تمایل ریاض برای استعفای دولت الحریری؛ تبعات استعفای حزب جعجع چیست؟

به گزارش وبلاگ پیشرو، محافل سیاسی می گویند سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه به عنوان نزدیک ترین فرد در لبنان به عربستان سعودی بر اساس تمایل ریاض رفتار و استعفای حزب خود را اعلام نموده است زیرا ریاض خواستار استعفای دولت سعد الحریری است.

تمایل ریاض برای استعفای دولت الحریری؛ تبعات استعفای حزب جعجع چیست؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پیشرو، شنبه (دیروز) و در سومین روز تظاهرات لبنان بعضی طرف ها در این کشور مواضع خود را در قبال دولت آشکارا بیان کردند؛ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی خود تأکید کرد که با استعفای دولت مخالف است چرا که در صورت استعفا یک سال طول خواهد کشید تا دولت جدید بر سر کار آید و این در حالی است که آنقدر زمان در دسترس نیست که دولت جدیدی تشکیل گردد.

سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه از استعفای حزب خود در دولت با چهار وزیر اطلاع داد و میشل عون رئیس جمهور را مسؤول وضعیت فعلی کشور دانست. اما ولید جنبلاط رئیس حزب التقدمی الاشتراکی موضعی متفاوت نسبت به متحد خود سمیر جعجع داشت و گفت، از دولت حمایت می نماید.

روزنامه رأی الیوم در یادداشتی به قلم کمال خلف نوشت: محافل سیاسی سرعت استعفای حزب القوات اللبنانیه را اینگونه تفسیر می نمایند که این اقدام هماهنگ با تمایل سعودی برای استعفای دولت سعد الحریری است. سمیر جعجع در حال حاضر نزدیکترین فرد به عربستان سعودی در لبنان است و (این اقدام وی) به شکلی غیرمستقیم موضعش را منعکس نموده است.

بر اساس این گزارش، حزب سمیر جعجع از حامیان خود خواسته است به شکلی گسترده به خیابان ها بریزند و در تظاهرات شرکت نمایند.

هشدار سفارت عربستان در لبنان

بر اساس گزارش الشرق الاوسط، عربستان آدینه (دو روز پیش) به شهروندان خود درباره سفر به لبنان هشدار داد و از شهروندان این کشور در لبنان خواست، نهایت احتیاط را داشته باشند.

سفارت عربستان در لبنان از شهروندان خود در لبنان خواست با توجه به اوضاع امنیتی کنونی در لبنان، این کشور را ترک نمایند.

سفارت عربستان دیروز (شنبه) تعدادی از شهروندان لبنان را از این کشور خارج کرد و از فرماندهی ارتش و نیروهای امنیتی لبنان به دلیل یاری به این کشور برای رساندن شهروندان مذکور به فرودگاه بین المللی رفیق الحریری قدردانی کرد.

با استعفای حزب سمیر جعجع چه می گردد؟

روزنامه النهار گفت، بر اساس ماده 69 قانون اساسی لبنان، دولت جز با استعفای بیش از یک سوم وزرا در زمان تشکیل یا استعفای نخست وزیر، ساقط نمی گردد. با استعفای چهار وزیر، نخست وزیر یا رئیس جمهور می توانند با حفظ توزیع فرقه ای کرسی های وزارتی، افراد دیگری را به جای آنها قرار دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تمایل ریاض برای استعفای دولت الحریری؛ تبعات استعفای حزب جعجع چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمایل ریاض برای استعفای دولت الحریری؛ تبعات استعفای حزب جعجع چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید