خبرنگاران- قیمت خودرو برخلاف وعده وزیر صمت با شیب تندی درحال گران شدن است. رضا فاطمی امین اولین روز آبان در حاشیه افتتاح خط فراوری تارا اتوماتیک از برنامه های طراحی شده برای نزولی شدن عدد و رقم ها در بازار خودرو اطلاع داد و از محسوس بودن کاهش قیمت ها تا انتها سال صحبت کرد.
به گزارش وبلاگ پیشرو، با این حال آنالیز ها از بازار آزاد نشان می دهد در این مدت نه تنها محصولات داخلی گران شده اند بلکه جهش قیمت بعضی از مدل ها مثل پژو 207 پانوراما اتوماتیک به 120 میلیون تومان رسیده و آن را بیشتر از 550 میلیون تومان خرید و فروش می نمایند. رشد قیمت دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک و تندر پلاس اتوماتیک باعث شده این محصولات به جمع خودرو های گران تر از نیم میلیارد اضافه شوند.
تیپ های مختلف پراید و تیبا که مقرون به صرفه ترین خودور های داخلی محسوب می شوند، رشد قیمت 20، 30 میلیون تومانی را به ثبت رساندند. از همه جالب تر افزایش قیمت محصولات مونتاژی این دو کارخانه است. مثلا پژو 2008 درحالی یک میلیارد و 120 میلیون تومان فروخته می گردد و طی این مدت 170 میلیون تومان گران شده، که دلار آزاد افت قیمت دوهزار تومانی داشته است.
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو
قیمت محصولات داخلی ایرانخودرو در چهار ماه و نیم گذشته دست کم 10 میلیون تومان و برای بعضی از مدل ها 120 میلیون تومان رشد داشته است. رقمی که به رشد قیمت خیره نماینده پژو 207 اتوماتیک پانوراما مربوط می گردد. این مدل یکی از خودرو های نیم میلیاردی داخلی است، در حال حاضر نزدیک به 557 میلیون تومان خرید و فروش می گردد، اما اولین روز آبان 436 میلیون تومان ارزش داشت. یعنی رشد 121 میلیون تومانی ظرف 135 روز. این بیشترین رشد قیمت بین مدل های داخلی بازار محسوب می گردد و از زمان وعده وزیر صمت درباره مقرون به صرفه شدن خودرو، محصولاتی مثل سمند EF7 دوگانه سوز، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک و تندر پلاس اتوماتیک بیشتر از 60 میلیون تومان گران شده اند.
سمند EF7 دوگانه سوز که گران ترین تیپ در این خانواده است، نیمه اسفند 344 میلیون تومان فروخته شد، اما اول آبان 280 میلیون تومان قیمت داشت. خریداران دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک الان نزدیک به 525 میلیون تومان در بازار آزاد پرداخت می نمایند، ولی این خودرو چهار ماه و نیم قبل برای رقم های بیشتر از 460 میلیون تومان مشتری نداشت. یا تندر پلاس اتوماتیک که طی این مدت دقیقا 60 میلیون تومان گران شده است و بابت خرید آن باید 540 میلیون تومان هزینه کرد.
پژو پارس دوگانه سوز دقیقا 50 میلیون تومان گران شده است. قیمت این خودرو در بازار آزاد 354 میلیون تومان است، اما چهار ماه و نیم پیش می شد آن را 304 میلیون تومان خرید. پژو 405 نزدیک به 40 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا نموده است و درحال حاضر برای خرید آن باید 275 میلیون تومان هزینه کرد. پژو 207 دنده ای که حالا با قیمت 366 میلیون تومان معامله می گردد، اول آبان تقریبا 40 میلیون تومان کمتر ارزش داشت و بابت آن 327 میلیون تومان رد و بدل می شد.
تارا دنده ای کمترین رشد قیمت را بین محصولات ایرانخودرو طی بازه زمانی یادشده شده تجربه نموده است؛ پنج میلیون تومان. در بازار آزاد تارا دنده ای درحالی 445 میلیون تومان خرید و فروش می گردد که روز وعده وزیر صمت 440 میلیون تومان ارزش داشت. رانا پلاس و رانا LX نیز هر کدام 10 میلیون تومان گران شدند و به ترتیب 270 و 248 میلیون تومان قیمت دارند. قیمت پژو 206 تیپ دو امروز 273 میلیون تومان است. مدلی که افزایش قیمت 27 میلیون تومانی دارد و این رقم را برای پژو 206 تیپ پنج باید 21 میلیون تومان درنظر بگیریم.
پژو 508 گران ترین محصول مونتاژی ایرانخودور در بازار آزاد الان یک میلیارد و 700 میلیون تومان ارزش دارد. نزدیک به 130 میلیون تومان بیشتر از اولین روز آبان. جالب اینجاست که این افزایش 130 میلیون تومانی همزمان با افت دو هزار تومانی دلار آزاد در چهار ماه و نیم گذشته اتفاق افتاده است. پژو 2008 دیگر محصول مونتاژی سرشناس ایرانخودرو نیز یک میلیارد و 120 میلیون تومان ارزش دارد و نسبت به روزی که وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو را داده بود، 170 میلیون تومان گران شده است. فرایند تغییر قیمت سایر محصولات ایرانخودرو مثا وانت آریسان، سمند LX دنا تیپ یک و ... را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.
رشد قیمت محصولات ایرانخودرو
خودرو | قیمت اول آبان | قیمت 15 اسفند | مقدار افزایش |
وانت آریسان | 189 میلیون تومان | 205 میلیون تومان | 16 میلیون تومان |
سمند LX | 246 میلیون تومان | 259 میلیون تومان | 13 میلیون تومان |
سمند EF7 دوگانه سوز | 280 میلیون تومان | 344 میلیون تومان | 64 میلیون تومان |
سمند سورن | 265 میلیون تومان | 272 میلیون تومان | هفت میلیون تومان |
دنا تیپ یک | 327 میلیون تومان | 361 میلیون تومان | 34 میلیون تومان |
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک | 459 میلیون تومان | 525 میلیون تومان | 66 میلیون تومان |
پژو 405 | 234 میلیون تومان | 275 میلیون تومان | 41 میلیون تومان |
پژو پارس دوگانه سوز | 304 میلیون تومان | 354 میلیون تومان | 50 میلیون تومان |
پارس اتوماتیک | 360 میلیون تومان | 395 میلیون تومان | 35 میلیون تومان |
پژو 207 دنده ای | 327 میلیون تومان | 366 میلیون تومان | 39 میلیون تومان |
پژو 207 اتوماتیک پانوراما | 436 میلیون تومان | 557 میلیون تومان | 121 میلیون تومان |
پژو 206 تیپ دو | 246 میلیون تومان | 273 میلیون تومان | 27 میلیون تومان |
پژو 206 تیپ پنج | 294 میلیون تومان | 315 میلیون تومان | 21 میلیون تومان |
پژو 206 صندوقدار | 287 میلیون تومان | 315 میلیون تومان | 28 میلیون تومان |
تندر پلاس اتوماتیک | 480 میلیون تومان | 540 میلیون تومان | 60 میلیون تومان |
رانا پلاس | 260 میلیون تومان | 270 میلیون تومان | 10 میلیون تومان |
رانا LX | 238 میلیون تومان | 248 میلیون تومان | 10 میلیون تومان |
تارا دنده ای | 440 میلیون تومان | 445 میلیون تومان | پنج میلیون تومان |
پژو 2008 | 950 میلیون تومان | یک میلیارد و 120 میلیون تومان | 170 میلیون تومان |
پژو 508 | یک میلیارد و 570 میلیون تومان | یک میلیارد و 700 میلیون تومان | 130 میلیون تومان |
افزایش قیمت محصولات سایپا
به گزارش وبلاگ پیشرو، قیمت خودرو های سایپا نسبت به چهار ماه و نیم قبل رشد چشمگیری داشته است. برای بعضی از مدل های مثل تیبا پلاس اتوماتیک این رشد قیمت از 50 میلیون تومان فراتر می رود، بابت تیپ های مختلف پراید و تیبا بین 20 تا 30 میلین تومان برآورد می گردد و برای شاهین G که گران ترین مدل داخلی این کارخانه است، به 15 میلیون تومان می رسد. کوییک پلاس اتوماتیک درحال حاضر 285 میلیون تومان فروخته می گردد که 53 میلیون تومان از ارزش این خودرو در روز اول آبان بیشتر است. ساینا دنده ای 194 میلیون تومان قیمت دارد و رشد 34 میلیون تومانی را تجربه می نماید. دقیقا مثل پراید هاچ بک. مدلی که با نام سایپا 111 نیز معروف است و قیمت 188 میلیون تومانی امروز آن 34 میلیون تومان بیشتر از رقم 154 میلیون تومان اول آبان است. قیمت تیبا صندوقدار در همین مدت 32 میلیون تومان افزایش پیدا نموده و به 181 میلیون تومان رسیده است. پراید صندوقدار هم 30 میلیون تومان گران شده و برای خرید آن باید حدود 169 میلیون تومان پرداخت کرد. خریداران کوییک دنده ای با افزایش قیمت 24 میلیون تومانی روبرو شده اند و حالا حدود 197 میلیون تومان برای این مدل از آن ها گرفته می گردد.
قیمت شاهین G نسبت به اولین روز آبان 15 میلیون تومان افزایش پیدا نموده است. گران ترین خودرو داخلی سایپا امروز 345 میلیون تومان به فروش می رسد و رشد قیمت آن را باید 15 میلیون تومان درنظر بگیریم. با این حال کمترین افزایش قیمت در پراید وانت به چشم می آیدو سایپا 151 درمقایسه با چهار ماه و نیم پیش که وزیر صمت وعده افزایش قیمت خودرو را داده بود، هشت میلیون تومان گران شده است.
رشد قیمت محصولات سایپا
خودرو | قیمت اول آبان | قیمت 15 اسفند | مقدار افزایش |
پراید هاچ بک | 154 میلیون تومان | 188 میلیون تومان | 34 میلیون تومان |
پراید صندوقدار | 139 میلیون تومان | 169 میلیون تومان | 30 میلیون تومان |
پراید وانت | 161 میلیون تومان | 169 میلیون تومان | هشت میلیون تومان |
تیبا صندوقدار | 149 میلیون تومان | 181 میلیون تومان | 32 میلیون تومان |
تیبا هاچ بک | 160 میلیون تومان | 186 میلیون تومان | 26 میلیون تومان |
تیبا هاچ بک پلاس | 173 میلیون تومان | 200 میلیون تومان | 27 میلیون تومان |
ساینا دنده ای | 160 میلیون تومان | 194 میلیون تومان | 34 میلیون تومان |
کوییک دنده ای | 173 میلیون تومان | 197 میلیون تومان | 24 میلیون تومان |
کوییک پلاس اتوماتیک | 232 میلیون تومان | 285 میلیون تومان | 53 میلیون تومان |
شاهین G | 330 میلیون تومان | 345 میلیون تومان | 15 میلیون تومان |
سیتروئن | 940 میلیون تومان | یک میلیارد و 25 میلیون تومان | 85 میلیون تومان |
چانگان | 520 میلیون تومان | 605 میلیون تومان | 85 میلیون تومان |