مردودی 30 درصد از خودروها در معاینه فنی

به گزارش وبلاگ پیشرو، فارغ از اهمیت معاینه فنی خودروها برای خود وسایل نقلیه، دلایل مهم دیگری هم هستند که می توانند درصورت خرابی هر یک از قطعات خودرو و عدم توجه به آنها، خطرات و آسیب های جبران ناپذیری را ایجاد نمایند. آسیب رسیدن به لاستیک و تایرهای نامرغوب روی آسفالت خیابان، ایجاد آلودگی هوا و انتشار سم های مضر برای شهروندان، خطرات عدم تعمیر پدال های گاز و ترمز، خرابی چراغ های خودرو و عدم تأمین و تعمیر ایربگ خودروها ازجمله این آسیب ها هستند که می تواند خسارات جبران ناپذیری برای سرنشینان خودرو و شهروندان ایجاد کند.

مردودی 30 درصد از خودروها در معاینه فنی

براساس قانون نو شرایط معاینه فنی خودرو ها در سال های 97 و 98، خودرو های با مدت زمان 4 سال ساخت نیازی به دریافت معاینه فنی ندارند و خودرو های فاقد آن روزانه 50 هزار تومان جریمه می شوند. درخصوص خودرو های دوگانه سوز هم براساس مصوبه هیئت وزیران مقرر شد که برای خودرو های دوگانه سوز با عمر مخزن بیش از 6 سال علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدرواستاتیک نیز انجام پذیرد. این تست مخصوص مخزن گاز CNG این خودروهاست.

حسین مقدم اضافه نمود: در حال حاضر روزانه 5000 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می نمایند و شرایط مراجعه نمایندگان در شرایط عادی واقع شده است و مراکز فاقد صف انتظار هستند. وی ادامه داد: از آمار اعلامی 353 هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعه های اول است که 14 درصد از آنها در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، 9 درصد در آزمون هم راستایی چرخ ها، 4 درصد برای یاری فنر، 11 درصد برای تست ترمز و 13 درصد هم به خاطر عیوب ظاهری مردود شده است. درمجموع، 30 درصد از خودروها به دلیل نقص فنی پیروز به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده اند.

درصورتی که خودرو مشکل داشته باشد و تأیید نگردد، نواقص آن در یک برگه ذکر می گردد. راننده تا 15 روز فرصت دارد عیب ها را رفع کند و به همان مرکز معاینه فنی مراجعه کند تا دوباره موردبررسی قرار گیرد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اضافه نمود: در این 3 ماه، 336 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده است که از این تعداد 72481 گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. درمجموع در حدود 22 درصد از خودروهای مراجعه نماینده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

مقدم تأکید کرد: در خردادماه 12 هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با معین وقت قبلی، به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریباً شهروندان از 50 درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده نموده اند.

معمولاً قانون معاینه فنی در کنترل ظاهری خودرو شامل کمربند ایمنی، شیشه ها، برف پاک کن ها، شیشه شور، شرایط لاستیک ها، شرایط بلوری چراغ های جلو، خارج شدن بدنه از فرم اصلی، پوسیدگی بدنه، شرایط متعلقات اضافی، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، شرایط دود خروجی، شرایط اگزوز، چراغ راهنما، چراغ های عقب و شرایط طلق های چراغ عقب است.

وی در ادامه گفت: شهروندان قبل از مراجعه برای اطلاع از آخرین شرایط کاری مراکز، به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه نمایند. درضمن در مدت زمان اداری می توانند درصورت داشتن هرگونه سؤال، با سامانه جوابگو 96006000 تماس بگیرند.

مقدم درخصوص خودروهای مشمول معاینه فنی در سال 1400 اظهار کرد: طبق قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی، دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان فراوری برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی 4 سال و برای وسایل نقلیه عمومی 1 سال است. بدیهی است که رانندگان محترم بایستی بر اساس زمان معین شده در این قانون، نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام نمایند؛ به عنوان نمونه در حال حاضر از لحاظ عمر 4 سال از زمان فراوری خودروهای شخصی فراوری خرداد ماه 1396 و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های شهر تهران در 5 مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی درصورت داشتن پروانه تاکسی رانی معتبر که به وسیله سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسی رانی قابل استعلام و کنترل باشد، می توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده نمایند.

مقدم در خاتمه اظهار کرد: هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ 47 هزار تومان است. خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت باید هر 6 ماه یک بار و خودروهای تاکسی با عمر بیشتر از 10 سال، باید هر 3 ماه یک بار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام نمایند. درضمن تأکید می گردد پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می گردد. رانندگان محترم تاکسی درصورت تمایل به استفاده از طرح رایگان فقط باید به یکی از 5 مرکز اعلامی مراجعه نمایند.

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ وبلاگ پیشرو بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "مردودی 30 درصد از خودروها در معاینه فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردودی 30 درصد از خودروها در معاینه فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید