سلامت روده ها با رژیم گیاه خواری

به گزارش وبلاگ پیشرو، تنها کاری که ضروری است انجام دهیم این است که فیبر بیشتری مصرف کنیم و در عین حال خوردن گوشت را هم ادامه دهیم، با این روش از خودمان در مقابل بیماری های روده ای محافظت نموده ایم.

سلامت روده ها با رژیم گیاه خواری

سلامت روده ها با رژیم گیاه خواری

تنها کاری که ضروری است انجام دهیم این است که فیبر بیشتری مصرف کنیم و در عین حال خوردن گوشت را هم ادامه دهیم، با این روش از خودمان در مقابل بیماری های روده ای محافظت نموده ایم.

روش های نگهداری میوه و سبزیجات

بیماری های روده یکی از عواقب زندگی شهری است زیرا این نوع بیماری ها در شهرها و کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و انگلیس آمار بالایی را به خود اختصاص می دهد. علت بروز این بیماری ها مصرف کم غذاهای گیاهی و کاهش سطح فعالیت بدن است.

یکی از راه های مبارزه با این نوع بیماری ها افزایش اندازه فیبر دریافتی است. رژیم گیاه خواری، یک برنامه غذایی کامل برای تأمین کلیه احتیاجهای بدن و در عین حال تأمین نماینده اندازه زیادی فیبر و مواد مفید گیاهی برای بدن است.

گیاه خواران با یک برنامه غذایی مناسب می توانند خطر بیماری هایی چون چاقی، فشار خون بالا، یبوست و سرطان کولون (بخشی از روده بزرگ) را کاهش دهند.

رژیم های گیاه خواری در پیشگیری از بیماری های روده می تواند سودمند باشند، اما به شرط این که درست و دقیق برنامه ریزی شده باشد.

فیبر موجود در مواد گیاهی حرکات روده را تسریع می نماید و حجم و سرعت تخلیه غذا از روده را افزایش می دهد و موجب کاهش تماس مواد سرطان زا با جداره روده می گردد

رژیم گیاه خواری می تواند دستگاه گوارش خصوصاً روده ها را در برابر بسیاری از امراض بیمه کند، کسانی که به طور مطلق از محصولات گیاهی استفاده می نمایند و به هیچ وجه از گوشت ها تغذیه نمی نمایند، 30 درصد کمتر از افراد دیگر به بیماری هایی چون دیورتیکول مبتلا می شوند. این بیماری ناشی از مصرف کم مواد فیبری و سبزیجات ایجاد می گردد. اما در صورتی که گیاه خواران برنامه غذایی ضعیفی داشته باشند و اطلاعات درستی از نحوه اجرای این رژیم نداشته باشند، خطر بیماری هایی چون پوکی استخوان، کم خونی فقر آهن و ویتامین 12 B و کندی رشد در بچه ها را می توان انتظار داشت.

فیبر موجود در مواد گیاهی حرکات روده را تسریع می نماید و حجم و سرعت تخلیه غذا از روده را افزایش می دهد و موجب کاهش تماس مواد سرطان زا با جداره روده می گردد.

فیبر به علت ترکیب با صفرا موجب افزایش دفع آن و کاهش فراوری سنگ های صفراوی می گردد. زمانی که صفرا کاهش پیدا کند، کلسترول هم کاهش پیدا می نماید.

فیبر موجود در سبزی ها و غلات سبوس دار، اسیدهای چرب موجود در غذا را دفع می نماید و موجب کاهش اسیدهای چرب اشباع در خون می گردد در نتیجه از بروز سرطان های روده پیشگیری می نماید.

نکته قابل توجه دیگری که در زمینه رژیم های غنی از فیبر مطرح می گردد این است که غذای مصرف شده مشخص نماینده تنوع میکروبی روده هاست؛ بدین معنا که غذاها با فراهم آوردن مواد غذایی مورد احتیاج گونه های مختلف میکروبی، به رشد انواع مختلفی از آن ها در روده یاری می نمایند.

مواد مغذی داخل گوشت و سبزیجات بر جوامع باکتری های مفیدی که هم در بدن گیاه خواران و هم در بدن گوشتخواران ساکن هستند اثر می گذارد. میکروب های روده گوشتخواران حامل ژن هایی هستند که ظاهراً برای تجزیه اسیدهای آمینه فراوان موجود در رژیم های غذایی میزبان شان مناسب هستند، از سوی دیگر باکتری های بدن گیاه خواران از همان ابتدا در کار ساختن اسیدهای آمینه نو بهتر عمل می نمایند. بر این اساس بایستی در توصیه هایی که در سطح جامعه بیان می گردد تاکید گردد که مصرف نان های سبوس دار، حبوبات، میوه ها خصوصاً با پوست و سبزیجات زیاد به برنامه غذایی روزانه اضافه گردد. بدین ترتیب آمار ابتلا به بیماری هایی چون دیورتیکول و سرطان روده بزرگ کاهش می یابد.

دیورتیکول یکی از بیماری های شایع روده است که علائم آن درد و دل پیچه، نفخ در روده ها اسهال یا یبوست شدید است. مطالعه ای که در مرکز مطالعات سرطان دانشگاه آکسفورد انجام شد، افراد گیاه خوار را برای مدت 11 سال مورد آنالیز قرار داد. افرادی که گوشت مصرف نمی کردند 30 درصد کمتر از افراد دیگر مبتلا به دیورتیکول شده بودند.

سبزیجات و کمی گوشت

دکتر کرو مسئول این طرح بیان می نماید که این اثر مفید مصرف سبزیجات حتی در دوره های کوتاه تر هم مشاهده می گردد.

حتی در بین کسانی که از گوشت هم استفاده می کردند آن هایی که اندازه بیشتری مواد فیبری مصرف می کردند کمتر دچار این عارضه شده بودند. خانم هایی که روزانه بیش تر از 5/25 گرم و آقایانی که روزانه بیش از 5/26 گرم فیبر دریافت نمایند 42درصد کمتر از افرادی که روزانه فقط 14 گرم فیبر دریافت نمایند به بیماری های روده مانند دیورتیکول مبتلا خواهند شد. البته این بدان معنی نیست که ما باید از خوردن گوشت صرف نظر کنیم و این ماده غذایی را به طور کامل کنار بگذاریم....

در رژیم گیاه خواری با محاسبه انرژی مورد احتیاج باید به تأمین مواد مغذی ضروری بدن هم توجه داشت.

گیاه خواران ضمن استفاده از سبزیجات و میوه جات، به علت مصرف نکردن گوشت، حتماً باید از جانشین های گوشت بهره مند شوند که عبارتند از: حبوبات (مانند عدس و لوبیا)، مغزها (مانند گردو و فندق) و تخم مرغ.

نکته خیلی مهم برای این دسته از مردم و طراحان برنامه غذایی گیاه خواری، اعتدال در مصرف و آشنایی با نوع و ارزش غذایی مواد مصرفی است.

در واقع تنها کاری که ضروری است انجام دهیم این است که فیبر بیشتری مصرف کنیم و در عین حال خوردن گوشت را هم ادامه دهیم، با این روش از خودمان در مقابل بیماری های روده ای محافظت نموده ایم، به همین سادگی !

نتیجه گیری: به طور کامل گوشت را کنار نگذارید، اما اندازه آن را کم کنید و مواد غذایی سرشار از فیبر را جایگزین اندازه گوشت کاهش یافته کنید.

منبع:سلامت نیوز

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون

به "سلامت روده ها با رژیم گیاه خواری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت روده ها با رژیم گیاه خواری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید