وکالت تام الاختیار و نکات قانونی که باید درباره آن دانست

به گزارش وبلاگ پیشرو، وکالت تام الاختیار نوعی وکالت محسوب می گردد که طی آن وکیل برای هر یک امور تعیین شده احتیاج به اجازه موکل خود ندارد و حدود اختیارات به صورت مطلق و کامل به وکیل واگذار می گردد.

وکالت تام الاختیار و نکات قانونی که باید درباره آن دانست

یکی از اسناد رایج در دفاتر اسناد رسمی وکالت تام الاختیار نام دارد که به وسیله آن فرد کلیه اختیارات، تعهدات و تکالیف خود را به صورت یک جا به شخص ثالثی تفویض می نماید. در این نوشتار از وبلاگ پیشرو به آنالیز وکالت تام الاختیار و انواع آن می پردازیم..

انواع وکالت تام الاختیار چیست؟

  • وکالت تام ساده: همانطور که از نام آن معین است در این نوع وکالت موکل می تواند هرگاه که بخواهد وکیل خود را برکنار کند.
  • وکالت تام بلاعزل: این نوع وکالت معمولا جهت مسائلی چون خرید و فروش ماشین یا ملک و موضوعاتی از این دست مورد استفاده قرار می گیرد که در آن امکان عزل وکیل وجود ندارد.

وکالت تام الاختیار چگونه باطل می گردد؟

اگر وکالت تام ساده باشد قرارداد وکالت به دو شکل فسخ و باطل می گردد:

  • عزل وکیل توسط موکل
  • استعفای وکیل

بنابراین، طبق ماده 679 قانون مدنی، موکل می تواند هر وقت بخواهد وکیلش را عزل کند مگر حق عزل خود را ساقط نموده باشد. از سوی دیگر، وکیل نیز حق دارد هر زمان که خواست از سمت وکالت استعفا دهد. با این حال، عوامل دیگری وجود دارد که سبب فسخ عقد وکالت از هر نوعی که باشد می شوند. این عوامل عبارتند از :

  • فوت وکیل یا موکل
  • دیوانگی (جنون) وکیل یا موکل
  • از بین رفتن موضوع وکالت
  • نادانی وکیل یا موکل
  • انجام دادن کاری مخالف با کار وکیل
  • خاتمه مدت وکالت

وکالت تام الاختیار تا چه زمانی اعتبار دارد؟

به موجب ماده 10 قانون مدنی قراردادهای خصوصی تا جایی که مخالف قانون نباشد دارای اعتبار است بنابراین عقد وکالت نیز تا جایی که مخالف قواعد آمره و قانونی نباشد دارای اعتبار است.

آیا وکالت تام الاختیار بعد از مرگ موکل اعتبار دارد؟

یکی از مواردی که سبب ابطال وکالتنامه تام می گردد فوت وکیل یا موکل است. بنابراین، می توان نتیجه گرفت بعد از مرگ موکل وکالتنامه نیز باطل می گردد. همچنین، به موجب قاعده عام وکالت در قانون مدنی، وکالت عقدی است جایز اذنی که بر مبنای اعتماد طرفین مخصوصا اعتماد موکل به شخصی و یا همان وکیل منعقد خواهد شد. موکل می تواند بر مبنای عقد وکالت به وکیل اذن دهد که به طور مطلق یا مقید به صورت تام الاختیار در اموال او تصرف کند. بنابراین، مطابق یک قاعده عام در عقد وکالت این نوع عقد با فوت و حجر و یا حتی رجوع از اذن توسط وکیل منحل خواهد شد و اگر وکیل بر مورد عقد وکالت معامله ای انجام دهد آن عقد غیر نافذ خواهد بود و احتیاج به اذن ورثه خواهد داشت.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نحوه تنظیم وکالت بلاعزل را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا

به "وکالت تام الاختیار و نکات قانونی که باید درباره آن دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وکالت تام الاختیار و نکات قانونی که باید درباره آن دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید