گرجستان راه خود به سمت اتحادیه اروپا و ناتو را انتخاب نموده است

به گزارش وبلاگ پیشرو، رئیس جمهوری جدید گرجستان با متهم کردن روسیه به داشتن سیاستی تهاجمی، اشغالگرانه و زورگویانه در قبال این کشور، بر جهت انتخابی تفلیس در جهت همگرایی با اتحادیه اروپا و ناتو تاکید نمود.

گرجستان راه خود به سمت اتحادیه اروپا و ناتو را انتخاب نموده است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پیشرو، روزنامه کامرسانت امروز نوشت: سالومه زورابیشویلی رئیس جمهوری گرجستان روز گذشته (چهارشنبه) در مجلس این کشور نخستین پیغام خود تحت عنوان موقعیت کشور را ایراد کرد. بخش اعظم سخنرانی وی مربوط به روسیه بود. وی گفت: تهدید، چالش و خشونت باعث روی برگرداندن گرجستان از جهت همگرایی به سمت ناتو و اتحادیه اروپا نخواهد شد و خظ مشی تفلیس در این راه تغییر نیافتنی است. زورابیشویلی همچنین به مقامات مسکو توصیه کرد که به استقلال و تمامیت ارضی گرجستان احترام بگذارد. وی تاکید نمود که گرجستان هرگز با اشغال بخشی از خاک این کشور کنار نخواهد آمد و برای بازدارندگی در مقابل روسیه، با شرکای غربی و در وهله نخست، آمریکا، فرانسه و آلمان رایزنی های لازم را انجام می دهد.

رئیس جمهوری گرجستان درباره ناتو هم صحبت نموده و دیدار اخیر خود با دبیرکل این سازمان در بروکسل را یادآور شد که در جریان آن به حرکت دست و سریع گرجستان برای رسیدن به سطح استانداردهای ناتو اعتراف کرد.

وی تاکید نمود که جهت گیری گرجستان به سمت ناتو، علیه هیچ کشور دیگری نبوده و اهداف تهاجمی ندارد، بلکه انتخاب مستقل ملت گرجستان است. وی در اینجا سیاست روسیه را تهاجمی، اشغالگرانه و زورگویانه نامید.

مقامات مسکو پیش از این، بارها از همکاری نزدیک گرجستان با ناتو ابراز نارضایتی نموده اند. گریگوری کاراسین معاون وزیر خارجه روسیه به تازگی اظهار داشت که سیاست خارجی گرجستان بیش از پیش فعالانه دستورکار ناتو را پیش می برد و این مسئله تهدیدی برای امنیت روسیه تلقی می گردد.

البته به عقیده کارشناسان، سخنرانی شدیدالحن و تند رئیس جمهوری جدید گرجستان علیه روسیه، دور از انتظار نبود، چرا که مخالفان وی، به خصوص در دوران مبارزات انتخاباتی، خانم زورابیشویلی را به داشتن تمایلات هوادار روسی متهم می نمایند.

البته در اتحادیه اروپا و ناتو، بارها به مقامات تفلیس گوشزد کرد ه اند که گرجستان هنوز برای همگرایی کامل با آنها راه درازی را در پیش داشته و اقدامات جدی در این راستا باید انجام دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گرجستان راه خود به سمت اتحادیه اروپا و ناتو را انتخاب نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرجستان راه خود به سمت اتحادیه اروپا و ناتو را انتخاب نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید