معرفی مرگ ماهی و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ پیشرو، گیاهی است بالارونده و برگ های آن متناوب، بیضوی، نوک تیز با قاعده قلبی شکل و دارای دمبرگی دراز می باشند. گل های آن مجتمع به صورت خوشه و سفید رنگ هستند. میوه اش شفت، به شکل کلیه و به

معرفی مرگ ماهی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Anamirta cocculus (L.) Wight & Arn.، نام فرانسه Mort aux poisons و نام انگلیسی آن Indian berry می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، ماهی زهره، مرگ ماهی، سم السمک، سم الحوت و ماهی زهرج و درخت آن شجرة سم السمک نامیده شده است.

تیره گیاه:

منیس پرماسه Menispermaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است بالافراینده و برگ های آن متناوب، بیضوی، نوک تیز با قاعده قلبی شکل و دارای دمبرگی دراز می باشند. گل های آن مجتمع به صورت خوشه و سفید رنگ هستند. میوه اش شفت، به شکل کلیه و به ابعاد یک گیلاس، رنگ قسمت خارجی آن قرمز تیره، رنگ گوشت آن سبزِ تیره و طعم آن تند و تلخ است. ضمناً دانه هایی در قسمت گوشتی داخل میوه وجود دارند که مغز دانه ها غالباً به طور تدریجی در میوه تحلیل می فرایند به طوری که میوه عاری از دانه می گردد. ضد کرم و تشنج اطفال با منشأ ابتلاء به کرم روده، خواب آور، آرام بخش، مسکن و برای بیماری صرع، داءالرقص، سوءهاضمه، تب، اختلالات قاعدگی، اختلالات معده، تب های تاولی و مسمومیت های حاد هم مفید است.

رویش جغرافیایی:

گیاه مرگ ماهی در ایران نمی روید و بیشتر در هند و مالزی انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در قسمت گوشتی میوه و دانه:

ماده تلخ منیسپرمین و مواد پیکروتوکسین، کوکولین و آنامیرتین در قسمت گوشتی میوه تشخیص داده شده است و در دانه داخل میوه یک ماده سمّی بسیار قوی به نام پیکروتوکسین وجود دارد که روی قلب و دستگاه تنفسی مهره داران و ذوفقاران اثر می گذارد.

بخش مورد استفاده:

میوه (مرگ ماهی)

نحوه مصرف:

به دلیل سمّی بودن طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

ضد کرم و تشنج اطفال با منشأ ابتلاء به کرم روده، خواب آور، آرام بخش، مسکن و برای بیماری صرع، داءالرقص، سوءهاضمه، تب، اختلالات قاعدگی، اختلالات معده، تب های تاولی و مسمومیت های حاد هم مفید است. در استعمال خارجی ضماد میوه برای برطرف بیماری های پوستی مؤثر می باشد.

تذکر:

ماهی هایی که به وسیله مرگ ماهی صید می شوند به دلیل سمّی که در دانه داخل میوه وجود دارد از نظر خوراکی مسموم کننده می باشند و خوردن ماهی هایی که این گونه صید شده باشند موجب مسمومیت، اسهال، تهوع، درد معده و گرفتگی عضلات در شخص می گردد. مصرف فرآورده های این گیاه به دلیل سمّیت شدیدی که دارند باید در نهایت احتیاط صورت گیرد زیرا ممکن است موجبات مرگ را فراهم سازد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی مرگ ماهی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مرگ ماهی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید