محله مجیدیه تهران

به گزارش وبلاگ پیشرو، محله مجیدیه از شمال با بزرگراه شهید زین الدین و از جنوب با مسیل باختر همسایه است، ضمن اینکه همسایه شرقی مجیدیه خیابان کرمان و همسایه غربی آن بزرگراه صیاد شیرازی است. محله مجیدیه از طریق بزرگراه رسالت به دو بخش مجیدیه شمالی و مجیدیه جنوبی تقسیم شده است. نکته جالب در خصوص این محله تفاوت منطقه است، به اینصورت که مجیدیه شمالی جز منطقه 4 و مجیدیه جنوبی جز منطقه 8 شهرداری تهران به شمار میرود.

محله مجیدیه تهران

در این مطلب می خوانید :

بافت محله مجیدیه

محله مجیدیه جز منطقه ها نه چندان قدیمی شهر تهران به شمار میرود، بنابراین بنای قدیمی و تاریخی زیادی ندارد و تقریبا تمامی آثار آن از جمله یک آسیاب، باغ عین الدوله و حمام های قدیمی به مرور زمان تخریب شده اند. نکته حائز اهمیت در خصوص مجیدیه دسترسی نسبتا مناسبی است که وجود دارد و همین موضوع آنرا به یکی از محلات پرتراکم تهران تبدیل نموده است. در حال حاضر رشد ساخت و ساز در مجیدیه بالاست و برخلاف محلات غرب تهران، در این محله می توان آپارتمان هایی با متراژ کوچک هم پیدا کرد. در کل باید بدانید که بافت غالب منطقه آپارتمان های نوساز و چند طبقه است.

علت نام گذاری محله مجیدیه

شاهزاده عبدالمجید میرزا معروف به عین الدوله، صدراعظم مظفرالدین شاه یکی از ملاکان به نام محله مجیدیه بوده است و علت نانگذاری این محله به نام ایشان بازمی شود. از آنجایی که این محله زمین های چندان مناسبی جهت کشاورزی نداشته است، در ابتدا ساکنان آن زیاد نبودند. با رشد شهرنشینی ، ارامنه از ابتدای دهه 30 آغاز به ساخت و ساز خانه های خود در این محله کردند، آنطور که در منابع مختلف امده است. در ابتدا هشتاد خانواده ارمنی در این محله ساکن شدند و به تدریج کسب و کارهای مختلف را راه انداختند. همانطور که در حال حاضر هم مشاهده می کنید محله مجیدیه تعداد زیادی شیرینی فروشی و مغازه های کالباس فروشی دارد. پیشینیه این مغازه ها به سالهای ابتدای سکونت ارامنه در منطقه برمی شود. در واقع اینطور می توان گفت که کالباس با ورود ارامنه به ایران رونق گرفته است و در زمان جنگ دنیای دوم معروفیت آن به میزان ای شده است که دستور صدور آن به انگلستان صادر شده است.

نام فعلی محله مجیدیه ، استاد حسن بنا شده است که از مبارزان دوران ستم شاهی محسوب می شوند و تنها چندماه مانده به انقلاب در درگیری بین مردم و نیروهای نظامی به شهادت رسیده اند.

خیابان های مهم محله مجیدیه

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد ، محله مجیدیه دارای دسترسی بسیار خوبی است و محله خوش مسیری به شمار میرود. اگر از اتومبیل شخصی بخواهید بهره ببرید، به سه بزرگراه رسالت، زین الدین و صیاد شیرازی دسترسی بسیار مناسبی دارید. در خصوص استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز باید به اطلاعتان برسانیم که دو ایستگاه نزدیک به مجیدیه، ایستگاه های خواجه عبدالله و صیاد شیرازی هستند. ضمن اینکه ایستگاه گلبرگ هم برای ساکنان بخش شرقی محله مجیدیه مناسب است. بی ارتی های خط پایانه آرژانتین به پایانه علم و صنعت که از بزرگراه رسالت رد می شوند نیز در این محله ایستگاه دارند و کار جابجایی را برای مسافران راحت نموده اند. در خصوص استفاده از تاکسی هم بهتر است بدانید که از دو ایستگاه میدان رسالت و چهارراه پاسداران به این محله تاکسی وجود دارد.

مراکز آموزشی و فرهنگی محله مجیدیه

نام تعدادی از مراکز آموزشی محله مجیدیه را در ادامه آورده ایم:

مدرسه آرارات ، 16 متری دوم ، مجیدیه جنوبی ، شهید اثنی عشری جنوبی

مدرسه خداقلی بالاتر از میدان بهشتی، خیابان عبدی

مدرسه شهید منتظری واقع در مجیدیه شمالی، خیابان منصوری، خیابان ابراهیمی

مدرسه دانشپوردر 16متری دوم شمالی.خیابان ابراهیمی

مدرسه مهدیه ریحانه انبی در مجیدیه شمالی.خیابان استاد حن بنا. کوچه جلال

مدرسه امانت واقع در خیابان ریحانی. بلوار سامان

مدرسه برادران مظفر واقع در 16 متری دوم شمالی. خیابان طالبی

مدرسه راه فاطمه در 16 متری دوم شمالی. بلوار بیژن نبش گلستان 8

بعلاوه دانشگاه علمی کاربردی در خیابان کرد، خیابان نهاندوست واقع شده است. علاقمندان به یادگیری زبان انگلیسی هم میتوانند از آکادمی سپهر در مجیدیه شمالی، میدان ملت، آکادمی زبان انگلیسی تلاش نرسیده به میدان ملت، آکادمی زبان آرمنیان واقع در مجیدیه جنوبی، 16 متری دوم استفاده نمایند.

مراکز خرید اصلی محله مجیدیه

مرکز خرید دنیای نور در مجاورت بزرگراه رسالت یکی از بزرگ ترین مراکز خرید در محله مجیدیه است. خیابان های اصلی این محله هم دارای تعداد زیادی از مغازه های مختلف هستند که تمامی نیازهای ساکنان منطقه را رفع می نمایند. از فروشگاه های لباس گرفته تا مکانیکی ها و مغازه های تعمیر اتومبیل. بعلاوه ساکنین برای تهیه مواد روزمره می توانند از بازار میوه و تره بار روبه روی ورودی پارک مجیدیه خرید نمایند.یکی دیگر از مراکز مهم برای خرید مایحتاج روزمره فروشگاه شهفرایند واقع دربزرگراه رسالت، خیابان منصوری است.

مساجد و حسینیه های محله مجیدیه

از مساجد این محله می توان به مسجد قمر بنی هاشم در خیابان 16 متری دوم، خیابان خانعلی، مسجد چهارده معصوم در خیابان شهید هدایتی، مسجد الهادی واقع در ریحانی، خیابان صباح غربی اشاره کرد. بعلاوه دو حسینیه علی اکبر واقع در مجیدیه جنوبی و حسینیه ولیعصر واقع در مجیدیه جنوبی از دیگر مراکز مذهبی این محله به شمار می فرایند. در ضمن کلیسای گریگور لوساووریچ در خیابان شانزده متری اول، کوچه جمشید رویان یکی دیگر از مرکزهای شاخص مذهبی مجیدیه به شمار میرود.

مراکز درمانی محله مجیدیه

مراکز درمانی محله مجیدیه عبارتند از :مرکز درمان سومصرف مواد محیا واقع در اتوبان رسالت، خیابان استاد حسن بنا جنوبی. روبروی بانک پاساگارد، درمانگاه سیدان در خیابان جانبازان غربی، خیابان حیدری. درمانگاه همایون واقع در خیابان جانبازان غربی، خیابان جانبازان.در ضمن از داروخانه های این محل می توان به داروخانه مرکزی رسالت واقع در 16 متری دوم، روبه روی کوچه طالبی، داروخانه ملت نبش کوچه عبدی و داروخانه چهارده معصوم در خیابان هدایتی اشاره کرد.

مراکز دولتی محله مجیدیه

از مراکز دولتی این محله علاوه بر بانک ها و دفاتر خدمات پستی میتوان به کلانتری 190 مجیدیه و آموزش و پرورش منطقه 4 واقع در بزرگراه رسالت، نبش خیابان کرمان شمالی اشاره کرد.

اماکن تفریحی و ورزشی محله مجیدیه

محله مجیدیه دارای فضاهای سبز بسیاری است که از جمله آنها می توان به بوستان خانعلی واقع در خیابان هدایتی، بوستان دهقان نبش خیابان دهقان، بوستان شهید دنیا پناه واقع در خیابان منصوری و بوستان مجیدیه واقع در خیابان منصوری اشاره کرد.در ضمن این محله دارای تعداد زیادی کافه و قنادی است که پاتوق تعدادی از جوانان می باشد. بعلاوه مجموعه ورزشی آرش میراسماعیلی واقع در بوستان مجیدیه یکی دیگر از مراکز تفریحی این محله است.

منبع:سیـری در ایـران

منبع: دیجیاتور

به "محله مجیدیه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله مجیدیه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید