ارزش ها و ثروت های شهرهای تاریخی مورد غفلت قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ پیشرو، نشست کارگاه آموزشی بازآفرینی بافت های تاریخی و گورستان های تاریخی شهرها عصر روز گذشته با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و کارشناسان این دو حوزه و در ادامه مجموعه نشست های آموزشی دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی برگزار گردید.

ارزش ها و ثروت های شهرهای تاریخی مورد غفلت قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ پیشرو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با ارائه سخنرانی تعدادی از بافت های تاریخی کشور را که دستخوش تغییر و تخریب عظیم شده بودند مورد آنالیز قرار داد و اعلام نمود: درحال حاضر ارزشها و ثروت هایی که در شهرهای تاریخی داشتیم دچار افول و مخاطراتی شده و وضع موجود بیانگر آن است که از این ویژگی ها غفلت شده و دستگاه های مختلف اقدام به تخریب آنها نموده اند.

او گفت: این نابسامانی هایی که در شهرها و بافت های تاریخی کشور شاهد آن هستیم فقط مختص شهرها نیست و نشان دهنده عدم تعادل در بهره گیری از کل منابع کشور است. به گونه ای که هم اکنون ما در کشور با فقر و مسائل اجتماعی شهری که یکی از پرچالش ترین موضوعات شهری است دست به گریبان هستیم و این درحالی است که متاسفانه متوجه رفتارهای غلط خود در جریان توسعه شهرها نیستیم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در آنالیز بافت های تاریخی کشور به خیابان کشی در قلب بافت تاریخی ساری اشاره نمود و اضافه کرد: درحال حاضر شاهد آن هستیم که دستگاه ها بدون کوچکترین دانشی دست به تخریب بافت های تاریخی کشور می زنند و تمامی وجوه آن را که شامل میراث کالبدی، طبیعی و معنوی می گردد تخریب می نمایند خوشبختانه چندی پیش با یاری معاون میراث فرهنگی کشور جلوی یک خطای بزرگ و خیابان کشی در قلب بافت تاریخی ساری را گرفتیم.

ایزدی همچنین به شیوه های مواجهه در شهرهای تاریخی اشاره نمود و اضافه کرد: تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی یکی از شیوه های ما در مواجهه با شهرهای تاریخی هستند اما با اینکه این طرح ها شهر را نظام مند و دارای برنامه نموده اند اما متاسفانه جلوی هیچ تخریبی را آنگونه که انتظار داشتیم نگرفتند.

او گفت: آسیب شناسی حکم می نماید که در نظام و انگارهای شهری تجدید نظر کنیم و به جای توجه به کمیت ها به کیفیت ها توجه کنیم. چنانچه به نظر می رسد به سمت روینمودهایی پیش رویم تا با مردم برای سرمایه و آینده آنها مشارکت کنیم. سیاستی که در ادبیات جهانی سیاست بازآفرینی گفته می گردد.

معاون معماری و شهرسازی در ادامه سخنانش به گورستان های تاریخی اشاره نمود که محل تعامل اجتماعی افراد ساکن در آن منطقه بوده است. او به گورستان های تاریخی چون تخت فولاد اشاره نمود و اضافه کرد: در گذشته مردم گپ و گفت های خود را در این محل انجام می دادند اما متاسفانه ما این ارزشها را از دست دادیم و در حال حاضر در شرایطی هستیم که به هیچ وجه نمی توانیم هیچ تعرض دیگری را تحمل کنیم.

او تاکید نمود: وقتی می گویند خیابانی در خرم آباد، در ساری، شیراز و محله بلاغی قزوین کشیده می گردد باید بدانیم که این ارزشهایی که تخریب می کنیم به هیچ وجه قابل بازگشت نیستند و برای مقابله با این اتفاقات باید سطح آگاهی در جامعه را ارتقا داد.

ایزدی با اشاره به اینکه هم اکنون باید به سمتی برویم که آموزش مهارت فنی و آگاهی رسانی باید در اولویت قرار گیرد اضافه کرد: به جای دولت محور بودن باید از جریان های مردمی و اجتماعی حمایت کرد. آگاهی رسانی و مجموعه اتفاقات مرمتی در مرکز محله نایین سبب شد تا مردمی که مسکن مهر را برگزیده بودند ترغیب شوند تا دوباره به بافت تاریخی این شهر برگردند.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به پروژه های بسیار خوب سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی اشاره نمود که هم پیوند با بافت تاریخی است.

او گفت: این پروژه های کارشناسی شده یاری می نماید تا این راستا تنزل را رو به صفر راهنمایی کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر با گفتمان سازی در جامعه.

در این نشست تخصصی محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز موضوعاتی را عنوان نمود.

او اعلام نمود: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی در موضوع حفاظت و مرمت و توجه به میراث بسیار موثر عمل نموده است. به طوری که در شورای عالی بسیاری از موضوعاتی مربوط به موضوع حفاظت از میراث فرهنگی را با حساسیت دنبال نموده است.

طالبیان گفت: کمتر دوره ای را دیده ام که دستگاه ها اینگونه به امر حفاظت توجه نمایند. جامعه نیز در این خصوص مطالبه می نماید اما باز این مقدار کم است و باید این همکاری و هماهنگی افزایش پیدا کند.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین تاکید نمود: امیدواریم این بی نظمی و بی برنامگی که هم اکنون تبدیل به چالش شهرهای تاریخی شده با مشارکت جدی مردم راستا دیگری پیدا کند.

در نشست بازآفرینی بافت های تاریخی تعدادی از کارشناسان دفتر حفظ، احیا بناها، محوطه و بافت های تاریخی به طرح سؤالات خود پرداختند و درخصوص بعضی از مسائل نیز با معاون وزیر راه و شهرسازی هم اندیشی صورت گرفت به طوری که قرار شد بعضی از این مسائل با طرح مصوبه توسط وزارت راه و شهرسازی پیگیری و مرتفع گردد.

در سرانجام ایزدی بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی همگام با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان وظیفه و درمان مسائل مبتلابه شهرهای تاریخی همچون سال های گذشته و پرقوت تر در راستای حفاظت و حراست از معماری ایرانی - اسلامی کشورمان تاکید نمود.

منبع: میراث آریا

به "ارزش ها و ثروت های شهرهای تاریخی مورد غفلت قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش ها و ثروت های شهرهای تاریخی مورد غفلت قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید