افزایش فراوری برق تجدیدپذیر با بکارگیری توربین بادی 250 کیلووات ایران ساخت

به گزارش وبلاگ پیشرو، بار دیگر توانمندی متخصصان کشور به کار آمد تا این بار با اجرای طرح ملی فناوری طراحی و ساخت توربین بادی 250 کیلووات اقتدار خود را نشان دهند و با اتمام آن باد پره های توربین های ایران ساخت شده را بچرخاند.

افزایش فراوری برق تجدیدپذیر با بکارگیری توربین بادی 250 کیلووات ایران ساخت

به گزارش وبلاگ پیشرو و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسیرهای مختلفی برای قرار دریافت کشور در جاده موفقیت قرار گرفته است اما بدون شک اتکا به توانمندی نیروی انسانی مهم ترین آنها است. ایجاد اشتغال در یک صنعت دانش بنیان مستقل از نفت دستاوردهای مهمی برای کشور به همراه دارد که منجر به رهایی از وابستگی و خودکفایی کشور می گردد. در این زمینه طرح های کلان ملی فناوری با استفاده از توان و تخصص نیروی های کارآزموده در حوزه های مختلف با حمایت مرکز طرح های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می گردد. طرح کلان ملی فناوری طراحی و ساخت توربین بادی 250 کیلووات یکی از آنها است.

احد ضابط مجری این طرح ملی درباره آن اعلام کرد: بر مبنای سند چشم انداز توسعه 1404، با توجه به کاهش ذخایر سوخت فسیلی، حفظ و نگهداری محیط زیست و احتیاج روزافزون کشور به بهره گیری از انرژی های نو، بازار نیروگاه بادی در ایران رو به شکوفایی است و ورود به این بازار آینده روشنی را در بلندمدت برای سرمایه گذاران به دنبال دارد. پس ایران می تواند با تکیه بر پیشرفت های روزافزون در زمینه بومی سازی دانش ساخت توربین های بادی به عنوان یکی از فراوریکنندگان توربین بادی، بازار کشورهای منطقه را نیز تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ملی فناوری از توان و تخصص محققان و پژوهشگران پژوهشکده هوا خورشید بهره برده می گردد. توربین بادی 250 کیلووات در دسته متوسط توربین های بادی قرار گرفته است و به عنوان راهکاری پایدار برای استفاده از ظرفیت فراوری داخل و ایجاد حداکثری ارزش افزوده، بهره وری از منابع تجدیدپذیر، اشتغالزایی و توسعه مالی منطقه مطرح است.

ضابط استفاده از تجربه و دانش فنی ایجاد شده برای فراوری مالی توربین بادی و زمینه سازی برای فراوری توربین های بادی با اندازه بزرگتر را هدف اصلی اجرای این طرح دانست و آمادگی برای ورود به بازارهای کشورهای همسایه با توجه به تقاضای توربین بادی در این اندازه، استفاده از ظرفیت بادی خالی کشور، توسعه محصول و دانش فنی بومی و مالی کشور، اشتغال زایی با فراوری برق پراکنده و نزدیک به مصرف و توسعه صنعت بومی توربین سازی در راستای جلوگیری از خروج ارز را به عنوان سایر اهداف این طرح فناورانه برشمرد.

وی همچنین اعلام کرد: مزیت های استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و همچنین جهت گیری کشور در حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد بدون نفت از جمله دلایل و ضرورت های اجرای طرح است. طرحی که در 10 فاز طراحی و عملیاتی اجرایی می گردد. فعالیت طرح با فاز برنامه ریزی شامل مشاوره و آنالیز های آماری و استانداردهای طراحی و ساخت شروع شد تا در نهایت به تدوین دانش فنی دست یابیم.

ضابط در ادامه از مزایای بکارگیری این توربین های بادی گفت و بیان کرد: از مزایای بکارگیری توربین های بادی مقیاس متوسط، همچون توربین بادی 250 کیلووات هزینه سرمایه گذاری اولیه و متغیر کم(ریسک سرمایه گذاری پایین)، راه اندازی سریع پروژه، عدم احتیاج به هزینه های بالای توسعه پروژه شامل بادسنجی، نصب، راه سازی، خطوط انتقال، نصب و راه اندازی است. همچنین در این زمینه می توان به استفاده از تعرفه های تشویقی فراوری در محل مصرف و نیز 21 درصد افزایش تعرفه خرید تضمینی برای حمایت از فراوری داخل به عنوان افزایش توجیه پذیری مالی پروژه اشاره نمود. پس از اتمام این طرح ملی، دانش فنی طراحی و ساخت توربین های بادی مقیاس متوسط کسب و زمینه تجاری سازی یک توربین بادی بومی فراهم می گردد.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح امکان تحقق حداکثری زنجیره ارزش انرژی بادی در داخل کشور ایجاد می گردد گفت: طرح کلان ملی دستاوردهای خرد زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت که از آن جمله می توان به مواردی همچون رشد صنایع مرتبط با ساخت توربین بادی، فراهم آمدن امکان جذب سرمایه های خارجی با توجه به سودآور بودن فراوری برق تجدیدپذیر، فراهم آمدن امکان برق رسانی به مناطق محروم کشور و دستاوردهای استراتژیک در زمینه پدافند غیرعامل (مانند فراوری پراکنده انرژی، عدم وابستگی به خارج از کشور در تامین انرژی از منابع غیر فسیلی) اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش فراوری برق تجدیدپذیر با بکارگیری توربین بادی 250 کیلووات ایران ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فراوری برق تجدیدپذیر با بکارگیری توربین بادی 250 کیلووات ایران ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید