خبرنگاران نقش نابرابری های اقتصادی آمریکا در پیروزی احتاقتصادی بایدن

به گزارش وبلاگ پیشرو، تهران- خبرنگاران- فارن پالیسی در گزارشی با اشاره به افزایش نابرابری های اقتصادی در ایالت های مختلف آمریکا نسبت به چهار سال گذشته به ویژه ایالت های حامی ترامپ، کلید طلایی پیروزی بایدن را رای ایالت هایی دانست که تحت تاثیر کرونا با نابرابری اقتصادی بیشتری روبرو بوده اند.

خبرنگاران نقش نابرابری های اقتصادی آمریکا در پیروزی احتاقتصادی بایدن

به گزارش روز چهارشنبه وبلاگ پیشرو به نقل از فارن پالیسی، در سال 2016، ترامپ در ایالت هایی پیروز شد که نابرابری های کمتری وجود داشت، اما در شرایط کنونی باتوجه به رکود اقتصادی نابرابری ها در همه ایالت ها در حال افزایش است.

این نشریه آمریکایی در مطلبی با عنوان نابرابری انتخابات آمریکا آورده است: با گذشت چهار سال از انتخابات 2016، هنوز هم نتایج این انتخابات متناقض به نظر می رسد. بسیاری از افرادی که خود را از نظر اقتصادی حائز اهمیت نمی دانستند به دونالد ترامپ میلیارد رای دادند؛ کسی که از جمله اولویت های انتخاباتی وی کاهش اقتصادیات افراد بسیار ثروتمند بود. اما علیرغم فجایع اقتصادی که باعث بدتر شدن شرایط بسیاری از همین رای دهندگان شد، در جریان مبارزات انتخاباتی 2020، ترامپ همچنان به سیاست های توزیع مجدد ثروت حمله برد و وعده داد که سیاست های کاهش اقتصادیاتی خود را حفظ کند. هرچند باید منتظر بمانیم و ببینیم که این اولویت انتخاباتی ترامپ امسال تا چه اندازه کار خواهد کرد، اما مشخص است که بسیاری از هواخواهان وی همچنان به این دست سیاست های ترامپ وفادار مانده اند.

توضیح این تناقض آشکار را می توان در ویژگی های سیستم رای گیری ایالات متحده یافت. از آنجا که انتخابات ریاست جمهوری از طریق آرای الکترال مشخص می شود، به عنوان یک مساله سیاسی نابرابری در هر ایالت بیش از نابرابری در سطح ملی اهمیت پیدا می کند. درواقع در این شرایط مردم شرایط اقتصادی خود را بیشتر با ایالت های همسایه مقایسه می کنند تا با ساکنان ایالت های دور دست تر.

حزب جمهوری خواه به ویژه بر ایالت های با اقتصاد محلی راکد اما نابرابری درآمد نسبتا پایدار و محدود مسلط است. همانطور که اقتصاددانانی همچون جیمز گالبرایت James Galbraith و جیهی چوی Jaehee Choi اشاره کرده اند، در سال 2016 ترامپ از حمایت ایالت هایی مانند آلاسکا، اوکلاهما، وایومینگ، آیووا، یوتا و میشیگان برخوردار بود که دارای اقتصاد مشکل داری هستند اما کمترین افزایش نابرابری را از سال 1989 تا 2014 در سراسر کشور داشته اند.

در مقابل، حزب دموکرات سعی کرده رای ایالت هایی که برخلاف ایالت های مذکور هم نابرابری درآمدی بیشتر و هم اقتصاد نه چندان راکدی دارند را جلب کند. چهار سال پیش هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری دموکرات هم در ایالاتی مانند کانکتیکات، نیوجرسی، کالیفرنیا، نیویورک، ماساچوست و ایلینوی پیروز شد؛ جایی که طی سه دهه گذشته نابرابری به شدت افزایش یافت.

اما در تمامی مناطق ذکر شده در آمریکا، تفسیرهای محلی از دلایل نابرابری و نحوه رفع آن متفاوت است. طبق نظرسنجی پیو، اکثریت دموکرات ها (که احتمالا از مکان های نابرابر بیشتری می آیند) معتقد هستند که نابرابری در درآمد ناشی از یک سیستم اقتصادیاتی عقب مانده، نقاط شروع نابرابر زندگی یا تبعیض نژادی است. بسیاری از جمهوری خواهان که ممکن است متعلق به مناطقی باشند که نابرابری در آن ها پایین تر است، اما به طور متوسط مردم فقیرتری دارند، فکر می کنند که مشخص رتبه هرم درآمد کار دشواری است. برای این رأی دهندگان، احیای اقتصاد راکد از توزیع مجدد ثروت مهمتر است.

البته، در سال 2020، کووید-19 نیز به تشدید نابرابری ها در ایالات متحده منجر شده است، از جمله در ایالات مهم و کلیدی که در سالهای اخیر نابرابری در آن ها پایدارتر بوده و رای دهندگان به راحتی از یک حزب به حزب دیگر چرخش داشته اند. بنابراین شاید کلید طلایی پیروزی دموکرات ها همین ایالت هایی باشد که در آن رای دهندگان نومید از بازار کار دست از هواخواهی ترامپ برداشته و به بایدن روی انداخته باشند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نقش نابرابری های اقتصادی آمریکا در پیروزی احتاقتصادی بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نقش نابرابری های اقتصادی آمریکا در پیروزی احتاقتصادی بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید