خانه ای که در محل رفت و آمد روزانه 200 هزار نفر است

به گزارش وبلاگ پیشرو، عمارت مشیر دیوان در محله قدیمی سرتپوله سنندج و در خیابان شهدا (فرح سابق) واقع شده است که از بناهای مشهور دوره قاجاری بوده و مجموعه ای از فضاهای متعدد است. این ساختمان با شیوه و اسلوب معماری ایران به ویژه محوطه یک ایوانی، در دوره قاجاریه توسط میرزا یوسف مشیر دیوان دیوان مشاور و جانشین حاکم منطقه به نام میرزا رضای وزیر کردستانی ساخته شد.

خانه ای که در محل رفت و آمد روزانه 200 هزار نفر است

اخیرا در جلسه ای که به ریاست معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استاندار کردستان و با حضور نماینده یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و جمعی از مدیران استان در استانداری برگزار گردید، روند تبدیل عمارت مشیر دیوان به خانه خلاق صنایع دستی آنالیز شده است.

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استاندار کردستان، مشیر دیوان را عمارتی ارزشمند دانست و افزود: اگر به جای خانه خلاق صنایع دستی، آن را خانه خلاق کسب و کار بنامیم، هم موجب افزایش خلاقیت در کسب و کارها می گردد و هم ما را به بازارهای جهانی وصل می نماید.

حسین فیروزی در مورد علت انتخاب عمارت مشیر دیوان برای تبدیل به خانه خلاق گفت: این عمارت در مجموعه ای واقع شده که روبروی آن مسجد جامع واقع شده است که یکی از بناهای تاریخی استان به شمار می رود و در کنار آن خانه کرد (عمارت آصف) و پایین تر از آن نیز موزه سنندج (عمارت حبیبی) واقع شده است که از بناهای تاریخی سنندج محسوب می شوند.

فیروزی افزود: کل این مجموعه تاریخی و ارزشمند در مرکز شهر واقع شده است و همه مسافرانی که به سنندج می آیند حتما از آن ها بازدید می نمایند و در طول روز نیز حداقل نیمی از 400 هزار نفر جمعیت سنندج از این جهت عبور می نمایند.

معاون مالی استاندار افزود: این منطقه از گذشته تاکنون به عنوان محل دائمی نمایشگاه صنایع دستی در ذهن مردم ثبت شده، چون مغازه های روبروی عمارت، مرکز عرضه صنایع دستی بوده و هیچکدام حاضر به تغییر مکان نیستند.

فیروزی در ادامه گفت: بازسازی و مرمت عمارت مشیر دیوان به بهترین شیوه را در برنامه داریم حتی اگر اراده ای برای ایجاد خانه خلاق وجود نداشته باشد و با توجه به اینکه سنندج شهر قنات ها بوده قنات آب عمارت نیز احیا خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: از گذشته تا به امروز بخش عمده ای از مردم کردستان، قسمتی از وقت خود را صرف فراوری صنایع دستی نموده اند حتی کسانی که شغل دیگری داشته اند، بنابراین صنایع دستی با زندگی مردم این استان عجین شده است.

فیروزی در انتها یادآور شد: کردستان مهد موسیقی است و شهرداری سنندج میخواهد به یاری یونسکو سنندج را به عنوان شهر خلاق موسیقی معرفی کند که با توجه به ظرفیت های استان، این اطمینان وجود دارد که این امر محقق گردد.

جولیو ویناتشا، نماینده یونیدو هم از شروع به مناقصه گذاشتن عملیات تجهیز و آماده سازی عمارت مشیر دیوان در سطح بین المللی اطلاع داد و گفت: با توجه به اقدامات مناسب انجام شده شده سعی خواهد شد روند تبدیل عمارت مشیر دیوان به خانه خلاق سریع تر اجرا گردد.

گفتنی است، قرار است این مرکز به یک مرکز خلاقیت صنایع دستی، گردشگری IT، زنبورداری و بقیه مشاغل استان توسط سازمان توسعه ملل متحد (یونیدو) تجهیز و تبدیل گردد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی

به "خانه ای که در محل رفت و آمد روزانه 200 هزار نفر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ای که در محل رفت و آمد روزانه 200 هزار نفر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید