کوشش برای زدودن زنگار مرگ از چهره شیراز
به گزارش وبلاگ پیشرو، خبرنگاران/فارس سال ها پیش زمانی که موتورسیکلت برای نخستین بار وارد کشور شد، کمتر کسی تصور می کرد که این وسیله مرگ را برای بسیاری از راکبان و عابران، در لابه لای تک چرخ زدن و ویراژها، نشانه گرفته باشد.

تک چرخ زدن، حرکات نمایشی زیگزاکی، حرکت در پیاده روها، ایجاد صدای ناهنجار، نصب بوق هایی که برای موتور سوار هیجان و برای عابران ترس به دنبال دارد و تردد در خطوط ویژه و جهتهای دوچرخه، تنها بخشی از تخلف های موتورسیکلت سواران است که تقریبا همه افراد روزانه با یکی چند مورد از آنها روبرو می شوند.
علی رغم تصویب و اعمال قوانین سخت برای راکبان متخلف موتورسیکلت، اما این وسیله همچنان در هر جهت و معبری اعم از پیاده و سواره، عبور ممنوع و یکطرفه، پل و تقاطع، خط ویژه و غیرویژه ... آزادانه تردد نموده و این باور را تقویت می نماید که موتورسیکلت و راکبش، استثنای قانونی دارد. حال آنکه مدت هاست قانون هیچ استثنایی برای راکبان وسایل نقلیه در وقوع هرگونه تخلفی ندارد.
به گزارش وبلاگ پیشرو، اگرچه در طول سال همایش ها، برنامه ها و اقداماتی برای کاهش تصادفات ناشی از بی قانونی راکبان موتورسیکلت برگزار می شود اما متاسفانه هنوز هم بخش عمده ای از آمار بالای تصادفات و مرگ و معلولیت های ناشی از حوادث رانندگی به این بخش اختصاص دارد.
طی روزهای اخیر اهدای کلاه ایمنی به راکبان موتورسیکلت در شیراز، بازخورد خوب شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت، اقدامی که به نظر می رسد باید توسط شهرداری تداوم یابد تا شاهد کاهش تصادفات ناشی از وسایل حمل ونقل موتوری در سطح شهر شیراز باشیم.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در این باره به وبلاگ پیشرو گفت: موتورسیکلت های بدون کلاه ایمنی را توقیف کردیم و راکبان پس از دیدن صحنه های واقعی تصادفات که توسط دوربین های سطح شهر ضبط شده بود و مشاهده اینکه چه حادثه ای شاید بدون کلاه ایمنی در انتظار آنهاست، از آنها خواسته شد تا از این پس برای حفظ ایمنی و جان خود و دیگر شهروندان از کلاه ایمنی استفاده نمایند.
مجتبی زوربخش مطرح نمود: اهدای کلاه ایمنی به موتورسوران در قالب طرح فوق، برای نخستین بار در کشور توسط بخش آموزش معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اجرایی شده است.
او همچنین اضافه نمود که اجرای چنین طرح هایی نشان از نقش مهم آموزش در همه عرصه ها به ویژه فرهنگ ترافیکی دارد و می توان به جای قوه قهریه از در دوستی با موتورسواران وارد شد.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه اهدای کلاه ایمنی به راکبان موتورسیکلت در سطح شهر برای ارتقای فرهنگ ترافیک و آموزش موتورسواران و نهایتا کاهش میزان تصادفات درون شهری در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: نرخ قابل توجهی از تصادفات به موتورسواران برمی شود که در این راستا برای ترویج رعایت موارد ایمنی با توزیع کلاه و با همکاری پلیس راهور به طور مستمر از این پس ادامه می یابد.
زوربخش با بیان اینکه سال گذشته نیز 300 کلاه ایمنی توزیع شد، گفت: تا انتها سال جاری و به مناسبت های مختلف این اقدام به طور مستمر اجرایی خواهد شد.
او مطرح نمود: برای ارتقای فرهنگ ترافیکی نیز شماره همراه موتورسواران در یک سامانه ثبت شده و پیامک های آموزش ترافیکی برای آنها ارسال می شود.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد که موتورسواران با رعایت قانون به ویژه در کلانشهر شیراز که سیستم های غیرموتوری در حال مستقر شدن است و رعایت حقوق شهروندان و عدم تردد در جهت دوچرخه، ضامن ایمنی تردد خود باشند.
رئیس پلیس راهور شیراز نیز در گفت وگو با وبلاگ پیشرو، با بیان اینکه دو هزار و 300 دستگاه موتورسیکلت طی شش ماه اول سال جاری در شیراز به دلیل تخلف راکبان توقیف شد، گفت: نزدیک به 400 هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کلانشهر شیراز تردد می نمایند.
سرهنگ صادق سلیمی اظهار داشت: حدود 20 درصد از تعداد کل موتورسیکلت هایی که در سطح شیراز تردد می نمایند، فاقد پلاک هستند.
منبع: خبرگزاری ایسنا