دریافت مالیات از سود سپرده بانکی، دلار را گران می نماید؟

به گزارش وبلاگ پیشرو، بعد از تحریم صادرات نفت ایران و کاهش شدید درآمدهای نفتی دولت، افزایش درآمدهای اقتصادیاتی یکی از اصلی ترین گزینه ها برای تامین منابع اقتصادی دولت اعلام شد.

دریافت مالیات از سود سپرده بانکی، دلار را گران می نماید؟

در بودجه 99 دولت از محل مالیات، درآمدی در حدود 175 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این رقم در مقایسه با درآمدهای مالیاتی مصوب در بودجه سال 98، رشدی 25 درصدی را نشان می داد. بنابراین با آغاز آنالیز لایحه بودجه سال 99 در کمیسیون تلفیق بودجه، سعی شد تا پایه های مالیاتی گسترش پیدا کند و دولت بتواند آنچه را که برای درآمدهای مالیاتی در سال آینده در نظر گرفته است، محقق سازد.

به همین منظور موضوع مالیات ستانی از سپرده های بانکی از سوی هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شد. این موضوع هیاهوی زیادی به پا کرد و موافقان و مخالفان زیادی داشت. به هر حال در نهایت رئیس کل بانک مرکزی آب پاکی را روی دست همه ریخت و اطلاع داد که در سال 99 خبری از مالیات ستانی از سود سپرده ها نیست.

در بودجه 1400 باز هم درآمد مالیاتی دولت بیشتر شد. پس مجلس هم اخیرا پایه های مالیاتی جدیدی وضع نموده. از جمله مالیات اینفلوئنسرها، سلبریتی ها و…. بنابراین حالا موافقان مالیات بر نرخ سود سپرده در فضای مجازی بار دیگر سراغ این مالیات را از مجلسی ها می گیرند و می پرسند چرا دارندگان سپرده های کلان بانکی با معافیت مالیاتی روبرو هستند؟

مالیات بر سود سپرده، خوب یا بد؟

غلامرضا سلامی، کارشناس مالی در پاسخ به این سوال به وبلاگ پیشرو می گوید: در حال حاضر نرخ سود سپرده حداکثر 18 درصد است آن هم درحالی که نرخ تورم تا 50 درصد می رسد. این یعنی سپرده گذار در حالت عادی چیزی نزدیک 30 درصد زیان می نماید.

او با بیان اینکه نقدینگی افسار گسیخته در دست مردم است و آن ها در صورت احساس خطر تبدیلش می نمایند، شرایط چند سال اخیر بازارها را یاد آور می گردد و می گوید: درهم ریختگی بازارهایی مثل ارز و سهام در امسال ناشی از همین غیرمنطقی بودن نرخ سود سپرده هاست. وقتی نرخ سود سپرده اینقدر پایین است نقدینگی در بازار رها می گردد و بازارها را بهم می ریزد نتیجه هم همین است که شاهدیم: بالا رفتن قیمت مسکن، ارز و …

او تاکید می نماید: سپرده گذاران کلانی که پول در بانک گذاشته اند اگر ببینند قرار است روی آن مالیات بدهند طبیعتا آن را به دلار و طلا و.. تبدیل می نمایند و این در حال حاضر اصلا اتفاق خوبی برای اقتصاد ما نیست.

او در پاسخ به این سوال که آیا با خروج سپرده از بانک ها، آن ها متضرر می شوند؟ می گوید: بانک تحت هر شرایطی سود می نماید چون پول از بانک خارج نمی گردد بلکه به شکل دیگری در بانک قرار می گیرد که بانک ها روی آن بهره ندهند و این به سود بانک هاست.

منبع: تجارت نیوز

به "دریافت مالیات از سود سپرده بانکی، دلار را گران می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت مالیات از سود سپرده بانکی، دلار را گران می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید