راهکارهای درمانی سوزش کف پا

به گزارش وبلاگ پیشرو، سوزش و داغ شدن کف پا و حتی بی حسی دست و پا می تواند بیماران را در همه گروه سنی تحت تاثیر خود قرار دهد، هر چند به نظر می رسد بیماران بالای 50 سال بیشتر از بقیه به دلیل داغ شدن کف پا به مطب پزشک به خاطر این مشکل مراجعه می نمایند.

راهکارهای درمانی سوزش کف پا

سوزش کف پا

سوزش کف پا یکی از شایع ترین مسائلی است که افراد از آن رنج میبرند و به دلیل بروز آن به کلینیک ارتوپدی رجوع می نمایند. گاهی سوزش کف پا همراه با درد است و درد ناشی از سوزش کف پا می تواند متناوب یا ثابت ، خفیف تا شدید باشد. به علاوه ممکن است در کف پاهای خود احساس گرما ، سوزن سوزن شدن ، لرزش و بی حسی هم داشته باشید .اغلب سوزش های کف پا شبانه هستند و در شب شدت این سوزش ها بیشتر میشود.1

دلایل سوزش کف پا

نوروپاتی
اغلب اوقات نوروپاتی دلیل سوزش کف پاها می باشد.

اعصاب آسیب دیده، حتی اگر هیچ زخمی هم وجود نداشته باشد، سیگنال های درد را به مغز می فرستند.

در اغلب افراد مبتلا به نوروپاتی ،ابتدا اعصاب پاها آسیب می بینند. که این افراد اغلب علائم سوزن سوزن شدن و بی حسی در پاهایشان دارند و بسیاری از آنها می گویند که پاهایشان به شدت به لمس شدن، حساس است. این سوزش می تواند اندازه متفاوتی داشته باشد و از خفیف تا غیبرطرفال متغیر است.

دیابت و سوء مصرف الکل به مراتب شایع ترین علل نوروپاتی در پاها هستند.

سایر علل سوزش کف پا
اما به هر حال، همانطور که در این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت بسیاری از شرایط دیگر وجود دارند که باعث ایجاد این بیماری و احساس سوزش در کف پا می شوند، که عبارتند از:

بیماری مزمن کلیه

کمبود ویتامین B12 ، فولات و گاهی اوقات ویتامین B6

سوء مصرف الکل

کم کاری تیروئید

بیماری لایم

اچ آی وی، ایدز

عوارض جانبی برخی داروها ،مانند:برخی داروهای شیمی درمانی، داروهای HIV ، مصرف بیش از حد ویتامین B6 ، میتفورمین و غیره.

مسمومیت با فلزاتی مانند سرب، جیوه و آرسنیک

التهاب عروق خونی

سندرم GBS

علاوه بر نوروپاتی، عفونت و التهاب پا نیز می تواند باعث سوزش کف پا شود. شایع ترین آنها عفونت پوستی ناشی از قارچ است.

بیماری شریان محیطی معمولا باعث سوزش پاها می شود؛ گردش خون ضعیف در پاها ممکن است غالبا باعث درد، سوزن سوزن شدن پاها به خصوص در هنگام راه رفتن شود.

چند هفته یا چند ماه بعد از بای پس کردن معده، برخی از افراد احساس سوزش در پا را تجربه مینمایند.(جذب ضعیف ویتامین های B بعد از بای پس معده میتواند باعث این اتفاق شود.2

برای سوزش کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن پاهای دردناک و سوزان، باید جهت تشخیص صحیح و به هنگام به برترین متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. پزشک شما ابتدا معاینه بدنی را انجام می دهد. و شرایط پاهایتان را آنالیز می کند.این شرایط و علائم شامل موارد زیر می باشد:

مسائل ساختاری در پاها

عفونت قارچی

پوست قرمز یا کمرنگ

رفلکس ها

عدم حس در پاها

پس از آن برترین پزشک ارتوپد از شما در خصوص سابقه پزشکی خود ، از جمله داروهای مصرفی ، سؤال خواهد نمود. بعلاوه او از شما سؤال می پرسد که چه موقع علائم شما رخ می دهد و چه مدت ادامه دارند.

پزشک شما احتمالاً از نظر دیابت شما را آزمایش می کند ، زیرا این یکی از شایع ترین دلایل سوزش کف پا است. آنها بعلاوه می خواهند بدانند که آیا سابقه استفاده بیش از حد از الکل را دارید ، زیرا این یکی دیگر از دلایل عمده سوزش کف پا است. آنها بعلاوه می توانند آزمایش خون را برای تشخیص موارد ذیل تجویز نمایند:

هورمون تیروئید

عملکرد کلیه

کمبود ویتامین

اچ آی وی

سایر عفونت ها

اگر به سندرم تونل تارسال مشکوک باشد ، آزمایش تصویربرداری ممکن است انجام شود. پزشک شما ممکن است کفش های شما را ببیند و نحوه راه رفتن شما را مشاهده کند که آیا شما کفش های تنگ یا نامناسب نیز دارید.و در این صورت برترین ارتوپد شما کفش و یا کفی مناسب پاهای شما را برایتان طراحی و فراوری می کند.1

درمان های سوزش کف پا

برای درمان سوزش کف پا ابتدا باید دلیل آن تعیین شود. ممکن است پزشک برای درمان سوزش کف پا یکی از درمان های زیر را در نظر بگیرد:
ارتز
اگر دلیل سوزش کف پا اضافه بار مکانیکی باشد، برای می توان از وسایل یاریی یا کفش و کفی های طبی استفاده نمود.
دارو
برای درمان هر گونه دلایل احتمالی سوزش پا، مصرف داروهای تسکین دهنده درد احتیاج است. پزشک ممکن است برای کاهش تجمع پلاک های چرب مصرف استاتین ها را توصیه کند و برای پیشگیری از انسداد کامل در اثر لخته های خونی آسپرین تجویز نماید.
جراحی
برخی اوقات در موارد شدید احتیاج به عمل جراحی است. با روش جراحی مسیرهای جایگزینی برای جریان خون ایجاد می شود (بای پس) یا شریان به وسیله آنژیوپلاستی با بالون گشاد می شود. در موارد بسیار شدید و نادر بیماری شریانی محیطی، ممکن است بخشی از پا قطع شود.
فیزیوتراپی
متخصص فیزیوتراپی ممکن است یکی از درمان های شاک ویو، طب سوزنی، تزریق اوزون یا پی آر پی و لیزر را توصیه کند. 2

تغییر سبک زندگی و درمان سوزش کف پا

برخی از شرایطی که باعث سوزش پا می شود ممکن است با عادت های روزمره درمان شود. ایجاد تغییرات کوچک در برنامه روزمره می تواند به بهبود تدریجی علائم سوزش کف پا یاری کند.

برخی از تغییرات سبک زندگی که شاید در برطرف سوزش پا موثر باشند، عبارتند از:

ترک سیگار

پیاده روی منظم

اجتناب از مصرف الکل

رعایت یک رژیم غذایی متعادل

سرکه سیب
سرکه سیب یکی از برترین داروهای خانگی برای سوزش پا به شمار میرود و می تواند سطح pH بدن شما را متعادل کند. شما می توانید از آن به دو روش بهره ببرید:

هر روز مخلوطی از فنجان آب و مقداری قاشق چای خوری سرکه سیب بنوشید.

بعلاوه می توانید پاها را در مقداری آب سوزانده و مقداری سرکه سیب در آن قرار دهید. مقداری نمک دریا اضافه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. بعلاوه برای نتیجه سریعتر می توانید این روش را دو بار در روز انجام دهید.

زردچوبه
زردچوبه به بهبود گردش خون و جریان خون یاری می کند. بعلاوه زردچوبه دارای ترکیبات کورکومین و خاصیت ضد التهابی است که به کاهش درد در پاهای شما یاری می کند. 2 قاشق چایخوری زردچوبه را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و این محلول را حداقل دو بار در روز بخورید. بعلاوه می توانید به طور مستقیم 2 بار در روز زردچوبه را در منطقه آسیب دیده قرار دهید.
زنجبیل
زنجبیل بعلاوه ماده موثری برای سوزش پا است که به کاهش احساس سوزش در پا یاری می کند و بعلاوه گردش خون را افزایش می دهد. یک قاشق چای خوری آب زنجبیل را با مقداری روغن زیتون اضافه نموده و آن را خوب مخلوط کنید. پای خود را به مدت 10-15 دقیقه با این ترکیب ماساژ دهید. این روش درمانی را روزی یک بار تکرار کنید. بعلاوه می توانید هر روز چای زنجبیل بنوشید تا شرایط بهتر شود.

اینها برخی از درمان های طبیعی است که می توانید خودتان در خانه انجام دهید. همواره درمان های طبیعی را انتخاب کنید زیرا در مقایسه با داروهای شیمیایی، عوارض آن بسیار کمتر است.

نمک اپسوم
نمک اپسوم به دلیل داشتن منیزیم باعث کاهش درد و التهاب در پا می شود؛ و بعلاوه می تواند احساس سوزش را تسکین داده و پاهای شما را آرام کند. نمک اپسوم یکی از درمان های خانگی موثر برای سوزش پا است.

نیمی از فنجان نمک اپسوم را در وان ریخته و آب گرم را اضافه و خوب مخلوط کنید. سپس حدود 15 دقیقه پاها را در آن قرار دهید. این روش را هر روز یک بار انجام دهید. قبل از انجام این فرآیند بهتر است با پزشک خود مشورت کنید زیرا این روش برای افرادی که از فشار خون، بیماری قلبی یا دیابت رنج می برند مناسب نیست.

کدو تنبل
می توانید از کدو تنبل برای درمان سوزش پای خود بهره ببرید زیرا یکی از برترین راهکار ها برای سوزش در طولانی مدت است. خمیر کدو تنبل را با برگ کدو و آب مخلوط نموده و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا علامت کاهش یابد.3

پینوشتها

1.www.drfarzadclinic.com

2.www.namnak.com

3.www.pezeshket.com

منبع: راسخون

به "راهکارهای درمانی سوزش کف پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای درمانی سوزش کف پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید