گزارش، از اولویت های الکاظمی و ویرانگر خواندن آمریکا تا خوش بینی ائتلاف مالکی به موفقیت وی

به گزارش وبلاگ پیشرو، مصطفی الکاظمی که روز پنجشنبه 21 فروردین از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق و در پی عدنان الزرفی مأمور تشکیل دولت شده است، اولویت های کابینه خود را اعلام نموده است.

گزارش، از اولویت های الکاظمی و ویرانگر خواندن آمریکا تا خوش بینی ائتلاف مالکی به موفقیت وی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پیشرو، مأمور تشکیل دولت جدید عراق، سه مسئله اقتصاد، بحران کرونا و انتخابات زودهنگام را سه اولویت اصلی خود گفت.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر مکلف عراق اولویت خود را در صورتی که کابینه اش رأی اعتماد مجلس را کسب کند، گفت.

روزنامه الشرق الاوسط سعودی گفت الکاظمی در نشستی با بعضی از نویسندگان و اصحاب رسانه عراقی که خبرنگار الشرق الاوسط هم حضور داشت، به تشریح برنامه ها و اولویت های خود پرداخت.

الکاظمی که پنجشنبه 21 فروردین پس از انصراف محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی دو مأمور قبلی تشکیل دولت، جانشین آنها شد، تأکید کرد اسامی اعضای کابینه اش هم اکنون آماده است و درصدد تبادل نظر با گروههای سیاسی درباره آن است تا کابینه در اسرع وقت ممکن به مجلس معرفی شود تا رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند.

وی از گروههای سیاسی خواست با وی همکاری نمایند تا بتوانند از بحران کنونی عبور نمایند. وی هدف معین شده دولت خود را آماده سازی برای برگزاری انتخابات زودهنگام و نیز مقابله قاطع با چالشهای اضطراری که تا دو ماه پیش انتظار آن نمی رفت، و آن ویروس کروناست که همچنان تهدید واقعی برای تمام ملتهای دنیا به شمار می رود و نیز بحران مالی ناشی از کاهش شدید بهای نفت که مقابله با این چالشها مستلزم اتخاذ تدابیر قاطعانه و قوی برای عبور از این بحران است.

الکاظمی اضافه کرد: مسائل و بحرانهایی که در زمان حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنیم، اساساً به پایه گذاری اشتباه فرایند سیاسی پس از سال 2003 برمی شود.

تأکید الکاظمی بر ویرانگربودن اشغالگران آمریکایی

الکاظمی گفت: اشغالگران آمریکایی پیروز به نابودی زیرساختهای دولت عراق شدند بدون اینکه فرایند بازسازی درست زیرساختها صورت گیرد.

بر اساس گزارش الشرق الاوسط، الکاظمی درباره روابط عراق و آمریکا گفت: ما تبادل نظری جدی با ایالات متحده آمریکا درباره ماهیت وجود آنها در عراق انجام خواهیم داد و مهمترین مسئله ای که باید با قاطعیت با آن تعامل کنم، این است که عراق میدانی برای تسویه حساب ها نباشد، در عین حال من تأکید دارم که برای انعطاف پذیری و گشایش جدی نسبت به کشورهای عربی و اسلامی بر اساس اصل منافع مشترک کوشش خواهم کرد که این مسئله مستلزم فعالیت جدی ما در این راستا به ویژه از نظر مالی، سرمایه گذاری و فراهم کردن زمینه مناسب برای آن است، زیرا ما نمی توانیم تنها بر نفت به عنوان منبع درآمد ملی تکیه کنیم.

مسئله مهمی که اهتمام زیادی به آن نشان خواهم داد، گشودن باب تبادل نظری ملی واقعی در داخل عراق است، زیرا ما در سالهای گذشته چنین تبادل نظری جدی ای را در تمام زمینه ها از دست دادیم، می توانیم به وسیله این مسئله به دیدگاه ملی برای ایجاد ساختارها و نهادهای دولت به صورت مسالمت آمیز دست یابیم، زیرا هیچ گزینه ای در برابر ما جز گزینه ملی فراگیر عراقی وجود ندارد.

الکاظمی درباره اینکه تحقق چه دستاوردهایی از وی با توجه به اینکه دولت وی موقت است، انتظار می رود، ابراز کرد: همه می دانند که من منتخب به وسیله صندوقهای رأی نیستم، بلکه این مسئولیت را گروههای سیاسی به نیابت از مردم واگذار کردند و این مسئله مسئولیت ما را در قبال تهدیدها و چالشهایی که با آن روبه رو هستیم، دوچندان نموده است در نتیجه می توانم بگویم که من نخست وزیر بحران هستم و نه من و نه دیگران عصای سحرآمیز برای مقابله با چالشها نداریم بلکه برای مقابله با آن به تشریک مساعی همه احتیاج داریم.

مأمور تشکیل دولت جدید گفت: ما برای حل مسالمت آمیز و جدی مسئله منحصر شدن سلاح در اختیار دولت کوشش می کنیم چه این سلاح در اختیار افراد یا عشایر یا گروه هایی باشد که معتقدند این سلاح به خاطر حضور نظامیان بیگانه در کشور است که این مسئله به تبادل نظری جدی با این گروهها احتیاج دارد به ویژه اینکه ما به انتها دادن به هرگونه حضور غیر قابل توجیه بیگانگان در کشور احتیاج داریم.

الکاظمی درباره معیارهای خود برای انتخاب وزیران کابینه خود توضیح داد: مهمترین معیار، پاکدستی و شایستگی است و من با همه گروههای سیاسی بر اساس این دو معیار تبادل نظر خواهم کرد.

سناریوی احتمالی از نگاه نماینده سابق

این در حالی است که محمد العبدربه از نمایندگان سابق مجلس عراق ابراز عقیده کرد که مصطفی الکاظمی نخست وزیر مکلف ممکن است دولت خود را بر اساس وزن و جایگاهی که هر گروه بر اساس انتخابات کسب نموده است، تشکیل دهد.

وی در تبادل نظر با برنامه موسوم به قریب جدا شبکه الفرات گفت اجماع ملی، تشکیل دولت و ترکیبی وزارتی را که به سرعت در داخل مجلس به آن رأی اعتماد داده شود، ایجاب می نماید.

وی اضافه کرد آنچه در صحنه سیاسی عراق جریان دارد به طور کلی بیانگر فرایند توافقی است. وی پیش بینی کرد سناریوی تحمیل اسامی بازشود زیرا بعضی گروهها معتقدند که وزارتخانه های معین سهم کامل آنهاست.

نماینده سابق مجلس عراق گفت الکاظمی هرگز با گروههای سیاسی بر اساس همان سناریوی سابق عمل نخواهد کرد، بلکه چه بسا به سمت توزیع وزارتخانه ها بر اساس شایستگی های انتخاباتی (تعداد کرسی هایی که هر گروهی در انتخابات مجلسی اخیر کسب نموده است) خواهد رفت.

وی از افزایش تعداد نمایندگان ائتلاف موسوم به مناطق آزادشده (مناطق آزادشده از اشغال گروه تروریستی داعش که مناطق سنی نشین است) به 25 نماینده در مجلس طی دو روز آینده اطلاع داد و گفت: این ائتلاف باید در دولت الکاظمی، سه وزارتخانه داشته باشد و اگر وی طی مذاکرات ما با این تصمیم ما مخالفت کند، به تصمیمش مبنی بر اینکه به گروه دیگر (وابسته به اقلیت اهل سنت) یک وزارتخانه بیشتر ندهد، احترام خواهیم گزارد.

نماینده سابق مجلس عراق احتمال داد که شانس مصطفی الکاظمی برای به دست آوردن رأی اعتماد مجلس به 80 درصد می رسد.

پیش بینی رأی اعتماد به کابینه الکاظمی تا پیش از ماه رمضان

در همین حال یک عضو ائتلاف سائرون وابسته به جریان صادر پیش بینی نموده است که جلسه رأی اعتماد مجلس به کابینه مصطفی الکاظمی تا پیش از ماه رمضان برگزار خواهد شد.

سعران الاعاجیبی از نمایندگان ائتلاف سائرون گفت تحرکات سیاسی مصطفی الکاظمی نخست وزیر مکلف برای تکمیل ترکیب کابینه به خوبی پیش می رود.

وی اضافه کرد تسریع در تکمیل کابینه وزارتی و رأی گیری در مجلس گامی مثبت برای نخست وزیر مکلف قلمداد می شود که برای تحقق آن در سریع ترین زمان ممکن کوشش می نماید تا دولت بتواند با اختیارات کامل فعالیت خود را شروع کند.

الاعاجیبی ابراز عقیده کرد: 100 روز آینده شاهد تکمیل کابینه وزارتی باشیم و پیش از ماه مبارک رمضان نشست رأی گیری برای دادن رأی اعتماد به آن برگزار شود.

وی از نخست وزیر مکلف خواست در تصویب بودجه عمومی در سایه شرایط مالی و بهداشتی دشواری که عراق با آن دست و پنجه نرم می نماید، عجله کند و نیز در راستای آماده سازی مناسب برای برگزاری انتخابات زودهنگام کوشش کند.

خوش بینی نمودها به رأی اعتماد مجلس به کابینه الکاظمی

از سوی دیگر یک عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق توضیح داد پیروزیت مصطفی الکاظمی در کسب رأی اعتماد مجلس برای وزیران پیشنهادی اولین گام به سمت اصلاح است.

محمود خوشناو در تبادل نظر با شبکه العهد گفت نظام سیاسی کنونی مستلزم ثبات حکومت و اقتدار آن است که شبیه هیچ نظامی در دنیا نیست.

وی اضافه کرد الکاظمی پشتوانه سیاسی را که ارزش طلا دارد، با خود به همراه دارد.

عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت درخواست تظاهرات نمایندگان مبنی بر عدم تابعیت دوگانه یک درخواست قانونی و مشروع است و الکاظمی باید همانند مام جلال (اشاره به جلال طالبانی رئیس جمهور فقید عراق) تابعیت دوم و غیرعراقی خود را کنار بگذارد.

آیا ائتلاف صدر فهرست وزارتی به الکاظمی می دهد؟

در گیرودار تحولات صحنه سیاسی عراق که همزمان با شیوع ویروس کرونا در بعضی مناطق هم روبه رو است، یک عضو ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر اسبق عراق مدعی شده است که ائتلاف سائرون (وابسته به جریان صدر) فهرستی را به مصطفی الکاظمی نخست وزیر مکلف خواهد داد تا وزیرانش را از آن انتخاب کند.

عقیل الردینی در تبادل نظر با العهد گفت بعضی مطالبات تظاهرات نمایندگان غیرواقعی است و قانونی نیست.

وی با بیان اینکه احزاب در تمام نظامهای سیاسی در دنیا وجود دارند، گفت دولت عراق بر اساس سهمیه بندی بنا شده و احزاب در آن یک عنصر اساسی هستند و اعمال استقلال در نظام سیاسی کنونی عراق ممکن نیست.

الردینی اضافه کرد فساد وجود دارد و عراق پابرجا نخواهد ماند مگر اینکه فاسدان بازخواست و رسوا شوند.

این در حالی است که آیات المظفر دیگر عضو ائتلاف النصر و سخنگوی آن درباره فشار بر مصطفی الکاظمی در مورد انتخاب وزیران کابینه اش هشدار داده است.

این سخنگو گفت موضع ائتلاف النصر، موضعی ثابت است، زیرا از گروههای سیاسی خواسته است به مصطفی الکاظمی مامور تشکیل دولت آینده آزادی انتخابات نامزدهای وزارتی را بر اساس دیدگاه خودش بدهند.

وی اضافه کرد پس از آنکه الکاظمی کابینه خود را معرفی کرد، ما از همه ابعاد آن را آنالیز خواهیم کرد.

عضو ائتلاف النصر گفت در نشست اخیر فراکسیونهای شیعی(اکثریت) با الکاظمی، ما خواهان وزیرانی شایسه به دور از سهم خواهی و حزب گرایی با در نظر دریافت احترام به تنووع و حقوق عناصر تشکیل دهنده جامعه شدیم.

وی با بیان اینکه، فشار بر مصطفی الکاظمی درست نیست، اضافه کرد ائتلاف النصر هیچ چیزی را در مورد نامزدهای وزارتخانه ها مطرح ننموده است، و در صورتی که الکاظمی اعتقاد داشته باشد که ائتلاف ما استحقاق وزارتخانه های معینی را بر اساس دیدگاهش دارد، ما هم به تصمیمش احترام می گذاریم.

امیدواری ائتلاف نوری المالکی به پیروزیت مصطفی الکاظمی

یک عضو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق ابراز عقیده کرد که مصطفی الکاظمی مناسب ترین گزینه برای تحقق خواسته های تظاهرات نمایندگان است.

سعد المطلبی گفت: مسئولیت خلل و نقصی را که اکنون شاهد آن هستیم، شهفرایندانی به عهده دارند که در انتخابات شرکت نکردند.

وی اضافه کرد تظاهرات نمایندگان باید این نکته را درک نمایند که فرد مستقل در برابر احزاب ضعیف خواهد بود.

وی ادامه داد درخواستها برای برای تغییر نظام سیاسی یا سرنگونی آن مطالبات غیرقانونی است.

این عضو ائتلاف مالکی گفت جلب رضایت شرکای وطن مسئله ای نیست که بتوان از آن عبور کرد و نادیده گرفت.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، از اولویت های الکاظمی و ویرانگر خواندن آمریکا تا خوش بینی ائتلاف مالکی به موفقیت وی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، از اولویت های الکاظمی و ویرانگر خواندن آمریکا تا خوش بینی ائتلاف مالکی به موفقیت وی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید