اعلام شرایط فوق العاده در قزاقستان پس از اعتراضات علیه گرانی سوخت

به گزارش وبلاگ پیشرو به نقل از اسپوتنیک، قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان، روز سه شنبه در پی برگزاری اعتراضات خیابانی خطاب به مردم این کشور از آن ها خواست که در میان اعتراضات علیه افزایش قیمت گاز مایع دنبال رو تحریکات داخلی و خارجی نشوند.

اعلام شرایط فوق العاده در قزاقستان پس از اعتراضات علیه گرانی سوخت

ساعاتی پس از سخنرانی رئیس جمهور قزاقستان، دفتر او گفت که در آلماتی و برای استان منگیستاو تا 19 ژانویه شرایط اضطراری اعلام می شود.

توقایف در سخنرانی ویدئویی خود خطاب به معترضان گفت: همشهریان عزیز، مجدداً شما را خطاب می کنم. احتیاط کنید و تسلیم تحریکات داخلی و خارجی و تجمعات نشوید.

به گفته رئیس جمهور قزاقستان جلسه دولت در مورد مسائل اجتماعی و اقتصادی روز چهارشنبه برگزار می شود و به تمام خواسته های بحق معترضان توجه خواهد شد.

توقایف همچنین تاکید کرد که دولت او بدلیل اعتراضات سقوط نخواهد کرد و خواستار درک و اعتماد متقابل مردم شد. رئیس جمهور قزاقستان همچنین اعلام کرد که حمله به ادارات و اماکن نظامی خلاف قانون است و انجام دهندگان چنین اقداماتی مجازات خواهند شد.

اظهارات توقایف در حالی بیان شد که گزارش ها از درگیری میان معترضان و افسران پلیس در میدان مرکزی شهر آلماتی قزاقستان و پرتاب گاز اشک آور به سوی معترضان حکایت دارد.

وبلاگ پیشرو حاضر در آلماتی گزارش داده اند که در اعتراضات علیه افزایش قیمت گاز بیش از هزار نفر در میدان مرکزی شهر آلماتی تجمع کرده اند و پس از دخالت پلیس بیشتر آنها پراکنده شده اند.

از همان اولین روز سال 2022، شهروندان شهرهای آکتائو و ژانائوزن در منطقه مانگیستاو قزاقستان علیه افزایش دو برابری قیمت گاز مایع دست به تجمع اعتراضی زدند. روز بعد منطقه ها آتیراو و قزاقستان غربی نیز به این اعتراضات پیوستند و اوایل امروز کمیسیون دولتی به معترضان وعده کاهش قیمت سوخت و عدم پیگرد قانونی شرکت کنندگان در تجمعات را داد.

در قزاقستان پس از افزایش شدید قیمت سوخت، بسیاری از مردم این کشور نفتی ناچار شده اند سوخت خودروهای خود را به گاز مایع ال پی جی تبدیل کنند. با این حال مقام های قزاقستان تصمیم گرفتند قیمت سوخت گاز خودروها را از ابتدای سال جاری میلادی به مبلغ 120 تنگه (واحد پول قزاقستان) که معادل حدود 28 صدم یک دلار آمریکا است، افزایش دهند. این مساله خشم عمومی را به همراه داشت و شهرهای مختلف این کشور صحنه اعتراضات و درگیری ها نسبت به این تصمیم دولت شده است. طبق قانون قزاقستان، برگزاری اعتراضات در این کشور غیرقانونی است مگر اینکه سازمان دهندگان چنین برنامه هایی پیشتر به مقام های دولتی اطلاع دهند.

توقایف پس از سال ها حضور نورسلطان نظربایف در قدرت، در سال 2019 با حمایت او به عنوان رئیس جمهوری نو برگزیده شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اعلام شرایط فوق العاده در قزاقستان پس از اعتراضات علیه گرانی سوخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شرایط فوق العاده در قزاقستان پس از اعتراضات علیه گرانی سوخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید