کاوش باستان شناسی در اوجان به پنجمین فصل رسید

به گزارش وبلاگ پیشرو، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر شده، کاوش باستان شناسی در اوجان به پنجمین فصل رسید.

کاوش باستان شناسی در اوجان به پنجمین فصل رسید

محمد رحیم ولایتی (سرپرست هیئت باستان شناسی) در توصیف شهر تاریخی اوجان آذربایجان شرقی گفت: شهر تاریخی اوجان از جمله شهرهای مهم قبل از اسلام و دوره سلجوقی ایلخانی در آذربایجان شرقی است که بنای اولیه آن بر اساس منابع تاریخی از قبل از اسلام بوده ولی در دوره سلجوقیان بنیان شده و در دوره غازان خان ایلخانی بازسازی و مورد استفاده نهاده شده است.

این باستان شناس در مورد چگونگی کشف شهر تاریخی اوجان به وسیله هیات باستان شناسی دانشگاه تهران توضیح داد: نخستین پژوهش دانشگاه تهران در سال 1385 با انجام فصل اول آنالیز روشمند باستان شناسی دو دهستان شرقی منطقه عمومی اوجان عباس شرقی و غربی آغاز شد.

او اضافه نمود: فصل دوم این آنالیز تابستان 1392در سه دهستان سهندآباد و اوجان شرقی و غربی، فصل سوم تابستان1393 در دو دهستان مهرآنرود جنوبی و مرکزی و فصل چهارم تابستان 1395 در دو دهستان شبلی و قوری گل به انجام رسید و در نتیجه این چهار فصل آنالیز حدود 700 محوطه تاریخی از جمله شهر تاریخی اوجان شناسایی شد.

او با بیان اینکه محل دقیق شهر تاریخی اوجان به وسیله هیئت باستان شناسی دانشگاه تهران در آنالیز باستان شناسی منطقه اوجان در سال 1392 مورد شناسایی و مکان یابی نهاده شد، توضیح داد: از مستندات مهم این شهر می توان به توصیف های ارائه شده از شهر اوجان در متون تاریخی و جغرافیایی بخصوص تصویری که مطراقچی نقاش سلطان سلیمان عثمانی از این شهر ارائه نموده اشاره نمود.

سرپرست هیئت باستان شناسی کاوش های اوجان در ادامه در تشریح فعالیت های انجام شده در فصل پنجم کاوش باستان شناسی این محوطه در سال 1401 گفت: این فصل از کاوش به 4 ترانشه روی قلعه اختصاص یافت که هیئت باستان شناسی پایگاه ملی اوجان بتواند وارد فضای داخلی قلعه حکومتی این شهر تاریخی گردد.

او گفت: تصور و انتظار ما از فضای داخلی قلعه این بود که براساس نمای بیرونی سقف در این چهار ترانشه فضای داخلی قلعه حکومتی بین چند اتاق با دیوار سنگی با ملاط گچ تقسیم شده حاصل گردد ولی بعد از آغاز کاوش و آواربرداری و پیدا شدن ستون ها با پایه مربع معین شد فضای داخلی قلعه از یک تالار ستون دار بزرگ تشکیل شده است.

این باستان شناس اضافه نمود: براساس منابع مکتوب در دوره سلجوقیان و ایلخانان ورودی قلعه در جبهه شرقی بوده بنابراین یکی از ترانشه ها درست روی ورودی شرقی تنظیم شد و تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران مسئولیت این ترانشه را برعهده داشتند.

ولایتی اظهار کرد: پس از کاوش این ترانشه در عمق 30 سانتیمتری بخش بزرگی از ستون دروازه با گچ بری و مقرنس کاری بیرون آمد ولی پس از ادامه کاوش معین شد که در دوره صفویه ورودی شرقی قلعه پس از یک زلزله شدید و تخریب گسترده قلعه با یک دیوار سنگی به سبک صفوی بسته شده و در مقابل از جبهه غربی ورودی دیگری به سبک معماری صفوی باز شده است.

او در خاتمه، کاوش و آواربرداری کامل داخل قلعه حکومتی و بازسازی و حفاظت آن و کاربری موزه پژوهشی تمدن اسلامی شهر تاریخی اوجان، جذب سرمایه گذار، تاسیس و ایجاد کمپ توریستی برای توسعه اقتصاد منطقه اوجان، امضای تفاهم نامه دانشگاه تهران و اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی برای همکاری پژوهشی در این پایگاه، تداوم مطالعات باستان شناسی در بخش جنوبی بعد از قلعه برروی قصر سلطنتی و غار معبد بودایی شهر تاریخی اوجان، جذب همکار دانشگاهی اروپایی به منظور همکاری مشترک برای کاوش و حفاظت و بازسازی آثار معماری شهر تاریخی اوجان و توسعه توریستی دانشگاهی خارجی برای معرفی و جذب توریست برای محوطه را از اهداف این برنامه خواند.

منبع: همگردی

به "کاوش باستان شناسی در اوجان به پنجمین فصل رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش باستان شناسی در اوجان به پنجمین فصل رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید