برنج های آب گرفته آزمایش می شوند

به گزارش وبلاگ پیشرو، مسیح کشاورز، با بیان اینکه با توجه به تجربه تلخ 1400، دولت و بخش خصوصی سال جاری اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند، گفت: دولت سال جاری ممنوعیت واردات برنج را لغو کرد و بخش خصوصی هم اقدام به ثبت سفارش و واردات برنج کرد.

برنج های آب گرفته آزمایش می شوند

وی ادامه داد: بخش خصوصی سراغ خرید برنج های نو رفت، زیرا قیمت برنج در ابتدای فصل بالا نیست و خریدهای خوبی هم به وسیله این بخش انجام شد. قطعا این خریدها به برطرف کمبود و جلوگیری از گرانی برنج یاری خواهد نمود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: سیل اخیر زاهدان به بخشی از محموله های برنج آسیب زد که توانستیم با یاری استاندار، استاندارد، وزارت بهداشت، گمرک، وزیر کشور و ستاد بحران بخش دیگر را به مکان های امنی منتقل کنیم که آسیبی به آنها وارد نگردد. حالا که قصد داریم این برنج ها را وارد بازار کنیم متاسفانه محدودیت هایی ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، وی توضیح داد:برنج هایی که ثبت سفارش شده اند اجازه ورود به کشور را دارند، اما به علت محدودیت های ایجاد شده در سامانه جامع تجارت امکان ثبت سفارش نو نیست. از طرفی امکان ویرایش و تمدید ثبت سفارش های قبلی نیز وجود ندارد که در نهایت این تصمیم به نوعی به ممنوعیت واردات دوره ای سال های قبل ختم می گردد.

کشاورز در ادامه گفت: در این خصوص با وزارت جهاد و صمت مکاتبات لازم را انجام دادیم، ولی تا به امروز نتیجه ای حاصل نشده است.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج اظهار کرد: اگر قرار باشد برنج وارد کشور نگردد و برنج های خریداری شده نیز وارد بازار نگردد قطعا مجدد قیمت برنج ایرانی بالا می رود و از طرفی با کمبود برنج خارجی نیز روبرو خواهیم شد.

وی در پاسخ به این سوال که مصوبه شورای تامین برای تعیین تکلیف برنج های وارداتی در گمرک زاهدان چه بوده است؟ گفت: هر جایی که قوانین امکان انجام کاری را به ما ندهد شورای تامین فراقانونی عمل می نماید. گمرک نمی تواند اجازه دهد بدون ثبت سفارش محموله ای از آنجا حتی به انبار تحت کلید خودش منتقل گردد. در این مصوبه برای تمامی برنج ها تعیین تکلیف شده است و این محموله ها به گمرکات دیگر مانند چابهار منتقل شده اند.

کشاورز در ادامه گفت: بر اساس مصوبه شورای تامین قرار است تمامی برنج های گمرک زاهدان چه آنهایی که ثبت سفارش شده اند و چه آنهایی که نشده اند به وسیله وزارت بهداشت، سازمان استاندارد نمونه برداری شوند و تا زمان تعیین شدن نتیجه آزمایش در انبارهای تحت کلید نگهداری و پس از تعیین شدن نتایج برای مصرف وارد بازار شوند. قبلا تمام این موارد در گمرک انجام می شد، ولی با مساعدت شورای تامین این انتقال صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ثبت سفارش ها احتیاج به ویرایش دارند؟ گفت: گاهی ممکن است تاریخ، کدهای مربوطه و افزایش و کاهش قیمت برنج های وارداتی احتیاج به ویرایش داشته باشند، که با توجه به اینکه قبلا اجرا شده و حقوق مکتسبه است وزارت جهاد باید سریعا آنها را تمدید و ویرایش کند تا محموله ها سریعا ترخیص گردد.

منبع: فرارو

به "برنج های آب گرفته آزمایش می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج های آب گرفته آزمایش می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید