طرح جامع گردشگری لوت تهیه می شود

به گزارش وبلاگ پیشرو، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: تلاش می کنیم از محل یک درصد اعتبارات پژوهشی وزارتخانه اعتبار طرح جامع گردشگری لوت را تامین کنیم.

طرح جامع گردشگری لوت تهیه می شود

به گزارش وبلاگ پیشرو، مصطفی ده پهلوان روز یکشنبه در جمع اهالی رسانه در جیرفت اظهار کرد: طرح جامع گردشگری می تواند بحث میراث طبیعی لوت را مدیریت کند، نهایت درآمدزایی را داشته باشد و مسائل آن رفع شود.

وی یادآور شد: لوت خود یک سرمایه بزرگ در استان است که به درستی نتوانستیم از آن بهره برداری کنیم.

ده پهلوان اضافه نمود: استان باید بتواند مسیر گردشگری برای شهداد راه اندازی کند ما هم محتوای علمی آن را آماده کنیم تا برای عید گردشگرانی که به کویر می آیند با یافته ها و تاریخچه شهداد آشنا شوند.

وی ادامه داد: میراث کشاورزی پنج هزار ساله در آنجا وجود داشته است که بسکمک با آن آشنا نیستند.

ده پهلوان با اشاره به سفر خود به بم اضافه نمود: محوطه شهر باستانی در بم زیر خاک مانده و در نَرماشیر هم تصویب نشدن عرصه و حریم آن خود مسئله ای است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی اضافه نمود: البته محوطه های زیادی از این دست در استان وجود دارد و کمک خواهیم کرد عرصه و حریم این محوطه ها با کمترین معارض برای مردم و روستاییان مصوب شود تا در آینده اگر تجاوزی به این محوطه ها شد دست میراث برای دفاع از حرایم باز باشد.

وی با بیان اینکه در مورد کُنارصندل هم این موضوع وجود دارد و باید هر چه زودتر حل شود ادامه داد: در مشخص عرصه و حریم کنارصندل و محطوط آباد نباید مانع معیشت مردم هم شویم؛ اگر روستایی روی عرصه قرار گرفته باید در شرایط موجود تثبیت شود و زمین ها در عوض برای روستاییان داده شود تا توسعه در آن سمت رخ ندهد.

ده پهلوان تاکید کرد: معتقدیم اینها سرمایه های کشور و هویت ماست، اگر درست حفاظت نکنیم در آینده مورد سرزنش بچه ها خود قرار می گیریم.

وی اضافه نمود: کاوش هایی در ارگ بم نیاز است که باید سال های قبل رخ می داد که اتفاق نیافتاد و تصمیم گرفتیم در بخشی از کاوش ها پژوهشگاه کمک کند.

ده پهلوان شرح داد: در کنارصندل جیرفت کاوش های باستان شناسی در فصل اول مسائلی داشت که در فصول بعدی کمتر خواهد شد.

سایر ادارات و مردم به ادارات میراث فرهنگی کمک کنند

رییس پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این نشست گفت: جنوب کرمان سرزمین حاصلخیز با تنوع آب و هوایی دارد که موجب تنوع خیره کننده محوطه های باستانی گسترده ای شده که باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشیم.

سجاد علی بیگی اضافه نمود: شرایط طبیعی و جاذبه های تاریخی در جیرفت موجب شده به منطقه ها جنوبی تر همچون کهنوج و قلعه گنج کمتر توجه شده و ناشناخته تر بمانند.

وی ادامه داد: در جنوب شرق از یک محوطه ای یاد می کنند که 6 هزار هکتار وسعت و قدمتی 2 هزار ساله دارد که فراوانی محوطه ها موجب شده نتوان مدیریت دقیق همه سایت ها را داشت.

علی بیگی تاکید کرد: مدیریت و حفاظت از این محوطه ها تنها مسئولیت اداره میراث نیست، این اداره با دست خالی و نیروهای کم نمی تواند همه حوزه را پوشش دهد و نیاز است سایر دستگاه ها و مردم کمک کنند.

وی بیان نمود: این میراث گذشتگان ماست و باید آن را حفظ کنیم و به دست آیندگان برسانیم.

علی بیگی با بیان اینکه باید پرونده عرصه و محوطه ها سرعت گیرد ادامه داد: بایستی همت شود فرمانداران و استانداران با همراهی اداره کل میراث برای حفاظت بخش های کاوش شده اقدام کنند.

وی شرح داد: اینها سرمایه گذاری برای آینده جیرفت است و توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت.

رییس پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی اضافه نمود: شرایط اقلیمی و کشاورزی منطقه در آینده مشخص نیست و باید بر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد.

وی یادآور شد: سالانه 200 هزار نفر به کویر لوت و شهداد می آیند و از زمین لم یزرع، بهره برداری شده است.

اعتبارات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کرمان افزایش یافته است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این نشست گفت: اعتبارات سال 1402 استان در حوزه گردشگری 100 میلیارد ریال بوده که 50 میلیارد ریال به کنارصندل اختصاص یافته است.

محمد شاهرخی اضافه نمود: روستای گردشگری دَلفارد 50 میلیارد ریال و خانه های خلاق صنایع دستی جیرفت و عنبرآباد 20 میلیارد ریال را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی برای کاوش ها در محوطه باستانی کنار صندل به دشواری توانست 10 میلیارد ریال تخصیص دهد.

شاهرخی اضافه نمود: متولیان تخصیص اعتبارات در استان این حس را کردند که حوزه میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان توجه بیشتری را می طلبد و تخصیص ها روند افزایشی دارد.

مدیرکل میراث کرمان بیان نمود: میانه رشد تخصیص ادارات 46 درصد بوده اما میراث رشد بالاتر داشته و رشد 50 درصدی به خود می بیند.

وی با اشاره به اینکه باغ شازده ماهان و باغ موزه هرندی را کامل می بینیم گفت: اعتبارات حمایتی میراث 2 برابر می شود و از پنج درصد به 10 درصد می رسد.

منبع: دنیای سفر

به "طرح جامع گردشگری لوت تهیه می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جامع گردشگری لوت تهیه می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید