چگونه می توانیم شغل خود را حتی در زمانی که دیر به نظر می رسد تغییر دهیم؟

به گزارش وبلاگ پیشرو، معمولا زمانی که اصلا انتظارش را هم ندارید ممکن است به این فکر بیفتید که شاید می توانستید شغل های دیگری هم داشته باشید. برای مثال فرض کنید که با دوستان قدیمی دوران دانشگاه خود دور هم نشسته اید و به ناگاه یکی از آنها به شما بگوید:هیچ وقت فکر نمی کردم که شما یک بانکدار سرمایه گذار شوید. من همیشه تصور می کردم که در آینده با موتورسیکلت در سرتاسر کشور سفر خواهید کرد و درباره تجربه سفرهای خود مطلب بنویسید. در چنین شرایطی قبل از هر چیز ناگهان رویاهای قدیمی خود را به یاد خواهید آورد و آنها را با شرایط کنونی خودتان مقایسه خواهید کرد.

چگونه می توانیم شغل خود را حتی در زمانی که دیر به نظر می رسد تغییر دهیم؟

زندگی بیشتریت افراد ندرتا طبق برنامه پیش می رود. ازدواج، تولد فرزندان و یا حتی نوه ها اغلب خیلی زودتر یا دیرتر از آنچه فکرش را می کردید رخ می دهند. شاید شما در گذشته به این علت که نقش نان آور خانه را داشته اید یک راستا شغلی را دنبال کرده باشید، اما اکنون یک فرد دیگر در خانواده نان آور خانه شده است. یا برعکس، شاید هم به طور موقت یک شغل را برای شش ماه انتخاب کرده باشید و حالا از آن زمان شانزده سال گذشته باشد.

خبر خوب این است که هر فرد به طور میانگین ممکن است در طول زندگی خود در پنج شغل مختلف مشغول به کار شود. بنابراین تغییر شغل امری کاملا طبیعی است، حتی وقتی که خیلی دیر به نظر می رسد!

بخشی از تغییر راستا زندگی شما به واسطه تغییر شغل، به محاسبات دقیق شما، به شانس و همچنین به میزان ایمان شما به خودتان بستگی دارد. بنابراین پس از تصمیم گیری برای ایجاد تغییر، باید در جهت صحیح گام بردارید تا به شما در پیمودن این راستا کمک نماید.

گام اول: از نظر ذهنی آمادگی کسب کنید

مراحل اول تا چهارم به شما کمک می کند تا آمادگی روانی تغییر شغل در هر سنی را به دست آورید.

1. استدلال یا اکنون یا هیچ وقت تصور اشتباهی است.

بسکمک از افراد حرفه ای، بالا رفتن سن را به نام مانعی برای ورود به یک راستا نو در نظر نمی گیرند. معمولا افراد در هر مرحله ای از شغل خود این کار را انجام می دهند.

اگر تا به امروز درباره ترک کردن شغل خود در یک شرکت بزرگ و راه انداختن شغلی برای خود فکر کرده اید، بدانید که تنها نیستید و بسکمک از افراد دیگر هم چنین شرایطی را تجربه می نمایند. به طور مشابه، بسکمک از کارآفرین ها و افرادی که تنها برای یک نفر مشغول به کار هستند، هرساله به پیدا کردن یک موقعیت شغلی در سازمان های بزرگتر فکر می نمایند.

2. شغل شما یک خط مستقیم از نقطه A به نقطه B نیست و می تواند به صورت زیگزاگ یا منحنی باشد

شما مجبور نیستید که راستا شغلی تان را کاملا از ابتدا معین کنید. در واقع، این یک انتظار غیر واقعی است و ربطی به اینکه شما چقدر منظم هستید ندارد.

مردم تغییر می نمایند، صنایع با هم ادغام می شوند و حتی برخی صنایع ممکن است کاملا از بین بفرایند. مشاغل به ندرت از یک راستا مستقیم و خطی پیش می فرایند. بسکمک از مشاغل را می توان به یک سفر تشبیه کرد. هر سفر ممکن است شامل بخش های ماجراجویانه، خسته نماینده و یا ترسناک باشد و در طول سفر دره ها و قله های زیادی وجود دارد. همیشه باید سعی کنید حین فعالیت در مشاغل گوناگون، تا جای ممکن از آنها لذت ببرید.

اگر دیدید که احتیاج دارید شغل خود را تغییر دهید، دست پاچه نشوید. ممکن است تغییر دادن شغل سختی هایی داشته باشد اما شما می توانید از قبل برای آن آمادگی کسب کنید.

3. برخی از افراد پیروز دنیا هم با تغییر شغل به این موقعیت دست یافته اند

به این افراد پیشرو و معروف که راستا شغلی آنها به طور اساسی تغییر کرده است توجه نمایید:

  • Jeff Bezos که در حال حاضر مدیر عامل شرکت آمازون است به تحصیل علوم کامپیوتر و مهندسی برق در دانشگاه پرینستون پرداخت و در ابتدا به نام اعجوبه ای در بازار Wall Street مشغول به کار شد، ولی بعدها از شغل خود کناره گیری کرد و Amazon.com را تاسیس کرد.
  • Sara Blakely که یک زن تاجر میلیاردر است، قبل از راه اندازی خط تولید پوشاک Spanx، به فروش ماشین فکس مشغول بود.
  • Jonah Peretti که موسس سایت های اجتماعی Huffington Post و BuzzFeed است در ابتدا به مدت چند سال مشغول درس دادن علوم کامپیوتر به دانش آموزان دبیرستانی بود.

4. آمادگی پاسخ به منتقدان را داشته باشید.

خود را برای شنیدن نصیحت های بسیار زیادی که اغلب اوقات هم دلسرد نماینده هستند، از سوی دوستان و اعضای خانواده خود آماده کنید چرا که وقتی آنها درباره تصمیم شما برای تغییر شغل باخبر شوند، شروع به دادن پند می نمایند. آنهایی که بهتر از دیگران شما را می شناسند و به شما نزدیک ترند، اغلب تلاش بیشتری برای منصرف کردن شما به خرج می دهند.

آماده دریافت پیش بینی های بدبینانه و شنیدن سناریوهای ترسناک هم باشید. البته این را بدانید که وقتی نزدیکانتان در این موارد صحبت می نمایند الزاما به استعداد شما شک ندارند، بلکه سعی می نمایند تا شرایط فعلی و رفاه شما را حفظ نمایند. آنها همچنین ممکن است آشفتگی های درونی خود را مبنی بر اینکه آیا زمان برای تغییر شغلشان فرا رسیده است یا نه، نشان دهند.

به خاطر داشته باشید که افراد بدبین از چیزهای ناشناخته اجتناب می نمایند، درحالی که افراد خوشبین به استقبال چالش های نو می فرایند. به غیر از این موارد، همیشه به خودتان ایمان داشته باشید و دنباله روی غریزه خود باشید. اجازه ندهید ترس از تغییر شما را از پیگیری راستا شغلی نو دور کند.

فضایی سرشار از اشتیاق، انرژی و احساس ایجاد کنید و پس از مدتی خواهید دید که این احساسات کاملا مسری است و به دیگران هم منتقل خواهد شد.

گام دوم: فعال باشید

مراحل پنجم تا نهم به شما در مدیریت جنبه های عملی تغییر شغل در هر سنی کمک خواهند کرد.

5. گام های کوچک و آهسته بردارید

به آرامی وارد راستا نو شوید. ابتدا مهارت هایی را که برای تغییر شغل به آنها احتیاج دارید، فرا بگیرید.

سعی کنید درباره مهارت هایی که به آنها احتیاج خواهید داشت تحقیق کنید و هر کاری که برای یادگیری آنها لازم دارید انجام دهید. زمان خود را برای کسب آموزش های اضافی سرمایه گذاری کنید.

با اختصاص دادن یک نیمه روز در هر هفته به تلاش خود برای کسب مهارت ها ادامه دهید و این کار را تا زمانی که به طور کامل از آمادگی خود اطمینان پیدا کنید حتما ادامه دهید.

به طور واضح برای خودتان معین کنید که به کجا می خواهید برسید و در این راه به چه مهارت هایی احتیاج دارید. فهرستی از نقاط قوت خود تهیه کنید. مجلات تجاری را بخوانید و درباره گرایش های گوناگون صنعتی اطلاعات کسب کنید.

6. داوطلب باشید

سازمان های خیریه اغلب در پی داوطلبانی هستند که بتوانند با توسعه توانایی ها، مهارت در شبکه های اجتماعی و مشارکت در پروژه ها به آنها کمک نمایند. شما می توانید بدون داشتن مهارت های لازم در این برنامه ها شرکت کنید و در محیطی سرگرم نماینده، دوست داشتنی و بدون استرس به یادگیری بپردازید.

زمانی که مهارت های لازم را کسب کردید حتما از رییس سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، و یا کسی که در هیئت اجرایی آنجا عضویت دارد درخواست کنید یک توصیه نامه مناسب برای شما بنویسد. هیچ وقت از مطرح کردن این درخواست نترسید و از ارتباطات خود به خوبی استفاده کنید.

7. در دوره های آنلاین شرکت کنید

امروزه شبکه اجتماعی LinkedIn و بسکمک دیگر از سایت ها دوره های آموزشی آنلاین در زمینه های متنوعی از آموزش نرم افزارهای حسابداری گرفته تا مدیریت زمان و آموزش اکسل ارائه می نمایند. برای کسب اعتبار بیشتر می توانید کلاس های آنلاینی را پیدا کنید که گواهی تکمیل هر دوره را ارائه می دهند.

از افزودن این گواهینامه ها به رزومه آنلاین خود خجالت نکشید. پروفایل خود را با افزودن مهارت های بیشتر و نوتر به آن کاملتر کنید.

8. یک شغل موقت بیابید

شما می توانید بر اساس حوزه شغلی مورد نظرتان، به طور موقت به فعالیت آزاد در یک شرکت بپردازید.

به یاد داشته باشید که نمی توانید نزد یک کارفرمای حقیقی ادعا کنید که مهارت های مربوط به آن حرفه را کاملا بلدید. فعالیت در یک شغل موقت که به شما این امکان را می دهد تا مهارت های خودتان را بهبود بخشید، نشان می دهد که تا چه حد برای تغییر شغلی جدیت دارید.

9. تصمیم خود را به دیگران اعلام کنید و از آنها بخواهید تا به بقیه افرادی که می شناسند اطلاع دهند

مجموعه ای از مخاطبین را برای خودتان بسازید. فراتر از آشنایان کاری، گروه های صنعتی و دوستان اجتماعی خود به جستجو بپردازید. در گروه فارغ التحصیلان دانشگاه خود عضو شوید. به همه اطلاع دهید.

دوستان خود و دوستان دوستانتان را به یک فنجان قهوه دعوت کنید تا با شما ملاقات کرده و درباره شغلشان توضیحاتی ارائه دهند و به شما بگویند که به چه مهارت هایی برای پیروزیت در حوزه مورد علاقه تان احتیاج دارید.

اگر دوستانی دارید که با سازمان هایی که می خواهید در آنها مشغول به کار شوید ارتباط دارند، از آنها بخواهید تا درباره این سازمان ها به شما توضیحاتی ارائه دهند. بیشتر مشاغل امروزی از طریق شبکه ارتباط ات با دیگران پیدا شده اند. زمانی که یک موقعیت شغلی نو به وجود می آید، شرکت ها از طریق کانال های داخلی و خارجی پیشنهادهای غیررسمی دعوت به همکاری ارسال می نمایند.

گام سوم: فعالیت آنلاین داشته باشید

آخرین گام به شما کمک می کند تا جنبه های آنلاین یک تغییر شغلی را در هر سنی به خوبی مدیریت کنید.

10. در زمینه های مورد علاقه خود حضور آنلاین داشته باشید

حضور آنلاین شما یک قدم مهم در تغییر شغلی تان خواهد بود. هویت خود را در شبکه های اجتماعی اصلاح کنید تا نشان دهنده راستا شغلی نو شما باشد. پروفایل خود را متناسب با نقش و حوزه صنعتی نوی که می خواهید به آن وارد شوید هماهنگ کنید. از کلیدواژه های مربوط به صنعت مورد نظر استفاده کنید تا استخدام نمایندگان بتوانند به راحتی شما را پیدا نمایند.

یک بیانیه شخصی زیرکانه برای خودتان درست کنید که علایق، ارزش ها و رویاهای شما را نشان دهد. پس از آن که پیام خود را آماده کردید حتما یک شبکه اجتماعی مناسب برای انتشار آن انتخاب کنید.

پس از تکمیل حساب کاربری خود، آن را فعال کنید تا دیگران هم متوجه حضور شما شوند. مطالب مناسبی را در پروفایل خود به اشتراک بگذارید که حاوی اطلاعات کامل تری درباره شما باشند.

سخن نهایی

آمریکایی ها هر سال به طور میانگین 1800 ساعت یا بیشتر کار می نمایند. این تقریبا یک سوم از زمان زندگی شماست و اینکه چگونه ساعات کاری خود را سپری کنید، تاثیر زیادی بر میزان شادی در زندگی شما دارد.

تصمیم بگیرید که در پی رضایت شغلی خود و همچنین ایجاد فرصت هایی برای نظم بخشیدن به زندگی کاری خود باشید.

اگر نواختن پیانو کار مورد علاقه شماست شاید بتوانید عشق خود به موسیقی را با مهارت هایی در زمینه روان شناسی ترکیب کنید و از موسیقی به نام یک روش درمانی استفاده کنید. شاید موسسه ای وجود داشته باشد که برای یک تحقیق چند ساله در این زمینه به شما کمک مالی کند.

پیروزیت در راستا یک تغییر شغلی تنها زمانی رخ می دهد که از نظر ذهنی برای آن آماده باشید، یک رویکرد فعالانه داشته باشید و شبکه های شخصی و حساب های آنلاین برای خود ایجاد نمایید. نتیجه این اقدامات نهایتا تاثیر خوبی بر کیفیت زندگی شما خواهند گذاشت.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ اقامت دائم احتیاج دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

منبع: ویزا موندیال

به "چگونه می توانیم شغل خود را حتی در زمانی که دیر به نظر می رسد تغییر دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توانیم شغل خود را حتی در زمانی که دیر به نظر می رسد تغییر دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید