آیا مسمومیت غذایی مسری است؟

به گزارش وبلاگ پیشرو، مسمومیت غذایی عارضه ا است شایع مرتبط با معده که درد شدیدی ایجاد نموده و گاهی بسیار ناخوشایند است. بر طبق بعضی شایعات، مسمومیت غذایی می تواند مسری باشد، با این حال، بسیاری خلاف آن را قبول دارند. اجازه دهید به

آیا مسمومیت غذایی مسری است؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مسمومیت غذایی عارضه ا است شایع مرتبط با معده که درد شدیدی ایجاد نموده و گاهی بسیار ناخوشایند است. بر طبق برخی شایعات، مسمومیت غذایی می تواند مسری باشد، با این حال، بسیاری خلاف آن را قبول دارند. اجازه دهید به حقیقت پشت مسمومیت غذایی به وسیله این مقاله پی ببریم.

بیش از 10000 مورد از مسمومیت غذایی هر ساله در ایالات متحده مشاهده می گردد، و هنگامی که عادات غذایی و شیوه زندگی نسل امروز را مشاهده می کنید، این رقم خیلی هم تعجب آور نیست. درست است که مسمومیت غذایی یک بیماری شایع مرتبط با معده است اما هنگامی که رخ می دهد، بسیار آزار دهنده بوده و موجب درد و دردسرهای زیادی می گردد. مسمومیت غذایی به علت مصرف مواد غذایی مانده، ناسالم و یا آلوده به ویروس و باکتری های مضر اتفاق می افتد. هنگامی که فردی چنین مواد غذایی ناسالمی را مصرف نماید، این ویروس و یا انگل وارد بدن شده و آغاز به ایجاد عوارض مختلفی برای معده نموده که نهایتاً به مسمومیت غذایی می انجامد. این بیماری بعلاوه می تواند به علت عفونتهای ناشی از عوامل مضر موجود در هوا و یا ماده غذایی بوجود آید و در این مقاله خواهیم آموخت که آیا این اختلال معده از فردی به فردی دیگر انتقال می یابد یا خیر.

علل شایع مسمومیت غذایی

این عفونت معده حقیقتاً نگرانی بزرگی در ایالات متحده و دیگر کشورها بوجود آورده است. میلیونها نفر در سرتاسر دنیا مبتلا به این مسمومیت غذایی شده و برخی از آنها بعلاوه به علت اثرات مختلف آن جان خود را از دست می دهند. بیش از 200 عفونت مختلف وجود دارد که می تواند موجب به وجود آمدن مسمومیت غذایی گردد و به همین علت است که همواره پیدا کردن علت ریشه ای آن کار دشواری است. در این بخش برخی از متداول ترین انواع مسمویت غذایی که افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می دهند، آورده شده است.

سالمونلا

احتمالاً شناخته شده ترین علت مسمومیت غذایی، باکتری سالمونلا است که موجب گاستروآنتریت یا التهاب معده ای روده ای می گردد. سالمونلا باعث بروز استفراغ، اسهال، درد شکم و تب بالا می گردد. این باکتری بیشتر نوزادان و بچه ها و و یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را تحت تأثیر قرار می دهد. حتی زمانی که این باکتری هیچ نشانه ای از خود نشان نمی دهد، در بدن به جای مانده و عفونت را به دیگر افراد انتقال می دهد. و به وسیله تماس دست به دست و یا دهان به دهان در مکان های غیر بهداشتی منتشر می شود. سالمونلا عمدتاً در گوشت، ماکیان، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می گردد.

کمپیلوباکتر

یکی دیگر از علل متداول مسمومیت غذایی در انسان کمپیلوباکتر است. این ویروس موجب بروز استفراغ شدید، دل پیچه، اسهال و مدفوع آبکی می گردد. این ویروس بعلاوه در حیوانات خانگی دیده می گردد و به راحتی می تواند در صورت تماس فیزیکی با حیوان آلوده، به انسان منتقل گردد. کمپیلوباکتر عمدتاً در شیر خام، گوشت، مرغ، آب و در حیوانات یافت می گردد.

باکتری این کولای (E. Coli)

اشرشیاکولای یا ای کولای، نوعی باکتری است که باعث بروز عوارض مختلف معده در افراد می گردد. این باکتری خطرناک بوده و می تواند اسهال خونی، نارسایی کلیه یا در برخی موارد مرگ را بهمراه داشته باشد. ای کولای عمدتاً در روده گاو یافت می گردد، از اینرو کسانی که گوشت خود را به درستی نمی پزند، در معرض خطر بیشتری از ابتلا به ای کولای قرار دارند. این باکتری می تواند به وسیله تماس دست و دهان از محیط و یا آب آلوده منتقل گردد.

هپاتیت A

هپاتیت A یک عفونت شایع ویروسی است که موجب مسمومیت غذایی می گردد. هپاتیت A باعث بروز تب، از دست دادن اشتها، مدفوع تیره و یرقان می گردد. این عفونت عمدتاً انسان هایی که زمان بیشتری را در سطوح آلوده سپری می نمایند، تحت تأثیر قرار می دهد و از افرادی که پیش از این به وسیله این ویروس آلوده شده اند، انتقال می یابد. مصرف غذاهای دریایی آلوده یا مانده بعلاوه ممکن است موجب ابتلا به هپاتیت A شده که ممکن است به مسمومیت غذایی منجر گردد. این عفونت مسری است و می تواند به وسیله راه مدفوعی دهانی از فردی به فرد منتقل می گردد.

اسهال خونی باسیلی

اسهال خونی باسیلی یکی از عفونت های معده است و به وسیله باکتری بنام شیگلا ایجاد می گردد. این عفونت به وسیله علائم متداولی مانند مانند اسهال حاد با خون و مخاط پخش می گردد، که با تب، تهوع و گرفتگی عضلات در معده همراه است. شدت این بیماری در بچه ها بیشتر از بزرگسالان است. این عفونت به راحتی می تواند از فردی به فرد دیگر بوسیله غذا یا آب آلوده منتقل گردد.

آیا مسمومیت غذایی مسری است: درست یا غلط

بله، مسمومیت غذایی مسری است، اما این عامل بعلاوه به نوع مسمومیت غذایی که به آن مبتلا شده اید، بستگی دارد. انگل ها، ویروس ها و باکتری هایی که موجب سوء هاضمه و درد معده می شوند، به وسیله مواد غذایی حمل می شوند و به اسم علت بوجود آمدن مسمومیت غذایی در نظر گرفته می شوند. قربانیان مسمومیت غذایی اغلب از استفراغ مکرر رنج می برند؛ این استفراغ مملو از ویروس و باکتری بوده و می تواند به راحتی افراد دیگر را به وسیله هوا آلوده سازد. بعلاوه انواع خاصی از مسمومیت غذایی که مسری نیستند وجود دارند و به علت غذایی که در دمای اتاق رها شده باشد، بوجود می آیند.

بنابراین، اکنون می توانیم این نتیجه گیری را نماییم که مسمومیت غذایی مسری است، هرچند کاملاً به علت بوجود آمدن آن بستگی دارد. مسمومیت غذایی به یاری آنتی بیوتیک هایی که ویروس و علائم آن را به طور کامل از بدن حذف می نمایند، درمان می گردد. چنانچه بیمار به علت این بیماری آب بدن خود را به طور کامل از دست داده باشد، آنگاه توصیه می گردد که در بیمارستان بستری شده تا سطوح آب از دست رفته بدن مجدداً به حالت اول بازگردند.

منبع: راسخون

به "آیا مسمومیت غذایی مسری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مسمومیت غذایی مسری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید