نانو ذرات به یاری فراوری واکسن قوی می آیند

به گزارش وبلاگ پیشرو، محققان نانوذرات جدیدی طراحی نموده اند که امکان فراوری واکسن های قوی تر را فراهم می نماید.

نانو ذرات به یاری فراوری واکسن قوی می آیند

به گزارش وبلاگ پیشرو، به نقل از ساینس، این نانوذرات نو که با عنوان SMNP نام گذاری شدند، ترکیبی از نانوذرات ساپونین و مولکولی موسوم به MPLA هستند. مولکول MPLA یک آگونیست برای نوعی گیرنده روی سلول های ایمنی موسوم به TLR است. هنگامی که این مولکول به گیرنده های روی سلول های ایمنی متصل می گردد، موجب بروز التهاب می گردد. آگونیست یک ماده شیمیایی است که در یک سلول با اتصال به گیرنده های آن باعث پاسخ و واکنش آن سلول می گردد.

ساپونین ماده ای است که از گیاهان مختلف به دست می آید و در اثر حرکت دادن آن با آب کف فراوری می گردد. نانوذرات این ماده برای فراوری واکسن های مختلف مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

در آزمایش های اولیه پژوهشگران در دانشگاه ام آی تی، این نانوذرات نو به همراه مجموعه ای از آنتی ژن ها و قطعاتی از پروتئین های ویروسی شامل آنتی ژن های HIV، دیفتری و آنفلوآنزا به بدن موش ها تزریق شدند. با مقایسه پاسخ آنتی بادی حاصل از عملکرد نانوذرات نو با سایر نانوذرات مورد استفاده در فراوری واکسن، تعیین شد بدن موش ها با دریافت نانوذرات نو بیشترین پاسخ آنتی بادی را داشته اند.

این نانوذرات برای فراوری واکسن های حاوی اجزای پروتئین ویروس کاربرد دارند و محققان امیدوارند با استفاده از آن بتوانند نسل نوی از واکسن های قوی را فراوری نمایند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Immunology منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نانو ذرات به یاری فراوری واکسن قوی می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانو ذرات به یاری فراوری واکسن قوی می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید