سودای ترامپ برای بازگشت به سوریه

به گزارش وبلاگ پیشرو، ترامپ با خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه، خاورمیانه را دو دستی تقدیم روسیه کرد. این انتقادی است که این روزها به هر سایت تحلیلی امریکایی سر بزنید، می بینید. انتشار این تحلیل ها بویژه در شرایطی که امریکا برای انتخابات 2020 آماده می شود، برای ترامپ خوب نیست.

سودای ترامپ برای بازگشت به سوریه

او در عین حال که می خواهد به شعار همیشگی اول امریکا جامه عمل بپوشاند، خطرات واگذار کردن موقعیت ها به رقیب قدرتمند کشورش را نیز می شناسد. از همین رو بعد از اعمال تحریم های نسبی علیه ترکیه که البته شامل فروش تسلیحات به این کشور نمی شد، معاون خود و وزیر خارجه اش را به ترکیه گسیل کرد، تا دست به میانجیگری بین ترکیه و کردها بزنند و به این ترتیب او که اکنون به خیانت به کردها متهم است، خود را ناجی آنان نشان دهد. اما با واکنش رئیس جمهوری ترکیه که گفته حاضر به آتش بس نیست، به نظر می رسد، برای رسیدن به این مقصود، راه سختی در پیش دارد.

پنس و پمپئو دیروز خاک امریکا را در حالی به مقصد ترکیه ترک کردند تا امروز پای میز مذاکره با رجب طیب اردوغان بنشینند که رئیس آنان در امریکا روز دشواری را با کنگره این کشور پشت سر گذاشت. او صبح خود را با دیداری با رهبران کنگره امریکا از هر دو حزب آغاز کرد و به آنها توضیحاتی درباره خروج از شمال سوریه داد و پس از آن نیز انتظار کشید تا ببیند قطعنامه ای که اعضای دموکرات مجلس نمایندگان درباره محکومیت سیاست های او در سوریه، تهیه کرده بودند در این مجلس به تصویب می رسد یا نه. به گزارش روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال، بعد از اینکه دونالد ترامپ شمال سوریه را ترک کرد، کردهایی که چندین سال متحد امریکا بودند، خود را مقابل جنگنده های ترکیه بی دفاع دیدند و در نهایت به سمت ائتلاف با دمشق رفتند که از حمایت روسیه و ایران برخوردار است. ارتش سوریه در پی این ائتلاف قدرتمندانه و در میان استقبال کردها وارد منبج شد و اکنون استقرار کامل در این منطقه دارد. ورود به این شهر برای ارتش سوریه از آن جهت اهمیت دارد که این شهر در منطقه ای استراتژیک در کنار بزرگراهی واقع شده است که از غرب به بندر لاذقیه و از شرق به دیرالزور می رسد و لاذقیه، حلب، رقه و دیرالزور را به هم متصل می کند. ارتش سوریه با تسلط بر منبج خواهد توانست راستا بازسازی این کشور را هموار سازد.

رقابت روسیه و امریکا

در پی ارتش سوریه، ارتش روسیه هم در منبج مستقر شد. منطقه ای که درست یک هفته پیش زیر سایه نفوذ امریکا قرار داشت. البته روسیه به ورود نظامی در سرزمینی که نیروهای امریکایی در آن مستقر بودند، بسنده نکرد و ولادیمیر پوتین در سفر به دو کشور عربی حوزه خلیج فارس، عربستان و امارات که بعد از خروج امریکا از شمال سوریه، تکیه بر کاخ سفید را تکیه بر باد می بینند، قراردادهای کلان اقتصادی بست.

تلاش دو روز اخیر دونالد ترامپ برای ایفای نقش فعال در خاورمیانه با اعمال تحریم هایی بر ترکیه و گسیل معاون خود و وزیر خارجه امریکا به ترکیه نیز از همین منظر و با توجه به ائتلاف کردهای سوریه با دمشق و احتمال شراکت های جدید روسیه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، اجرا شده است. اما این در حالی است که رجب طیب اردوغان هیچ چراغ سبزی حاکی از رضایت او به آتش بس نشان نداده است. اردوغان روز سه شنبه در سخنانی گزارشی از عملکرد عملیات کشورش در شمال سوریه را ارائه کرد و گفت که به نبرد تا زمانی که مناطق مورد نظر وی از منبج گرفته تا مرز عراق پاکسازی نشوند، ادامه خواهد داد. او که در سفر خود به باکو در جمع وبلاگ پیشرو صحبت می کرد، با صراحت تمام پیشنهاد امریکا برای آتش بس را رد کرد و گفت: آنها از ما خواستند آتش بس اعلام کنیم. اما ما هرگز این کار را نخواهیم کرد. هدف ما مشخص است و هراسی هم از تحریم ها نداریم.

شرط اردوغان برای آتش بس

تأکید اردوغان بر آنچه او پاکسازی مناطق شمال سوریه می خواند، دیروز هم تکرار شد. به گزارش سایت شبکه خبری یورو نیوز، اردوغان در نشست فوق العاده مجلس ترکیه با پیش بینی موفقیت آمیز بودن عملیات ارتش کشورش برای انتها دادن به نبردها در شمال سوریه شرط گذاشت. او گفت: تنها در یک صورت حملات ارتش متوقف می شود: شبه نظامیان کرد سوریه تا انتها چهارشنبه شب (دیشب) از تمامی مناطق مرزی شمال سوریه به عمق 35 کیلومتر عقب بنشینند. او سپس تأکید کرد، تا زمانی که این منطقه از منبج تا مرز عراق پاکسازی نشود، عملیات ادامه می یابد. او همچنین امریکا را بیش از پیش به مبارزه طلبید و گفت، با پنس دیدار نمی کنم و درباره سفر ماه آینده به واشنگتن، بعداً تصمیم گیری خواهم کرد. با این حال دفتر وی ساعتی بعد خبر داد این دیدار انجام می شود. قرار است رئیس جمهوری ترکیه تا دو هفته دیگر نیز با همتای روس خود در مسکو به مذاکره می نشیند. پیشتر روز سه شنبه ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با اردوغان حملات ترکیه را غیر قابل قبول خوانده بود. دیروز نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه حل بحران شمال سوریه را پایبندی طرفین به توافق آدانا دانست. بر مبنای این توافق که سال 1998 به دست آمد، دمشق متعهد می شود، مانع فعالیت های پ ک ک در خاک خود علیه ترکیه شود.

منبع: ایران آنلاین

به "سودای ترامپ برای بازگشت به سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودای ترامپ برای بازگشت به سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید