با غذا به جنگ سرطان بروید

به گزارش وبلاگ پیشرو، اصطلاح سرطان را به طور کلی برای بیش از 100 بیماری مختلف شامل تومورهای بدخیم نقاط مختلف بدن مثل پستان، دهانه ی رحم، پروستات، معده، روده بزرگ، ریه، دهان و خون به کار می برند. سرطان به طور اساسی در نتیجه قرار گرفتن فرد در معرض عوامل سرطان زا ایجاد می گردد. این عوامل می توانند در محیط های شخصی یا شغلی، از

با غذا به جنگ سرطان بروید

با غذا به جنگ سرطان بروید

اصطلاح سرطان را به طور کلی برای بیش از 100 بیماری مختلف شامل تومورهای بدخیم نقاط مختلف بدن مثل پستان، دهانه ی رحم، پروستات، معده، روده بزرگ، ریه، دهان و خون به کار می برند. سرطان به طور اساسی در نتیجه قرار گرفتن فرد در معرض عوامل سرطان زا ایجاد می گردد. این عوامل می توانند در محیط های شخصی یا شغلی، از راه های تنفسی، آشامیدنی و یا خوراکی به فرد آسیب برسانند. بر خلاف به طور معمولی مبنی بر تأثیر عوامل ژنتیکی در بروز سرطان، عادات فردی نظیر استعمال دخانیات، الگوی رژیم غذایی و فعالیت بدنی (بعلاوه شرایط شغلی و محیطی) نقش اصلی را در ایجاد سرطان بر عهده دارند، و در این میان عوامل ژنتیکی نقش چندانی ندارند. بیشترین ماده ی مورد مصرف روزانه ی انسان ها، غذاست. بنابراین می توان ادعا کرد که غذا، بیشترین تأثیر را بر تأمین سلامتی انسان ها دارد. به همین علت بی توجهی در مصرف غذا می تواند نتایج زیان باری را به بار آورد. چندین آنالیز توانسته است ارتباط مستقیمی را بین برخی غذاها و بروز بیماری سرطان نشان دهد که متأسفانه این دسته از غذاها در جوامع شهری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در این شماره از نشریه ی آشپزباشی سعی شده روش تهیه غذاهایی که می توانند نقش مؤثری در کاهش بروز تومورهای سرطانی داشته باشند، آموزش داده می گردد.

حال باید چه غذاهایی را انتخاب کنیم؟

با انتخاب و گنجاندن غذاهای زیر در الگوی غذایی روزانه خود می توانید احتمال بروز به سرطان را کاهش دهید.

فیبر غذایی: فیبر قسمتی از ساختمان سلول گیاهی است که دستگاه گوارش انسان قادر به هضم آن نمی باشد. فیبر به حرکات غذا در لوله گوارش و دفع ضایعات آن از بدن و در نتیجه حفظ سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید. داشتن رژیمی که میزان فیبر آن بالا و چربی آن پایین باشد، احتمال ابتلاء به سرطان روده ی بزرگ را می کاهد. انستیتو بین المللی سرطان (NCI) مصرف بیش از 35 گرم فیبر در روز را توصیه نمی نماید زیرا مصرف بیش از این میزان می تواند اثرات نامطلوبی به وجود آورد. برای یافتن فیبر مورد احتیاج، به جای مکمل های فیبری مصنوعی، از منابع غذایی غنی از فیبر بهره ببرید. به این منظور انواع نان ها، ماکارونی ها و غلات تصفیه نشده را در رژیم خود بگنجانید. سعی کنید سیب درختی، هلو، گلابی و حتی سیب زمینی را با پوست مصرف کنید. لوبیا و نخود پخته منابع بسیار خوبی از فیبر هستند. غذاهای پرفیبر معمولاً چربی پایینی دارند. در رژیم غذایی روزانه خود تا حد امکان از گوشت های کم چرب بهره ببرید. قبل از اینکه گوشت را بپزید تمام چربی های قابل رویت آن را جدا کنید و دور بریزید و اگر چربی باقی ماند، قبل از خوردن، آن را جدا کنید. مصرف ماهی را افزایش دهید. گوشت سفید را به جای گوشت قرمز استفاده نموده و قبل از پخت، پوست و چربی آن را جدا کنید. میوه ها و سبزی ها را جایگزین تنقلات سرخ شده و پر چرب کنید. به جای مواد لبنی پر چرب (شیر کامل، خامه، سر شیر و...) از محصولات لبنی کم چرب بهره ببرید. این گروه از مواد غذایی منابع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه کلسیم هستند که برای حفظ سلامت فرد مفید می باشند. مصرف غذاهای حاوی ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C احتمال ابتلا به سرطان ها را کاهش می دهد. میوه ها و سبزی های زیادی وجود دارند که دارای مواد فوق می باشند. سعی کنید در رژیم غذایی روزانه خود از سبزی های برگی شکل سبز تیره، زرد و نارنجی و میوه ها به ویژه مرکبات بهره ببرید. سبزی های خانواده کلم اغلب کاهش دهنده احتمال ابتلا به انواع سرطان ها هستند. این سبزی ها منابع خوبی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. از این خانواده می توان به کلم چینی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ، گل کلم و کلم قمری اشاره نمود.

منبع: آشپزباشی شماره 49

منبع: راسخون

به "با غذا به جنگ سرطان بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با غذا به جنگ سرطان بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید