استفاده از حمل و نقل پاک یکی از راهکار های برون رفت تهران از آلودگی است
به گزارش وبلاگ پیشرو، مهدی پیرهادی استفاده از حمل و نقل پاک را یکی از راه چاره های برون رفت تهران از آلودگی است و بر حمایت از تقویت حمل و نقل پاک تاکید کرد.
به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ پیشرو، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر ته ران در بازدید از شرکت ایران خودرو دیزل و نخستین اتوبوس برقی تولید این شرکت، از تحول در مجموعه ایران خودرو تشکر کرد و گفت: گزارش مهندس جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، حاکی از این بوده که اقدامات چشمگیری در ایران خودرو رخ داده است.
وی ابراز امیدواری کرد: با استفاده از تولید اتوبوس های برقی، نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری اقدام شود.
وی تاکید کرد: استفاده از این اتوبوس ها هم در حوزه کاهش مسائل محیط زیست و هم توسعه حمل و نقل عمومی، راهکار مناسبی است.
وی افزود: دنیا به سمت استفاده از اتوبوس های برقی می رود و اگر ما به این سمت حرکت نکنیم، عقب ماندگی جدی خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: هم شورای شهر و هم شهرداری تهران در پی استفاده از اتوبوس های برقی هستند، اما برای مسائل مالی خرید این اتوبوس ها باید برنامه ریزی کرد.
وی افزود: بی تردید حمل ونقل یکی از بزرگترین عوامل تولید گاز های گلخانه ای است و در این میان خودرو ها و اتوبوس های گازوییلی و دیزلی که غالبا دچار فرسودگی و نقص فنی هستند در آلودگی هوا موثرند.
به گفته وی، بخش قابل توجهی از این آلودگی در تهران و سایر کلان شهر ها به دلیل بالا رفتن غلظت ذرات معلق زیر 2.5 میکرون است و این ذرات از سوخت و انتشار گاز خودرو های دیزلی منتشر می شوند.
پیرهادی تاکید کرد: هر دستگاه اتوبوس درون شهری به طور میانه 200 کیلومتر روزانه تردد دارد و این حجم از تردد گویای ظرفیت آلاینده گی سیستم حمل و نقل شهری خواهد بود.
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این راستا برنامه ریزی و سیاستگذاری برای توسعه حمل ونقل عمومی پاک موضوعی است که در این دوره شورا بر آن تاکید شده و کمیسیون سلامت و محیط زیست به شدت پیگیری می کند.
پیرهادی ادامه داد: از مزایای استفاده از اتوبوس برقی ضمن کاهش تبعات استفاده از سوخت های فسیلی و جایگزینی آن با انرژی برق و حذف آلاینده ها، افزایش عمر مفید آن ها به مقدار تقریبا دو برابر است.
وی گفت: بومی سازی تولید اتوبوس برقی از طریق صنایع و کارخانجات داخلی ضمن تامین نیاز کشور، جهش قابل توجهی برای به روز رسانی تکنولوژی و صنعت کشور محسوب می شود.
وی، با توجه به توانایی تولید هزار دستگاه اتوبوس برقی در ایران خودرو، امکان صرفه جویی 45 میلیون لیتری سوخت وجود دارد.
وی گفت: با فرض تولید 7 هزار دستگاه اتوبوس برقی طی هفت سال می توان به کاهش 1.2 میلیارد لیتر سوخت طی 7 سال، صرفه جویی 662 میلیون دلار، صرفه جویی 21 هزار میلیارد تومان اشاره کرد.
پیرهادی یادآور شد: با حمایت شورای شهر و انجام برخی اقدامات از سوی شهرداری تهران می توان به توسعه خدمات اتوبوس های برقی در شهر تهران امیدوار بود.
منبع: خبرگزاری دانشجو